Wat zijn leesstrategieën? Leesstrategieën zijn alle handelingen die een lezer onderneemt om op een effectieve en efficiënte manier een leesdoel te bereiken. Er zijn verschillende leesdoelen, maar op school is het leesdoel vaak om de tekst te begrijpen.
Het zijn jouw unieke denkactiviteiten om de inhoud van een tekst te begrijpen. Een leesstrategie is zelf geen inhoud en geen kenmerk van een tekst, maar moet wel leiden tot het begrijpen van de inhoud en het bereiken van je leesdoel. Een leesstrategie zou je voor, tijdens en na het lezen moeten kunnen gebruiken.
In dit overzicht worden leesstrategieën gedefinieerd als doelbewuste, doelgerichte pogingen om de inspanningen van de lezer om tekst te decoderen, woorden te begrijpen en betekenissen van tekst te construeren, te controleren en te wijzigen .
Iedereen verwerkt en leert nieuwe informatie op verschillende manieren. Er zijn drie belangrijke cognitieve leerstijlen: visueel, auditief en kinesthetisch .
Leerstrategieën geven op een effectieve wijze invulling aan het leren. Uit onderzoek weten we dat er veertien leerstrategieën zijn (zie kader) én dat – als leerlingen deze leerstrategieën beheersen – ze beter presteren en meer gemotiveerd zijn voor school.
De vier belangrijkste leestechnieken – scannen, scannen, intensief lezen en uitgebreid lezen – kunnen uw leesvaardigheid aanzienlijk verbeteren, waardoor u informatie effectiever kunt absorberen en analyseren.
Directe uitleg . Vertel leerlingen dat ze soms contextuele aanwijzingen kunnen gebruiken om de betekenis van een onbekend woord te achterhalen dat ze tegenkomen tijdens het lezen. Herinner ze eraan dat contextuele aanwijzingen de woorden, zinnen en uitdrukkingen zijn die een onbekend woord omringen en die hints of aanwijzingen kunnen geven over de betekenis ervan.
"Voor"-strategieën activeren de voorkennis van studentenen stellen een doel voor het lezen vast . "Tijdens"-strategieën helpen studenten om verbanden te leggen, hun begrip te monitoren, vragen te stellen en gefocust te blijven. "Na"-strategieën bieden studenten de mogelijkheid om samen te vatten, vragen te stellen, te reflecteren, te discussiëren en te reageren op tekst.
Er zijn vier soorten leesvaardigheden die elke lezer zou moeten beheersen: scannen, scannen, intensief lezen en snel lezen .
Wat strategieën onderscheidt van vaardigheden is in feite intentionaliteit. Een actie is strategisch zolang deze opzettelijk wordt gekozen uit een set alternatieve acties namens de lezer om een specifiek doel te bereiken (Paris et al., 1983; Pressley, Goodchild, Fleet, Zajchowski & Evans, 1989).
De hoofdgedachte is nooit een vraag. Let op, want er is wel een duidelijk verschil tussen het onderwerp en de hoofdgedachte. Het onderwerp bestaat namelijk uit één of enkele woorden, terwijl de hoofdgedachte uit een zin bestaat.
Je kunt een tekst op verschillende manieren lezen: oriënterend, zoekend, globaal of actief. Daarnaast kun je grote hoeveelheden tekst op verschillende manieren samenvatten.
SQ3R is een methode voor leesbegrip die zijn naam dankt aan de vijf stappen: enquête, vraag, lezen, reciteren en herhalen .
Bij scannen lees je snel een tekst om de hoofdgedachte te achterhalen, bij scannen zoek je naar een specifiek stukje informatie, bij uitgebreid lezen lees je langere teksten voor je plezier en om de algemene betekenis te begrijpen, en bij intensief lezen lees je korte teksten zorgvuldig om gedetailleerde informatie te krijgen en de tekst te begrijpen.
Welke leermethodes zijn er? Leren kent verschillende vormen en vindt op allerlei manieren plaatst. Doorgaans zijn er een aantal manieren van leren en intelligentie te onderscheiden: Zo kun je visueel, auditief, verbaal, fysiek, logisch, sociaal of solitair leren.
De Reading Method, soms ook wel de Reading Approach genoemd, is een verouderde manier om Engels te onderwijzen, voornamelijk als een extra taal . De theorie achter de methode was dat studenten de basis van Engels konden oppikken door simpelweg woorden en grammaticale patronen uit geschreven tekst te leren begrijpen.
Actieve leermethoden vragen studenten om zich bezig te houden met hun leerproces door te denken, te discussiëren, te onderzoeken en te creëren . In de klas oefenen studenten vaardigheden, lossen ze problemen op, worstelen ze met complexe vragen, nemen ze beslissingen, stellen ze oplossingen voor en leggen ze ideeën uit in hun eigen woorden door te schrijven en te discussiëren.