Lidl maakt het bestuurders gemakkelijk: een pasje of abonnement is niet nodig. De stekker in de wagen steken volstaat. Het zijn allemaal snelladers waar zowel batterijen op wisselstroom (AC) als op gelijkstroom (DC) kunnen opgeladen worden.
Inmiddels zijn er meer vestigingen van de Lidl met gratis laadpalen. Tevens hebben de vestigingen van Makro in Breda en Barendrecht hebben ook gratis opladen. Er is een Android-app beschikbaar waarin de gratis laadpalen te vinden zijn en waarin je ook zelf nieuwe gratis laadpalen kunt toevoegen.
Je kunt gebruik maken van onze laadpalen met jouw eigen laadpas. Het is niet mogelijk om een laadpas bij Lidl aan te vragen. Wil je meer informatie over de laadpalen bij onze Lidl filialen klik dan hier. Op deze pagina vind je de algemene gebruikersvoorwaarden, instructies en tarieven van onze laadpalen.
Voordelig laden via LidlPlus, de klantenapp van Lidl
Klanten kunnen laden aan een voordelig tarief via de Lidl Plus App. Zowel voor de snelladers (DC) als voor laders met wisselstroom (AC) gelden sterk concurrentiële prijzen. Zo kan snel laden aan 0.55 euro/kWh en traag laden aan 0.38 euro/kWh*.
Retaildiscounter Lidl stopt met het aanbieden van de mogelijkheid voor klanten om gratis hun auto op te laden. Afrekenen gaat voortaan via de eigen app Lidl Plus. Lidl bevestigt dat het stopt met het aanbieden van gratis opladen in antwoord op vragen van Distrifood.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Betaling via Creditcard of E-wallet: Veel laadpalen bieden ook de mogelijkheid om te betalen met een creditcard of een elektronische portemonnee (e-wallet). Hierdoor kun je direct bij het laadpunt betalen zonder dat je een laadpas nodig hebt.
Kun je een elektrische auto opladen zonder laadpas? Het antwoord op de vraag is ja, maar dit is lang niet bij alle laadpalen mogelijk. Wij raden daarom onze klanten altijd aan om voor meerdere laadpassen te zorgen.
Je hebt een laadpas nodig als je jouw elektrische auto wilt gaan opladen. De laadpas houdt bij hoeveel stroom je hebt verbruikt met het laden van jouw leaseauto en dit wordt maandelijks gefactureerd aan jouw werkgever. Je kunt ervoor kiezen om een laadpas bij jouw nieuwe leaseauto te bestellen.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Je verbindt jouw elektrische auto met de laadpaal middels een laadkabel. Zodra de kabel goed verbonden is zie je een groen licht en kan laden gestart worden. Houd je laadpas voor de scanner op de laadpaal om de laadsessie daadwerkelijk te starten. Vaak zie je dan een blauw lampje.
Betalen met een app, Paypal, creditcard, of met je pinpas komt steeds vaker voor. Toch is het ook hier handig om je laadpas mee te nemen. Ten eerste omdat de laadsessie dan op dezelfde rekening komt, maar vooral omdat de laadpas het best geaccepteerde betaalmiddel bij Europese snelladers is.
Stap 1.Sluit de laadkabel aan op jouw voertuig en de laadpaal.Stap 2 Scan jouw laadpas bij de laadpaal. (Elke laadpaal heeft een kaart/pas lezer, hier kun je jouw laadpas voorhouden, de laadpaal scant dan jouw laadpas).
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Je kunt ervoor kiezen om zonder rompslomp te kunnen laden. Dat betekent geen gedoe met pasjes, druppels of sleutels. Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Betalen aan de laadpaal met een bankpasje. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: nee, bij vrijwel geen enkele openbare laadpaal is het mogelijk om met een bankpasje direct af te rekenen aan de laadpaal of een laadsessie te ontgrendelen.
Via een normaal stopcontact kun je maximaal opladen met 3,7 kWh. Maar om overbelasting te voorkomen, worden de meeste laadkabels begrensd tot 2,3 kWh. Gemiddeld verbruikt een elektrische auto 19 kW per 100 kilometer. Via een gewoon stopcontact moet je dus minimaal 5 tot 8 uur laden om 100 kilometer te rijden.
Laden bij Ikea, gratis én betaald
Ikea biedt minimaal vier oplaadpunten bij elke vestiging. Bij die in Delft staan 3,7 kW-laders van de ANWB: gratis te gebruiken. Om aan te haken aan de overige oplaadpunten heb je een eigen laadpas nodig.
In Nederland kun je met iedere Nederlandse laadpas bij elke openbare laadpaal je elektrische auto opladen. Er is een groot aanbod van aanbieders van laadpassen. Er zijn er wel 500 in heel Europa. Net als bijvoorbeeld banken met hun bankrekeningen hebben laadpas uitgevers hun eigen abonnementen, prijzen en voorwaarden.
Gemiddeld sta je bij een snellader tussen de 20 tot 40 minuten aan de paal. Maar omdat auto's steeds sneller kunnen snelladen en de accucapaciteit van nieuwe elektrische auto steeds meer toeneemt, sta je in de toekomst alleen maar korter langs de weg te laden.