Agora-onderwijs is een leercommunity waar men elkaar ontmoet, waar zelfkennis groeit en waar eigen kracht, passie en ongekende mogelijkheden worden ontdekt. Dat gebeurt aan de hand van challenges (leer-/studievragen) met een zelfgekozen reisdoel.
Agora is de Griekse benaming voor 'plein' of 'marktplaats': het hart van de stad en dé plek om kennis en wijsheid te delen en op te halen. Het is de plek waar ontmoeting en inspiratie centraal staan.
De oprichters zien Agora onderwijs als een leercommunity (een plein), waar leerlingen elkaar ontmoeten en waar ze kracht, passie en mogelijkheden ontdekken. 'Je kunt een mens niets leren, je kunt hem alleen helpen het zelf te ontdekken in zichzelf', is het motto van Agora, een uitspraak van Galileo Galilei.
De coach – beter gezegd: de Agoriaanse Meester – helpt het kind, zodat hij of zij het zelfgekozen reis-/leerdoel gaat bereiken. Agora garandeert dat ieder kind zich optimaal ontwikkelt en individueel gecoacht wordt vanuit vertrouwen, vrijheid en vreugde. En altijd met respect voor de autonomie van de lerende.
Agora is Grieks voor 'plein'. Het oude Athene kende de Agora, waar filosofen als Aristoteles, Plato en Socrates 'lesgaven' aan iedereen die iets van hen wilde leren. Agora-onderwijs is een leercommunity waar je elkaar ontmoet, waar zelfkennis en zelfbewustzijn groeit en waar je jouw interesses en talenten ontdekt.
Agora-onderwijs is een leercommunity waar men elkaar ontmoet, waar zelfkennis groeit en waar eigen kracht, passie en ongekende mogelijkheden worden ontdekt. Dat gebeurt aan de hand van challenges (leer-/studievragen) met een zelfgekozen reisdoel.
Hartelijk welkom op de website van Agora, een stichting met 24 basisscholen in de Zaanstreek. Scholen waar mensen werken die zich met hart en ziel inzetten voor kinderen.
Agora begon in september 2014 met het idee dat elk kind op zijn eigen manier moet leren, gedreven door zijn eigen interesses en vragen. Kinderen opdelen in niveaus doen ze er niet. Leerlingen met vmbo-, havo- en vwo-advies zitten bij elkaar in de klas. Hoewel, klas.
Montessori is een onderwijsconcept voor de voorschool, basis- en voortgezet onderwijs. Op een montessorischool leren kinderen zelfstandig werken en zitten zij met meerdere jaargroepen in een klas. Tegenwoordig combineren montessorischolen vaak montessorimateriaal met reguliere taal- en rekenmethodes.
De vrijeschool is een onderwijsconcept dat is gebaseerd op persoonsvorming. Met het woord 'vrij' wordt bedoeld dat een leerling zich in vrijheid op elk vlak van zijn persoonlijkheid moet kunnen ontwikkelen. Daarom zijn er naast de gewone leervakken ook standaard veel creatieve- en doevakken.
Leerlingen mogen niet alleen zelf bepalen wat en hoe ze leren, ze hebben ook net zoveel recht als docenten om beslissingen te nemen over hun school. Dusver zijn er zeven democratische scholen in Nederland aangesloten bij het Eudec (European Democratic Education Community).
Ervaringsgericht onderwijs. Dit onderwijsconcept gaat uit van betrokkenheid en het welbevinden van kinderen. De gedachte daarachter is dat kinderen een optimale ontwikkeling doormaken als ze betrokken werken en met plezier naar school gaan. De grondlegger van dit concept is Ferre Laevers.
Van de stoa van Zeus, waar Socrates zijn filosofische leer uiteenzette, resteert alleen nog het fundament. Dat geldt ook voor de overige gebouwen, zoals het bouleuterion (waar de 500-koppige senaat vergaderde) en de ronde tholos (waar de regering zetelde). In het odeon waren concerten en in het bronhuis werd gebaad.
Agora (Oudgrieks: ἀγορά) was de marktplaats en het hart van een polis in Hellas, zoals de Agora van Athene in de 5e eeuw v. Chr. (cf. forum te Rome).
Het Montessori onderwijs is niet per definitie geschikt voor iedere kind. Dit komt door de hoge mate van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid die kinderen hebben binnen dit onderwijs. Daarom zijn sommige mensen van mening dat kinderen die wat meer structuur nodig hebben, beter gedijen in het regulier onderwijs.
Wat is het grootste verschil tussen klassikaal- en montessorionderwijs? Het klassikale onderwijs kiest voor kennisoverdracht aan een hele groep ineens. Het montessorionderwijs gaat uit van het individuele kind; elk kind wordt individueel begeleid. Het montessorionderwijs ziet opvoeding en onderwijs als één geheel.
In een montessoriklas (onderbouw, middenbouw of bovenbouw) zitten twee of drie leeftijdsgroepen leerlingen door elkaar. Volgens Maria Montessori is dit essentieel voor een harmonische ontwikkeling. Ook in een gezin is een kind omringd met oudere en jongere kinderen.
Een van de meest belangrijke monumenten op de Agora is zonder twijfel de tempel van Hephaestus die in 1975 gereconstrueerd is. Andere belangrijke monumenten zijn de Vasileios Stoa, de Centrale Stoa, het Odeon van Agrippa, Nymphaion en Tholos. Een bezoek aan het museum van de Agora van Athene mag niet ontbreken.
Ervaringsgerichtheid Page 10 12 ErvaringsgEricht wErkEn betekent: intens zoeken naar wat zich in kinderen afspeelt, op wat de klas- en schoolomgeving bij hen teweegbrengt, op de manier waarop ze de wereld zien en beleven.
OGO staat voor OntwikkelingsGericht Onderwijs. Kinderen ontwikkelen zich pas optimaal als ze goed in hun vel zitten, zelfvertrouwen hebben en nieuwsgierig zijn. Als leerkracht moet je uitdagende en afwisselende activiteiten aanbieden. EGO is ErvaringsGericht Onderwijs.
Adaptief onderwijs gaat uit van de verschillen tussen kinderen en stemt het onderwijs af op de behoefte van de leerlingen. De visie erachter is dat kinderen beter leren als de leerstof op de interesses van de leerlingen is afgestemd. Adaptief onderwijs wil afwisseling in de lessen en meer aandacht voor samenwerken.
Tarieven bij een particuliere school
De tarieven van particuliere basisscholen lopen uiteen van circa €13.800,- tot circa €19.000,- per schooljaar.
Het schoolgeld voor primair onderwijs inclusief BSO is voor 2022/2023 vastgesteld op € 832,- per kind per maand. De berekening van de BSO kosten zijn bepaald op basis van 67 uur per maand en € 7,31 per uur.
Het idee achter democratisch onderwijs is de kinderen van vandaag voorbereiden op de nieuwe maatschappij van de toekomst. Eén van de redenen achter het onderwijs is dat 80 procent van de leerlingen die nu worden onderwezen, banen zullen hebben die nu nog niet bestaan.