Je kunt de bestelling terugsturen naar de webshop. Via de Afterpay app laat je weten dat je de bestelling hebt geretourneerd. Je hoeft verder geen actie meer te ondernemen van de Afterpay retour wanneer je alles retour stuurt. Je krijgt per e-mail de bevestiging van de retour wanneer het verwerkt is.
AfterPay-gebruikers kunnen gedurende de termijn van hun eerste betaaloverzicht via de app doorgeven dat zij iets retourneren. De uiterste betaaldatum wordt dan automatisch met tien dagen uitgesteld.
Binnen 14 dagen nadat je liet weten dat je van de koop afziet, moet de verkoper je het aankoopbedrag terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product echt terug heeft. Of je hebt bewijs geleverd dat je het product hebt teruggestuurd. De verkoper mag de kosten van retourzending in rekening brengen.
Consument wordt terugbetaald of het omgeruilde product wordt naar hem verzonden. Het pakket komt binnen bij de webwinkel en wordt handmatig verwerkt. Ondertussen kunnen er veel vragen vanuit de klant komen over de status van het retour. Het product wordt weer op voorraad gelegd.
Uit onderzoek van DPD blijkt dat maar liefst 40 procent van de aangekochte artikelen wordt teruggestuurd in de fashionbranche, terwijl het gemiddelde retourpercentage over alle branches slechts 13 procent telt.
Sommige consumenten verwachten dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis is. Maar dit is zeker niet het geval. Gratis retourneren is een service, geen verplichting.
Als u binnen de bedenktijd het product retourneert, heeft u recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als u die al heeft betaald. U moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.
Als je een bestelling terugstuurt, hoort de webwinkel ook de eventueel betaalde bezorgkosten terug te betalen. Dat zijn de kosten voor de thuisbezorging van het artikel. Let op: Dit geldt alleen als je de hele bestelling terugstuurt.
Webwinkel mag geen kosten in rekening brengen voor een retour. De consument heeft juist het recht om producten binnen 14 dagen retour te zenden. Dit moet kosteloos kunnen. Behalve dus potentieel de kosten voor het terugsturen zelf.
Bestellingen via AfterPay worden ook terugbetaald via AfterPay. Als je de factuur nog niet hebt voldaan, zal deze komen te vervallen. Als je de factuur al wel hebt voldaan, zal het bedrag binnen veertien dagen via AfterPay terugbetaald worden op het rekeningnummer waarmee de betaling naar AfterPay is overgemaakt!
Voor zowel Afterpay als Klarna heb je een betaaltermijn van veertien dagen. Betaal je de rekening niet binnen dat betaaltermijn? Dan krijg je een herinnering om de aankoop alsnog te betalen binnen veertien dagen.Als je het dan nog steeds niet betaalt, heb je grote kans dat er aanmaningskosten bij je rekening op komen.
Als je de uiterste betaaldatum niet haalt, krijg je eerst een herinnering. Daarna ontvang je een betalingsherinnering en worden er kosten aangerekend, maar je krijgt altijd een nieuwe kans om het uitstaande bedrag te betalen. Onbetaalde schulden worden overgedragen aan incasso.
Klachten AfterPay
Online zijn er zowel positieve als negatieve reviews te vinden. Sommige gebruikers prijzen het gemak. Andere consumenten stellen onder meer dat: ze de betaallink later kregen, de klantenservice/communicatie slecht is en dat er snel (onterecht) administratiekosten in rekening worden gebracht.
AfterPay voor Nederlandse klanten
In Nederland is het maximale bestelbedrag €2500. Ter goedkeuring van je verzoek om achteraf te betalen voert AfterPay een gegevenscontrole uit. AfterPay hanteert een strikt privacy beleid zoals omschreven in haar privacy statement.
Wanneer je de retour meldt, kun je ervoor kiezen om te betalen voor de artikelen die je houdt, of te wachten tot de winkel de retour registreert voordat je betaalt voor wat je houdt. Als je betaalt voor wat je houdt zul je per e-mail een betalingsbevestiging ontvangen en zullen je betalingsgegevens worden bijgewerkt.
In geval van retournering van een product zijn de retourkosten voor rekening van de koper, uit respect voor het milieu. Op die manier willen wij bewustzijn creëren voor de bezorgroutes die een pakket aflegt en zo het aantal retourzendingen tot een minimum beperken.
Klanten krijgen bij een koop via internet een gegarandeerd en onvoorwaardelijk recht van ontbinding tot 14 dagen na ontvangst van de goederen. U als webwinkelier bent verplicht zo'n retour te accepteren en het volledige aankoopbedrag terug te storten, ongeacht de reden die de klant opgeeft.
'Als een pakket zoek raakt, dan moet de verzender klagen bij de vervoerder. Er kan dan onderzoek worden ingesteld en zo nodig kan de consument schadeloos worden gesteld door de vervoerder, indien hij het pakket verzekerd heeft verzonden.
Over het algemeen adviseren wij webwinkels in dit soort situaties om het artikel retour te nemen en eventueel waardevermindering toe te passen. Voor die waardevermindering moeten het product wel echt beschadigd zijn. Alleen het feit of je ze al dan niet gedragen hebt is daarbij niet voldoende.
De wet is helder: bij een verkoop op afstand geldt het herroepingsrecht. Bij wettelijk bepaalde uitzonderingen geldt dit recht niet. Je mag niet zelf bepalen welke zaken wel en welke niet retour mogen!
Bij een retour heeft een bedrijf die kosten al voor niets gemaakt. Bij een retourzending komen er opnieuw de vervoerskosten bij, een inspectie van het pakketje, netjes maken (knopen vastmaken, haren verwijderen), en het weer inpakken. In totaal kost dit Nederlandse webshops tientallen miljoenen per jaar.
Een geretourneerd product moet worden gecontroleerd op verkoopbaarheid en dan opnieuw worden verpakt, ingevoerd in het systeem en teruggeplaatst in het magazijn. De (menselijke) handelingen die dat proces vereist kosten vaak meer dan het oplevert om ze opnieuw te verkopen.