4WD is de afkorting van four-wheel drive, waarbij alle vier de wielen van het voertuig aangedreven worden. AWD staat voor all-wheel drive en komt in principe op hetzelfde neer: de vier wielen worden tegelijkertijd aangestuurd en elk wiel draait aan hetzelfde tempo als de andere.
Een 4x4 systeem wordt vaak aangeduid met 4WD.4WD staat voor four-wheel drive.Hierbij wordt dus een auto aangedreven aan alle vier de wielen. ADW (all-wheel drive) betekent eigenlijk hetzelfde.
Vierwielaandrijving biedt betere grip en stabiliteit, vooral bij regen, sneeuw of op onverharde wegen. Het maakt de auto veiliger en zorgt ervoor dat je makkelijker uit lastige situaties komt, zoals modder of steile hellingen.
De transmissie is direct verbonden met een tussenbak. Van daaruit draait de ene aandrijfas de vooras en de andere de achteras. Wanneer vierwielaandrijving is ingeschakeld, vergrendelt de tussenbak de voorste aandrijfas aan de achterste aandrijfas, zodat elke as de helft van het koppel van de motor ontvangt.
Bij 4x4 wordt het vermogen gelijkmatig over de vier wielen verdeeld. Bij AWD wordt het vermogen gestuurd naar de wielen met de meeste tractie. Bij een auto met AWD kunnen de wielen dus in verschillende snelheden draaien, wat buitengewoon handig is voor wanneer je vastzit, of rijdt over ruig terrein.
Wanneer u 4WD inschakelt, stuurt de tussenbak vermogen van de transmissie naar de voor- en achteras . Het is een tussenbak met twee snelheden, waarmee u kunt schakelen tussen twee overbrengingsverhoudingen en een lage versnelling kunt selecteren. Bij inschakeling voorziet het systeem de voor- en achterwielen van gelijk vermogen (Lo).
Is een 4x4-auto anders dan een 4WD-voertuig? Nee, 4x4 en 4WD zijn hetzelfde, omdat ze dezelfde aandrijflijn hebben . Beide typen voertuigen worden geleverd met een systeem dat gelijke kracht levert aan alle vier de wielen.
Fulltime 4WD drijft alle vier de wielen aan, de hele tijd . Om het probleem van de transmissiewind-up, hierboven genoemd, te omzeilen, gebruikt het systeem een centraal differentieel (of gewoon diff), dat een andere snelheid voor elke as mogelijk maakt.
Een aandrijving is de verzamelnaam voor verschillende technieken die ronddraaiende of heen-en-weer gaande bewegingen overbrengen evenals de kracht/vermogen van de machine. De aandrijving is daarmee de verbinding tussen de motor en het werktuig; in een auto worden de wielen bijvoorbeeld aangedreven door de motor.
SUV is de afkorting van Sport Utility Vehicle. Kenmerkend voor een SUV is de grote bodemvrijheid en de grote omvang. Dankzij die grote binnenruimte is een SUV ook een goede gezinswagen, net zoals een monovolume bijvoorbeeld. In tegenstelling tot een 4x4 heeft een SUV niet altijd 4 aangedreven wielen.
Over het algemeen zijn 4WD en AWD alleen nodig als u in een klimaat woont waar het veel sneeuwt en regent . Als u over onverharde wegen rijdt die vaak modderig zijn, kunnen ze meer vertrouwen geven wanneer het er het meest toe doet.
Heeft je auto achterwielaandrijving, dan monteer je ze op de achterste wielen. Op een vierwielaangedreven auto hoeven, binnen Europa, maar 2 sneeuwkettingen gemonteerd te worden. Of de kettingen op de voor- of achteras gemonteerd moeten worden, kan per merk/type verschillen.
De goedkoopste 4×4 is momenteel de Dacia Duster. Deze is onder de €20.000 verkrijgbaar.
Intelligent 4X4 regelt automatisch de koppelverdeling tussen de voor- en achterwielen om bochtenwerk te leveren dat in lijn is met de bedoelingen van de bestuurder die worden voorspeld door de stuurwielinvoer . Technologie voor het regelen van de gierbeweging van het voertuig, realiseert soepel, ideaal bochtenwerk tijdens het draaien.
Bij ongunstige weersomstandigheden of rijden op andere oppervlakken dan asfalt, is het beter om AWD te hebben . Het belangrijkste voordeel van 2WD is dat de banden minder snel slijten dan bij AWD. Over het algemeen zijn ze ook beter voor het brandstofverbruik. Maar nogmaals, de brandstofverbruikscijfers zijn verwaarloosbaar (2 tot 3 mpg).
De sleutel voor beide systemen is dat al deze overdracht van motorkoppel van as naar as transparant werkt. De bestuurder onderneemt geen actie. Het is allemaal automatisch . Het is waar, sommige AWD-voertuigen stellen de bestuurder in staat om een rijmodus in te schakelen voor extremere omstandigheden.
Normaal gesproken zijn de labels 4WD en 4×4 gereserveerd voor voertuigen die slechts twee of alle vier de wielen kunnen aandrijven, terwijl AWD meestal is gereserveerd voor voertuigen die altijd alle vier de wielen aandrijven, maar dat hoeft niet.
AWD-systemen zijn geweldig om het vertrouwen van de bestuurder te vergroten op gladde wegdekken en bij licht offroad-gebruik, maar raken snel in de war in uitdagender offroad-terrein, vooral in situaties met lage snelheid en weinig grip.
Bij een 4x4-voertuig worden alle vier de banden in feite evenveel aangedreven, maar de manier waarop standaard 'open' differentiëlen werken, is dat zodra een band op een as grip verliest, deze begint te spinnen. De band met de beste grip krijgt dan niet langer voldoende kracht om hem te laten spinnen.
Vergeleken met traditionele vierwielaandrijvingssystemen biedt Quattro superieure tractie en handling in slechte omstandigheden, betere stabiliteit bij hoge snelheid en een dynamischere rijervaring. De actieve aard van Quattro zorgt ervoor dat het sneller reageert en het koppel effectiever verdeelt dan passieve "on-demand" AWD-systemen.
De nuance bestaat erin dat een 4WD-voertuig permanent op de vier wielen wordt aangedreven, terwijl een AWD-aandrijving in sommige gevallen volautomatisch en op basis van de omstandigheden naar tweewielaandrijving kan overschakelen en omgekeerd, zonder dat de bestuurder hoeft in te grijpen, of dit zelfs merkt.
Om 4x4 low in te schakelen, moet het voertuig volledig stilstaan. Zet uw banden recht, zet in neutraal en trek de hendel naar u toe, naar rechts en van u af .
Een 4x4 betekent een auto met vier wielen waarvan alle vier wielen aangedreven worden. In principe is elke combinatie mogelijk: 4×2 - 4×4 - 6×4 - 6×6 - 8×4 - 8×8 enz. Een normale personenauto is een 4×2: vier wielen, waarvan twee aangedreven worden.
U mag alleen vierwielaandrijving gebruiken als u het nodig hebt , zoals wanneer de wegomstandigheden glad of oneffen zijn, of wanneer u off-road rijdt. U mag vierwielaandrijving niet gebruiken op droog wegdek, omdat het onvoorspelbare en gevaarlijke handling kan veroorzaken, en zelfs uw truck kan laten kantelen als u moet uitwijken.