De lussen en knoppen werken als de zintuigen voor de stoplichten, zij weten waar het verkeer vandaan komt en heen wilt. Door deze signalen weet het verkeersregeltoestel waar het druk is op het kruispunt en waar vraag is naar groen licht. Zo wordt er bepaald waar de lichten op groen gaan en hoe lang dit nodig is.
Rijkswaterstaat (RWS) voor de rijkswegen.
Met slimme verkeerslichten wordt bedoeld dat de verkeerslichtenregelingen, aan de hand van informatie van detectoren op het kruispunt, flexibel inspelen op de diverse weggebruikers die zich op dat moment aandienen op het kruispunt.
Een detectielus is een inductielus van koperdraad die zich in het wegdek bevindt. Door de detectielus aan te sluiten op een lusdetector ontstaat er een magnetisch veld (elektrische spoel). Een voertuig verstoort het magnetische veld en wordt herkend.
Met de groenfase wordt de tijd aangeduid waarin een verkeersregelinstallatie (VRI) het groene licht toont. De groenfase volgt in Nederland na de roodfase en duurt altijd minimaal vier tot acht seconden.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.
Het principe van het verkeerslichten kennen de meesten wel. In de weg zitten sensoren die voelen of er een auto voor het verkeerslicht staat, en vaak ook hoeveel auto's. Dat zijn die zwarte lijnen in het asfalt, ook lussen genoemd.
De lussen en knoppen werken als de zintuigen voor de stoplichten, zij weten waar het verkeer vandaan komt en heen wilt. Door deze signalen weet het verkeersregeltoestel waar het druk is op het kruispunt en waar vraag is naar groen licht. Zo wordt er bepaald waar de lichten op groen gaan en hoe lang dit nodig is.
Een verkeerslicht mag niet langer dan 2 minuten op rood staan. Wachten voor rood licht lijkt uren te duren. In de werkelijkheid is het niet langer dan 2 minuten. Het blijft alleen de vraag of het soms tóch niet een paar seconden langer is.
Oranje licht (in de wet staat 'geel licht') betekent stop. Alleen als je het licht zo dicht genaderd bent dat je redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Rood betekent stop. Stop je niet voor rood, dan is de boete € 250,-.
Flitsmeister werkt samen met o.a. de sireneradar: deze werkt als volgt: In de ambulance bevindt zich een GPS-zendertje, gekoppeld aan de zwaailichten. Via het netwerk van Vodafone wordt een signaal gezonden naar de centrale computer, die het doorzendt naar een app op de smartphone.
De eerste vier intelligente verkeerslichten werden in het voorjaar van 2018 geplaatst in Soest. Inmiddels vind je de Slimme Verkeerslichten op de N201, in Woerden, in Utrecht en rondom Amersfoort. Apps die in het programma Talking Traffic worden ontwikkeld, communiceren met met deze iVRI's.
De werking van een roodlicht camera
Als de auto bij rood licht over die 2 lussen rijdt, registreert de camera dat er door rood wordt gereden en flitst. De camera werkt pas 'ergens' tussen o en 1 seconde nadat het licht naar rood is gegaan.
Voor het melden van storingen aan verkeersregelinstallaties, verwijzen wij u graag door naar de desbetreffende gemeente of provincie. Bij storingen die direct groot gevaar opleveren voor de omgeving of grootschalige storingen, neemt u contact op met de politie: 0900-8844. Alleen in zeer dringende gevallen belt u 112.
Strikt genomen is alleen een verkeerslicht dat op rood staat een stoplicht. Bij groen licht moeten de weggebruikers immers niet stoppen, maar juist doorrijden. Het officiële Reglement verkeersregels en verkeerstekens heeft het dan ook over verkeerslicht.
Verkeerstekens (borden) gaan boven verkeersregels (bijvoorbeeld de regel rechts heeft voorrang) en verkeerslichten gaan weer boven verkeerstekens. Maar zogenoemde aanwijzingen, zoals die van een verkeersregelaar of politieagent, gaan boven alles.
Door rood licht rijden
Als komt vast te staan dat het voertuig niet is gestopt voor de stopstreep, dan wordt geacht dat niet is gestopt voor rood licht en is er dus door rood gereden. Het kan ook voorkomen dat het verkeerslicht pas op rood springt als de stopstreep al is gepasseerd.
De boete als u door een rood licht gereden bent ligt al wat hoger. Dat is immers een overtreding van de derde graad. Het boetebedrag ligt daarvoor op €174. Afhankelijk van het aantal seconden kan men gedagvaard worden voor de politierechtbank.
Alleen als u het licht zo dicht genaderd bent dat u redelijkerwijs niet meer kunt stoppen, mag je doorrijden. Richtlijn van het CROW is 3,5 seconden op een 50 km/u weg.
De rood/oranje/groen-combinatie voor verkeerslichten komt oorspronkelijk van de spoorwegen. Rond 1830 begon men met de aanleg van de treinrails. Al snel bleek dat er kleursignalen nodig waren, zodat de treinen niet zouden botsen. Als stopkleur koos men groen en wit betekende 'rijden maar'.
Standaardverkeerslicht (drie kleuren) Een verkeerslicht heeft doorgaans drie lampen, die van boven naar beneden de kleuren rood, oranje en groen hebben. Het oranje licht wordt soms als geel aangeduid, bijvoorbeeld in de Nederlandse wet.
Als het rode licht is vervangen door een geel knipperlicht mogen voetgangers oversteken op voorwaarde dat zij het overige verkeer ter plaatse voor laten gaan.
De nummers op stoplichten geven aan op welke plek op het kruispunt de lichten staan. Samen met het nummer van het kruispunt weet de politie of de gemeente zo exact waar in Nederland het stoplicht staat.
Intelligente stoplichten
Stoplichten die geen mensen nodig hebben om verkeer te herkennen en zich hierop kunnen aanpassen. Ook kunnen ze informatie delen met weggebruikers.
In Nederland staan op veel kruispunten verkeerslichten, in de volksmond ook wel stoplichten genoemd. Stoplichten zitten echter achter aan een auto. Verkeerslichten zijn bedoeld om het verkeer op kruispunten veilig te regelen zonder dat voor bepaalde richtingen te lange wachttijden zouden ontstaan.