Voor beroepsspecifieke competenties kun je denken aan een cursus, zoals het omgaan met nieuwe media of het verwerken van data. Andere competenties kun je mogelijk zelf aanleren, zoals beter delegeren of het coachen van collega's. Als je van zelfstudie houdt, dan leer je al veel uit een goed boek.
Sommige competenties heb je al van nature, maar je vaardigheden verder ontwikkelen kan natuurlijk altijd! Competenties zijn je kwaliteiten die op je werk goed van pas komen. Je hebt er meer dan je denkt én je kan ze dus aanleren en ontwikkelen!
Competenties zijn het vermogen om goed uit te voeren wat er van je gevraagd wordt of wat je zelf wil leren. Hierin kan je je ontwikkelen. Zo kan het lijken dat een competentie een talent is, maar dat hoeft zeker niet altijd zo geweest te zijn.
Hard skills zijn functiegerelateerde vaardigheden die voortvloeien uit opleidingen, trainingen of cursussen. Denk daarbij aan boekhouding, grafische vormgeving, tekstschrijven en data-analyse.
Eigenschappen zijn kenmerken die je karakter beschrijven. Vaardigheden zijn taken en activiteiten die je nodig hebt om een functie goed uit te kunnen voeren. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheid en talent.
Competenties zijn de totale combinatie van kennis, vaardigheden en attitude die je nodig hebt om effectief te presteren in een bepaalde rol of functie. Kortom, vaardigheden zijn onderdeel van competenties, maar competenties omvatten ook andere aspecten die belangrijk zijn voor effectief presteren in een bepaalde rol.
Kwaliteiten zijn in aanleg aanwezig en kunnen worden gebruikt en ontwikkeld.Competenties (vaak specifieke handelingen of activiteiten) kunnen worden aangeleerd en geobserveerd. Je kunt dus zien of iemand de competentie beheerst en niet of hij of zij de kwaliteit heeft.
Voorbeelden van soft skills zijn delegeren, onderhandelen, draagvlak creëren, overtuigingskracht, presenteren, prioriteiten stellen, plannen en netwerken. Zonder goede soft skills komen je praktische vaardigheden niet uit de verf.
Competenties zijn te verdelen in zes verschillende categorieën: sociaal en communicatief, organisatorisch, intellectueel, taakgericht, emotioneel en ontwikkeling. Hoe kun je competenties ontwikkelen? Praktische vaardigheden, oftewel hard skills, zijn eigenlijk altijd aan te leren.
Ontwikkelingspunten zijn eigenlijk eigenschappen die wij nog niet compleet beheersen, je kunt je op deze punten nog verder ontwikkelen. Een synoniem hiervoor is bijvoorbeeld, een verbeterpunt.
Een competentie (gedragscompetentie) is een vermogen dat kennis, inzicht, attitude en vaardigheidsaspecten omvat om in concrete taaksituaties doelen te bereiken. Een competentie is een vaardigheid of bekwaamheid die je hebt geleerd.
Verder beschikt elke leidinggevende best over vaardigheden als inlevingsvermogen, stressbestendigheid, prioriteiten kunnen stellen, zelfkennis en zelfkritisch vermogen, netwerken, samenwerken en klantgerichtheid.