Als je wilt weten of de kilometerstand van de auto correct, ook wel logisch genoemd, is, dan kun je een kentekencheck doen op de website van de RDW. Zij heeft alle gegevens van de auto bijgehouden en kan daar inzicht in verschaffen.
- In de meeste gevallen is het rempedaal een goede indicatie van de staat waarin de auto verkeert. Het rempedaal ondervindt namelijk te meeste kracht en slijtage. Als de auto een lage kilometerstand heeft, maar het rempedaal is volledig versleten, dan kan dit wijzen op een teruggedraaide teller.
De NAP/RDW controle op KentekenCheck.nl controleert de KM stand van het voertuig. Als je zeker wil weten dat er niet is gefraudeerd met de tellerstanden, is het raadzaam om de KM stand te controleren via KentekenCheck.nl.
Het terugdraaien van tellerstanden is sinds 1 januari 2014 bij wet verboden. De strafmaat is € 10.000,- boete en/of 1 jaar celstraf.
De check kost nog geen 3,00 euro en is heel compleet. In aanvulling op de km check krijg je ook gratis inzicht in alle algemene voertuiggegevens. Alleen met de NAP uitdraai weet jij zeker dat je er alles aan hebt gedaan om een miskoop te voorkomen.
Bewijs verzamelen. Als je de verkoper wilt aanspreken op een teruggedraaide kilometerstand, dan moet je bewijs leveren. Je moet bewijzen dat de stand is teruggedraaid en met hoeveel kilometer dit is gedaan. Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas) ...
De meest betrouwbare manier om te bekijken of een kilometerstand klopt, is door het onderhoudsboekje dat bij de auto hoort in te zien. Vraag de verkoper dan ook altijd om het onderhoudsboekje. En bekijk of de auto alle onderhoudsbeurten heeft gehad die de auto volgens het onderhoudsboekje zou moeten hebben.
„Er is vaak een afwijking naar boven van 4-10 procent”, bevestigt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB, aan de telefoon aan het NRC. „De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer. Daarom bouwen autofabrikanten een veiligheidsmarge in.”
Kosten zijn ongeveer €50 tot €100. Afhankelijk van welk merk en type. Voor alle andere merken: bel of mail. Ook voor andere merken kunnen wij de KM-stand corrigeren.
U kunt de tellerstand zelf laten aanpassen, maar u kunt dat soms ook door een bedrijf laten doen. Het bedrijf dat de laatste tellerstand van uw voertuig heeft doorgegeven, kan de correctie vaak direct online voor u uitvoeren. Een door de RDW erkend bedrijf kan de correctie ook voor u aanvragen.
De kilometerstand controleren van een import auto is kan alleen aan de hand van het chassisnummer, naast het kentekennummer. U kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool, het enige dat u hiervoor nodig hebt is het chassisnummer.
Wat is de NAP
NAP staat voor Stichting Nationale Auto Pas. Dit was een organisatie die fraude met de kilometerstanden tegenging. Sinds 1991 verzamelde zij in samenwerking met de RDW kilometerstanden van bijna alle auto's in Nederland. Deze databank wordt nu beheerd door de RDW.
Je vult het kenteken van de auto in die je wil controleren in de database van de NAP en de RDW, je vult de tellerstand in die op dit moment door de kilometerteller in de auto wordt weergegeven je betaalt een klein bedrag om de database van de NAP en de RDW te mogen raadplegen.
Dat houdt in na 30.000 kilometer of als de auto twee jaar oud is. Een grote beurt kan al aardig wat geld kosten. Bij veel auto's moeten na 100.000 kilometer rijden de distributieriem vervangen worden.
Buitenlandse auto
In het buitenland heb je echter niets aan de NAP. Tellerstanden zijn met een normale kentekencheck in geval van een importauto niet terug te vinden. Dit komt ten doordat een auto bij import een nieuw kenteken krijgt en de informatie over het autoverleden niet wordt overgedragen.
Controleren of een auto is geïmporteerd, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'.
Nederlanders rijden niet veel harder op een 130-weg
Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde snelheden op een 120- en 130-weg tussen 19.00 uur en 06.00 uur erg dicht bij elkaar liggen. Op de snelwegen met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur is 's avonds gemiddeld 110 kilometer per uur gereden.
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige.
Standaard geeft het meestal een afwijking van +10% en zeker niet -10.
Het is voor jou als koper belangrijk om te weten of de kilometerstand klopt en of er geen sprake is van fraude. Als dit het geval is, dan is de kans dus groot dat je meer kosten aan het onderhoud van de auto hebt en dus bedrogen uitkomt.
Een tellerstand is onlogisch als een opgenomen tellerstand lager is geweest dan een tellerstand die eerder is opgenomen. In theorie is dit namelijk niet mogelijk, omdat de kilometerstand van een auto gelijk blijft of oploopt.
Het is makkelijk om de kilometerstand van een auto te controleren en je NAP aanvragen. De Nationale Autopas opvragen kan gewoon via deze site. De gegevens worden van de RDW opgehaald. Je NAP aanvragen RDW kan door je kenteken boven aan deze pagina in te vullen.
Of gewoon als hij niet lekker rijdt? Nee, bij particulieren onder elkaar geldt geen retourrecht zoals bij koop bij webwinkels. Een tweedehands auto mag je dus niet binnen zeven werkdagen terugsturen met een beroep op de Wet koop op afstand.
De RDW kan bij een degelijke, uitgebreide onderbouwing een correctie doorvoeren. Het bewust terugdraaien van kilometertellers is bij wet verboden sinds 2014. Een andere, zeer belangrijke reden voor het niet tonen van een NAP logo is een importverleden van een auto.
Zie je geen NAP vinkje bij de auto-advertentie staan? Dan zijn de gegevens van de auto niet juist ingevuld.