Met de doorontwikkelde Lamborghini V10-motor in de Huracán EVO RWD is het puur genieten. Excellent vakmanschap zorgt hier voor een prikkelende ervaring.
De Huracán STJ wordt aangestuurd door dezelfde 5,2-liter atmosferische V10 als de Huracan STO. De 631 pk V10-motor van de Lamborghini Huracán STJ en de verbeterde technische verbeteringen hebben geleid tot een reductie van meer dan een seconde in rondetijden op het Nardò Technical Center Handling Track vergeleken met de Huracan STO.
Later werd bevestigd dat de nieuwe 5,2-liter Lamborghini V10 mechanisch identiek is aan de Audi 5.2 V10-motor , zoals blijkt uit Lamborghini's gebruik van Audi's Fuel Stratified Injection en een cilinderafstand van 90 mm.
De Audi S8 uit 2010 met de V10 Lamborghini-motor is een uitzonderlijk voertuig dat luxe, comfort en opwindende prestaties combineert.
BMW en Audi ontwikkelden V10's voor high performance auto's zoals de BMW M5, BMW M6, Audi S6, Audi RS6, Audi S8 en Audi R8 , voornamelijk gebaseerd op hun executive cars. Volkswagen ontwikkelde ook een V10, maar dan als turbodiesel. Een variant van de Volkswagen Phaeton was de eerste productiesedan met een V10 van welke soort dan ook.
De Audi R8 Spyder V10 plus verbindt zeer hoge prestaties aan het plezier van open rijden. De atmosferische V10-middenmotor levert 449 kW/610 pk – 70 pk meer dan de 'gewone' Spyder - en heeft een maximumkoppel van 560 Nm.
Met een twin-turbo motor die verwant is aan die van de Lamborghini Gallardo , werd deze nederige stationwagen omgetoverd tot een monster. In een mooi staaltje bedrijfssynergie leende Audi ooit een motor van supercarbouwer en Volkswagen-groepbroer Lamborghini en creëerde een monster.
De vierliter V8 met twee turbo's is met een output van 620 pk niet meer zo sterk als voorheen, maar krijgt bijstand van een in de transmissie verwerkte elektromotor die er 192 pk en 483 Nm aan koppel aan toevoegt.
Nadat de S8 5.2 FSI na het modeljaar 2009 en de RS 6 5.0 TFSI eind 2010 uit de productie werden gehaald, waren de S6 5.2 FSI en R8 5.2 FSI de overgebleven Audi-voertuigen met V10-motoren.
De Ferrari Tipo 050-motor is ontworpen door Gilles Simon.Het is een 90-graden V10 ; die 825 pk (615 kW) produceert bij 17.300 tpm in de racemodus. De motor kan echter worden afgesteld om tot 900 pk te produceren in de kwalificatietrim. De hele motoreenheid weegt 94 kg (207 lb.).
Het was zowel BMW's eerste en enige productie V10-motor, als de eerste benzine V10-motor die beschikbaar was in een productie sedan (sedan). De S85B50 werd geïntroduceerd in de E60 M5 en was geïnspireerd door BMW's eerdere betrokkenheid bij Formule 1. In tegenstelling tot de meeste andere BMW M-motoren, is de S85 niet gerelateerd aan een reguliere productie BMW-motor.
De Mercedes-Benz FO-motorenserie (in 1993 Sauber-motor genoemd) is een familie van atmosferische V8- en V10-racemotoren , ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door Mercedes, in samenwerking met Ilmor, voor de Formule 1, en gebruikt tussen 1993 en 2013.
Lamborghini's kenmerkende geluid komt uit het hart van zijn krachtige V10- en V12-motoren . De moderne line-up van het merk bevat voornamelijk deze twee motorconfiguraties, die elk een eigen audioprofiel creëren. V10-motoren: Gevonden in modellen zoals de Huracán, produceert Lamborghini's V10 een scherpe, hoge schreeuw.
Lamborghini Veneno Roadster: €3,3 miljoen
Met slechts negen geproduceerde exemplaren is de prijs net zo spectaculair: ongeveer €3,3 miljoen exclusief belastingen.
De P140 was de eerste Lamborghini met een V10-motor.
Gebouwd op het Volkswagen Group MLB Evo-platform , deelt de Urus veel componenten met andere luxe SUV's van de Volkswagen Group, zoals de Audi Q7, Bentley Bentayga, Porsche Cayenne en Volkswagen Touareg. Met een topsnelheid van 312 km/u (194 mph) is de Urus SE de snelste productie-SUV ter wereld.
Een “normale” Urus is al bijzonder snel, maar voor de Urus S heeft Lamborghini het vermogen van de 4.0 V8 iets opgeschroefd naar maar liefst 666 PK. Daarmee is hij net zo krachtig als de Urus Performante.
De Huracán kun je met een vanafprijs van ruim 300.000 euro geen instapper noemen, maar het is de auto met het laagste prijskaartje bij Lamborghini.
De 5,0 L (4.991 cc) V10-motor van de RS 6 produceerde 426,5 kW (580 pk; 572 pk) bij 6.250 tot 6.700 tpm en 650 N⋅m (479 lbf⋅ft) koppel van 1.500 tot 6.250 tpm, 52 kW (71 pk; 70 pk) en 150 N⋅m (111 lb⋅ft) meer dan de 5,0L V10 van BMW.
Ja, de Lamborghini Huracan en Audi R8 gebruiken beide een atmosferische 5,2-liter V10-motor . Lamborghini past de motor echter aan om een ander vermogen en andere prestatiekenmerken te leveren.
Lamborghini Gallardo Coupé
De originele Gallardo werd aangedreven door een gelijkmatig vurende 4.961 cc (5,0 L) 90 graden V10-motor die een maximaal vermogen genereerde van 500 pk (368 kW; 493 pk) bij 7500 tpm en 510 N⋅m (376 lb⋅ft) koppel bij 4500 tpm.
De S6 werd in de derde generatie uitgerust met een 10-cilindermotor. Hoewel de motor elementen deelde met Lamborghini's 5,0-liter V10 , was de Audi 5,2-liter V10 in feite gebaseerd op Audi's 4,2-liter V8.
De duurste Audi van 2022 is een RS Q8 Signature Edition. Op het kentekenbewijs staat bij deze Audi een trotse 799 pk. Daarnaast zou hij 1.000 Nm moeten hebben, en bovendien is hij aangekleed met een hoop koolstofvezel en dikkere 23-inch wielen.