Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Als je met een te grote sproeier kan je daar soms helemaal niets van merken, de brommer kan er perfekt mee rijden, en het is ook helemaal niet slecht, maar vaak accellereert hij wel een stuk minder, als je dan een te kleine sproeier erin doet lijkt hij meteen een stuk sneller te accellereren, maar dit is dan maar voor ...
Hoe weet ik welk type sproeier ik nodig heb? Kijk eerst naar het merk carburateur. In sommige gevallen bestaat er maar één sproeier type en hoef je vervolgens alleen de sproeiermaat nog te bepalen. Bij sommige carburateurmerken is het iets minder eenvoudig, zij werken met meerdere type/diktes.
Door het veranderen van de sproeier verander je de verhouding lucht/brandstof. Het afstellen van je carburateur neemt tijd in beslag. De maat die je nodig hebt voor je Tomos zul je niet vinden op google, dit is namelijk voor elke brommer anders en je zult hem dus zelf moeten afstellen.
Door een grotere tandwiel te plaatsen zal hij inderdaad sneller optrekken. Je zult dan wel wat inleveren op de topsnelheid. Wat je ook kan doen is een andere cilinderkop plaatsen, een hoge druk kop of een afgeflakte kop. Een grotere carburateur met een groter spruitstuk is ook mogelijk.
Zodra de motor op het verhoogde toerental loopt kan je de luchtschroef indraaien (met de klok mee) tot het toerental van de motor zakt. Draai de schroef verder in tot op het punt waar de motor net niet dreigt stil te vallen. Dan draai je de schroef weer de andere richting uit zodat het toerental weer de hoogte in gaat.
Heb je een 50cc (snel of niet) dan is het aan te raden een 2-klauws koppeling te nemen. Draai je bij deze koppeling de schroefjes helemaal in en dan 1,5 slagen (dus 360 + 180 = 540 graden) terug dan trek je al een stuk sneller op. Heb je een cilinder van meer dan 50cc dan kun je beter een 3-klauws koppeling nemen.
17.5 op een 50cc is zowiezo al groter. Op 70cc DR bijvoorbeeld is 80 ideaal met begrenst luchtfilter. Vergeten erbij te zetten maar heb ook een sproeier 74 of 76 (weet even niet precies welk van de twee) geprobeerd maar deze bleek te klein. Bij het gas opendraaien het welbekende ''bwaapp'' geluid en viel hij weg.
Als je een gietijzeren 70 cc hebt is het verstandig ook de carburateur te vervangen door een 17.5mm of een 19mm. Als je een race 70cc hebt een 19mm of een 21mm. Je kan zelf wat kijken wat het beste loopt en hoeveel je ervoor over hebt, maar een grote carburateur is automatisch ook meer benzineverbruik.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
De beste tuinsproeier is volgens ons de Gardena Mambo Cirkelsproeier. De beste tuinsproeier is geschikt voor het besproeien van kleine tot grote oppervlakken en kan 9 tot 310 m² besproeien. Ook de maximale sproeiafstand varieert van 3 tot 20 meter.
Wanneer je sproeiers op de waterleiding aansluit, is het erg belangrijk om te kijken naar de waterdruk en het verbruik. Doorgaans kun je twee tot vijf sproeiers tegelijk aanzetten, afhankelijk van het soort sproeier dat je wilt gebruiken.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
Bij een grote carburateur heb je júist meer vermogen bovenin, wat je topsnelheid (wat men doorgaans op hoge toeren haalt..) ten goede komt. Ik denk dat daarom het rijden met een kleinere carburateur als prettiger ervaren wordt: de lichtere tandwielverhouding.
De stationair sproeier heeft een maat er op. Bijvoorbeeld: Je kunt de lucht schroef niet verder in draaien, je mengsel blijft te arm, dan moet je een grotere stationair sproeier hebben. Over het algemeen is 1 maat groter 1 slag op de stelschroef.
Ga je over op een 70cc dan is de 17,5mm best goed maar wordt aangeraden om een 19mm of zelfs een 21mm carburateur te nemen.
Met een te grote carburateur rij je vooral laagtoerig ook nie echt lekker meer. jou derbi cilindertje kan dat wel aan hoor die zijn daar snel zat voor. Ik kan em maar niet goed afstellen en me bougie gaat er constant aan. Zal misschien niet alleen aan carb liggen maja.
19mm op 50cc kan best, maar ik zou eerder voor een 16 of 17,5 mm gaan, daar zallie beter op lopen. en er moet juist een grotere sproeier in.
Heeft u een standaard cilinder dan wordt meestal een bougie met hittegraad 6 of 7 gebruikt. Heeft u een opgevoerde scooter neem dan een scooter bougie hittegraad 8 of bougie scooter hittegraad 9.
De stationair sproeier
Deze sproeiers vinden we meestal op grotere carburateurs. Deze sproeiers doseren alleen de brandstof verneveling tot de 4000 toeren ongeveer daarna zal bijna alleen de hoofdsproeier het overnemen.
Afstellen van de luchtstelschroef
De standaard afstelling van je luchtstelschroef: die is bij bijna alle scooters 1,5 slag open. Ga als volgt te werk: Draai eerst de schroef helemaal in (niet te vast!) en daarna dus 1,5 slag open.
Aantal kilometers wat je kan maken ligt tussen de 100 en 120 km op een tank totaan reserve. Reserve is een halve liter, genoeg om mee naar een tankstation te komen binnen 25 kilometer. Maar eea is afhankelijk hoe je rijdt. Aantal kilometers wat je kan maken ligt tussen de 100 en 120 km op een tank totaan reserve.
Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend overkomt. Qua frame en motortechniek is er niet veel verschil, je hebt alleen een snor of bromversie (geknepen of niet). De cilinder kun je makkelijk herkennen (ei (klein) of vierkant (groot en met of zonder membraan).