Hoe herken je xenon verlichting? Xenon lampen herken je bijvoorbeeld aan het heldere, fellere licht en de eventuele aanwezigheid van diverse kleuren die voor halogeen lampen niet beschikbaar zijn.
Xenon koplampen geven een lichtblauw gekleurd licht (4000-6000K), wat erg lijkt op natuurlijk daglicht, en halogeen koplampen geven een geel-oranje gekleurd licht (3200-5000K), wat er warmer uitziet. Het installeren van halogeen koplampen is eenvoudig – ze worden gewoon op hun plaats vastgeklikt.
LED is ten opzichte van xenon nog efficiënter, de led chips genereren bij laag vermogen enorm veel licht en worden bij met een goed koelsysteem niet warmer dan 100 graden bij een omgevingstemperatuur van 40 graden. We krijgen regelmatig vragen over de warmteontwikkeling, of de leds niet te warm worden.
Wettelijk toegestane xenon kleuren
Wettelijk is 8000K de hoogst toegestane K waarde. Daarboven wordt het licht te blauw. Een van de APK-eisen is namelijk dat het licht overwegend geel of wit van kleur is. Dus hoe hoger de K-waarde van je xenonverlichting, hoe blauwer het licht.
Kijk bij jouw autodocumentatie. Het ligt al vast voor je auto welke lamp je nodig hebt. Het staat dus gewoon in de documentatie of het instructieboekje van de auto. Je kunt natuurlijk de koplamp opzoeken en dan de lamp zelf checken maar meestal is dat een lastig klusje.
De geleverde Xenon lampen bevatten allemaal een h-fitting, en dit is ook in uw auto aanwezig. Mocht u niet zeker zijn over welke h-maat uw voertuig beschikt, dan kunt u dit via onze fittingzoeker opzoeken.
H4 en H7 hebben andere fittingen en kunnen niet uitgewisseld worden. Een H7 lamp past niet in een koplamp geschikt voor H4, en andersom.
Verblindend effect voor tegenliggers
Waar het probleem bij Xenon lampen voornamelijk in een verkeerde afstelling ligt, is dit bij LED verlichting iets anders. LED lampen produceren zoveel meer lichtopbrengst dat ze al snel medeweggebruikers verblinden, ook wanneer de lampen verder goed zijn afgesteld.
Moet je een Xenon lamp af-fabriek vervangen, houd dan rekening met 200-250 euro. Xenon af-fabriek lampen, maten zoals D1S en D2S zijn duurder in aanschaf en daar komen de montagekosten nog bij. LED lampen zijn het duurst om te vervangen, 200-300 euro is geen uitzondering.
Om maar gelijk antwoord te geven op die vraag, ja, het is legaal in Nederland. Xenon verlichting installeren in Nederland mag gewoon. Sinds 1 april 2012 is het toegestaan om zelf verlichting in te bouwen in alle auto's die er bestaan op de markt zonder aanpassingen.
Ben je op zoek naar LED Lampen voor je auto ter vervanging van traditionele halogeen lampen? Er is momenteel een heel goed alternatief leverbaar in LED voor de traditionele halogeen lampen. Voor zowel de H7 als de H4 halogeen lampen heeft Autoprofi LED verlichting beschikbaar in verschillende kleuren.
Is Xenon of LED toegestaan in mijn voertuig? U mag alleen Xenon en LED lampen plaatsen in uw voertuig als de licht unit hiervoor gemaakt is. Alle LED en Xenon verlichting met een H-fitting dus: H7, H4, H1, etc. zijn niet bestemd voor op de openbare weg.
De H7 lamp is een autolamp uit de H-serie autolampen. H7 lampen kunnen functioneren als groot licht, dimlicht en mistverlichting. Het is raadzaam om bij het vervangen van autoverlichting beide lichten te vervangen. Als een lamp het begeeft vanwege de levensduur doet de andere lamp dat ook snel.
In het geval van de Osram 64210NBL-HCB Night Breaker Laser H7 spreken we over een halogeen koplamp/ gloeilamp die een lichtopbrengst van maar liefst 130% belooft.
In xenon lampen wordt geen gloeidraad gebruikt om licht te produceren zoals in halogeenlampen, maar een lichtboog tussen twee elektroden. Het licht wordt geproduceerd door een gecontroleerde gasontlading. De lampen hebben een kleine kwarts brander die gevuld is met xenon gas, metaalzouten en andere additieven.
In een Xenon lamp wordt het licht niet opgewekt doormiddel van een gloeidraad, maar door een speciaal gas. In deze lamp zitten twee electrodes waartussen een vlamboog ontstaat. De vlamboog wordt gecreerd, doordat er op de electrodes een hoogspannning (ongeveer 23.000 Volt) wordt gezet.
Kan ik een xenonlamp zelf vervangen? Bij sommige modellen is dat niet heel moeilijk en kunt u zelf de lampen vervangen. U moet daarbij wel de veiligheidsinstructies goed in acht nemen: zo moet de accu altijd afgekoppeld zijn tijdens montage. Bij de meeste modellen is vervanging echter niet zo eenvoudig.
Gemiddeld gaat een Xenon lamp 2000 uur mee.
Osram Xenarc D1S Xenon Lamp (66140), de beste lamp in zijn klasse. kit die achteraf is ingebouwd, let hier goed op. Osram biedt de beste kwaliteit xenon lampen aan. U hoeft dus geen hoge garagekosten te betalen omdat u de lamp gemakkelijk zelf kunt vervangen.
Xenonverlichting heeft veel voordelen ten opzichte van traditionele halogeenverlichting: Tot wel 200% meer lichtopbrengst. Langere levensduur, tot wel 5x langer dan halogeen. Minder stroomverbruik (35 watt tegenover 55 watt), en dus minder belastend voor je accu.
De levensduur is van diverse factoren afhankelijk, gewone halogeenlampen hebben een gemiddelde gebruiksduur van ruim 1000 uur. Bij sommige auto's worden de lampen altijd aangezet door het contact, (Volvo) bij andere zul je zelf de schakelaar moeten bedienen zodat ze minder branduren mee maken.
Juridische bepalingen waarbij u bij aanschaf op dient te letten. Met betrekking tot de regelgeving voor lichtsterkte zijn er geen specifieke waarden voor LEDs, maar alleen voor traditionele gloeilampen. Een H1-gloeilamp mag maximal 1150 lumen bereiken, terwijl een H8-peer ongeveer bij 800 lumen ligt.
H4 en H7 lampen:
Linksonder staat een H4 lamp afgebeeld. Deze lamp heeft twee gloeidraden achter elkaar; een voor dimlicht en een voor grootlicht. Wanneer het dimlicht ingeschakeld is en er wordt door de bestuurder geseind (of het grootlicht wordt ingeschakeld) dan schakelt het dimlicht even uit.
Ten opzichte van standaardlampen levert de WhiteVision ultra een winst op van tot zestig procent meer licht. De H7-toepassing is goed voor 350 branduren, in het geval van H4 geldt zelfs 540 uur.