Je herkent die slijtage door de afgeronde tandjes en kleine braampjes aan de tanden van de cassette. Het kan ook zo zijn dat je ketting over begint te slaan. Dit is een teken dat de cassette aan vervanging toe is.
Gemiddeld kan je zo'n 5000 tot 6000 kilometer met één ketting en één cassette doen.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen. Let wel, dit is slechts een richtlijn.
Schoonmaken met een borstel
Spuit de cassette in met een kettingontvetter en laat deze een paar minuten intrekken. Let er goed op dat je dit spul niet tussen je (achter)lagers loopt. Vervolgens rag je met de borstel flink tussen de verschillende kransjes. Doe dit tegen de rijrichting in.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Productbeschrijving. WD40 Degreaser is een snelwerkende, sneldrogende ontvetter, die vet, vuil en modder verwijdert. Laat geen resten achter.
Als de ketting beweegt/ omhoog komt op de tanden als je hem onder spanning zet is er sprake van slijtage. Voorbladen gelijk met het spul achter vervangen is wel snel, als dat nodig is heb je wel erg ver doorgerende met vesleten meuk. Normaal gaan de grotere tandwielen wel een paar beurten extra mee.
Meten doe je door een schuifmaat te gebruiken. Zet de binnenpootjes op 118 mm. Dan zet je hem tussen de schakels en duw je hem uit, tegen de rollertjes aan. Komt ie dan boven de 120,5 mm dan is je ketting versleten.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Daar maakt het wel uit en gaat het ook veel langer mee. Een cassette 6000-8000 km en een ketting 3000 km.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
De gemakkelijkste manier om erachter te komen wanneer dit het geval is, is met behulp van een kettingmeter. Hiermee controleer je gemakkelijk de afstand tussen de verschillende kettingschakels en weet je precies wanneer je ketting aan vervanging toe is.
Technische specificaties Shimano Ultegra HG701 Ketting 11 speed 116 schakels.
De levensduur van een stadsfiets staat niet in steen gebeiteld. Natuurlijk is de levensduur van je fiets wel afhankelijk van hoe je ermee omgaat. De materialen hebben ook invloed. Een lifestyle fiets heeft bijvoorbeeld een stevig frame en anti-lek-banden.
Als je een fietsketting wilt kopen dan is de Shimano Ultegra een van de beste keuzes. De fietskettingen van Shimano staan erom bekend dat ze soepel schakelen en in zijn algemeenheid goede prestaties leveren. Daarna volgt KMC en SRAM.
Een kettingsetje gaat ongeveer tussen de 20.000- en 35.000 km mee. Soms langer en soms korter afhankelijk van de berijder. Een ketting smeer je aan de binnenkant en ongeveer om de 300km bij droog weer. Rij je in de regen dan mag je iets vaker smeren.
Zodra je tandwiel versleten is beginnen de tandjes te lijken op een soort haaienvin. Er zit een kleine uitholling bij elke schakel zoals op de foto hieronder. Als hij er zo uit ziet is de kans zeer groot dat deze aan vervanging toe is.
Hoe weet je wanneer je derailleurwieltjes vervangen moeten worden? Dan zul je goed naar de tandjes moeten kijken. Beginnen ze spits te worden? Dan zijn ze versleten en aan vervanging toe.
Hoewel WD-40 dus voor veel zaken is in te zetten, kun je er beter geen rubber of kunststof mee beschermen en smeren. En voor gevoelige elektronica kun je beter contactspray gebruiken. Contactspray is namelijk een 'vluchtige' spray en droogt snel op, waar WD-40 een soort vettig laagje achterlaat.
Een kras in de lak van een auto gaat niet weg als je die behandelt met tandpasta of WD40. Daarvoor waarschuwt Focwa. De brancheorganisatie Focwa reageert op het eerder deze week verschenen artikel 'Met deze huis- tuin- en keukenmiddeltjes verwijder je snel krassen in autolak' in het Algemeen Dagblad.
Alhoewel WD40 multispray goed werkt voor het smeren van een slot is het niet optimaal. Het product trekt namelijk een beetje vuil en stof aan, waardoor je na verloop van tijd mogelijk weer problemen krijgt met het slot. Dit product is echter beter voor het smeren van (cilinder)sloten dan grafiet.