Wanneer de airco niet meer naar behoren koelt, kan een defecte airco-compressor de oorzaak zijn. Ook ruiten die langer dan gewoonlijk beslagen blijven, of tijdens het rijden telkens weer beslaan, kunnen op een defecte aircopomp wijzen.
Doorrijden met een kapotte aircopomp is natuurlijk mogelijk en vormt niet direct een risico voor de verkeersveiligheid, of het moest om hardnekkig beslagen ruiten in de winter gaan, die het zicht beperken. Het comfort is hoe dan ook behoorlijk gecompromitteerd. Alleen al daarom is onderhoud van de airco raadzaam.
Over het algemeen ligt de prijs voor het vervangen van een aircopomp rond de €1000. De kosten voor het vervangen van een aircocompressor kunnen echter erg variëren en zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals het merk en model van de auto, ernst van het probleem en de arbeidskosten.
Aircopomp en de magneetkoppeling
De koppeling van transmissie met de aircopomp gebeurt met een magneetkoppeling. Door slijten, roesten of doorbranden kan de magneetkoppeling slechter gaan functioneren. Soms is het eenvoudiger en minder duur om alleen de magneetkoppeling te vervangen in plaats van de complete aircopomp.
Met een goed onderhouden airco compressor pomp mag u een levensduur van zeker 10 jaar verwachten.
Vaak is om het jaar bijvullen een goede maatstaf. Een complete airco service is meestal slechts één keer in de vier jaar nodig.
Het is verstandig je airco elk jaar te laten nakijken en om het jaar te laten bijvullen. In de regel is meer onderhoud door de vakman niet vaker nodig dan eens in de vijf jaar. Laat regelmatig de interieur-/pollenfilters vervangen, bijvoorbeeld tijdens het uitvoeren van een grote beurt.
De airco wordt niet koud
Als de airco niet koud wordt, dan kan het zijn dat de druk is weggevallen door te weinig koelingsvloeistof. Bijvullen verhelpt het probleem. Normaliter gebeurt dit als onderdeel van het onderhoud en kost dit tussen de € 80 en € 120.
Het probleem wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door verstopte en vervuilde luchtfilters. Verstopte luchtfilters zorgen voor een verlies aan blaaskracht. Controleer de luchtfilters van de airconditioning en maak deze eventueel schoon. Het schoonmaken van de luchtfilters kan met de stofzuiger.
Het vervangen van de airco-compressor duurt meestal twee tot vier uur.
De airconditioning in een auto bevindt zich meestal aan de voorkant van de auto, onder de motorkap, achter het dashboard. De belangrijkste onderdelen van het aircosysteem zijn de compressor, radiator, verdamper, condensor en ventilatoren.
Een van de meest voorkomende oorzaken is een tekort aan koelmiddel. Het koelmiddel is cruciaal voor het koelproces en als er niet genoeg van is, zal de airco warme lucht blazen. Een andere mogelijkheid is dat er een blokkade in het systeem zit die de luchtstroom belemmert.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten.
U herkent een kapotte condensor vaak wanneer uw aircosysteem druk verliest zodra deze wordt ingeschakeld. De airco condensor gaat in dat geval door de hoge druk lekken. Als uw airco condensor het begeeft zet dit uw gehele aircosysteem buiten werking.
Airco bijvullen kosten
De kosten voor het bijvullen van je airco zijn € 135,00. Je airco wordt dan bijgevuld met koudemiddel R134A. Moet je airco gevuld worden met het nieuwere koudemiddel R1234Yf bedragen de kosten € 249,00. Je airco wordt dan gevuld met maximaal 350 gram koudemiddel.
Hij zorgt ervoor, dat het dampvormige koelmiddel in de airco wordt samengeperst tot vloeistof. Verderop in de installatie volgt expansie, waardoor het koelmiddel sterk afkoelt.
Airco koelt of verwarmt helemaal niet
Oorzaak ligt waarschijnlijk bij de compressor of condensor. Doorloop de volgende stappen: Controleer of er spanning is. Controleer of de installatie een storingscode weergeeft en volg de storingsdiagnose van het betreffende toestel.
Airco buitenunit draait niet
Als de buitenunit van je airco niet aan slaat, kan het verschillende oorzaken hebben. Mogelijk is er een probleem met de stroomtoevoer, zoals een kapotte zekering of een losse kabel. Het kan ook zijn dat de condensorventilator defect is of dat er een probleem is met de compressor.
In de meeste gevallen is het apparaat na 1 a 2 minuten op temperatuur en blaast hij warme lucht de ruimte in.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%.Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
De kosten voor het eenmalig onderhouden van je airco in huis liggen rond de € 140. Het is ook mogelijk te kiezen voor een onderhoudscontract. Hiervoor liggen de kosten rond de € 110 tot € 150 per jaar. Goed onderhoud is belangrijk om duurdere mankementen te voorkomen.
Sterker nog, het is zelfs bij wet verboden. Het bijvullen van de airco is een complexe taak, en enkel een gecertificeerde garagist kan dit naar behoren doen.
Als je airco een onaangename geur verspreidt, weet je dat er iets mis is en dat er stof of vuil in je klimaatsysteem zit. Maar er zijn nog andere symptomen: als je airco af en toe niet meer werkt, moet het systeem gereinigd worden.
Te weinig koudemiddel in het aircosysteem veroorzaakt slechtere prestaties en uiteindelijk uitval van het aircosysteem. Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel.
Zet de airconditioning aan, zet de ventilatie op de hoogste stand en schakel over op recirculatie. Plaats het aircobommetje (bijvoorbeeld Klima Fresh van Liqui Moly) in het aanzuiggedeelte van de ventilatie en druk op de sproeikop totdat deze vastklikt. Stap dan snel uit de auto en sluit de deur achter je.