Een eventuele lekkage kun je herkennen aan een sissend geluid van de stikstof die uit het systeem ontsnapt. Als alternatief kan het lek zichtbaar gemaakt worden met lekdetectiemiddel. Het middel wordt op het systeem gesproeid, op de plaats van het lek vormt zich schuim.
Het is normaal dat de airco van de auto condensvocht lekt. Dit ontstaat wanneer het aircosysteem vocht onttrekt uit de lucht. Wanneer uw auto echter airco vloeistof verliest is dit wel gevaarlijk. Laat dan uw auto airco zo snel mogelijk repareren door een erkende vakgarage.
Airco lekt water een tijd na de installatie
Om condenswater af te voeren, bevat de binnenunit een waterafvoer naar buiten. Het kan zijn dat er zich na verloop van tijd vuil nestelt in de waterafvoer. Een waterafvoer dat vuilresten bevat blokkeert de afvoer waardoor het niet meer weg kan met lekkage binnen als gevolg.
Als uw airconditioning lekt, dan kan een verstopte of vervuilde afvoer de oorzaak zijn. Controleer de afvoer en blaas deze goed door om eventuele vervuilingen en verstoppingen te verwijderen. Schakel de airconditioning opnieuw in.
Oorzaak 3: de airco lekt water
De airco lekt water, omdat het vocht opneemt uit de lucht. De airco filtert het vocht uit je auto en laat het onder je auto via een rubberen slang weglopen. Dat plasje helder water onder je auto is dus zo bedoeld en absoluut geen reden tot paniek.
Het ontvochtigen met airconditiong werkt volgens een eenvoudig principe: De vochtige lucht wordt aangezogen. Vochtige lucht wordt langs een element geleid, hierdoor condenseert het vocht. Het vocht wordt opgevangen in het airconditioning-systeem.
Een aircosysteem is vrijwel onderhoudsarm. Toch is het goed om minimaal 2 keer per jaar een check uit te voeren. Aangezien je met stof en vuil van buiten te maken hebt, is de kans aanwezig dat de werking van de airco met de tijd minder wordt.
De gemiddelde kosten voor het kopen en installeren zijn bij een Split Airco €1.600 tot €3.250. Deze kosten zijn inclusief montage. Voor een Multi-split airco betaal je €3.000 tot €5.550 voor de installatie en aanschaf. Een airco is handig om in huis te hebben, want het zorgt voor een gezelliger en gezonder woonklimaat.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Als je airco stinkt is het in de meeste gevallen een zweterige geur, één die je doet denken aan de stinkvoeten van een sporter. Deze geur kan komen doordat de airconditioning verstopt zit of gewoonweg vies is van binnen. De geur ontstaat door water die niet goed wegspoelt.
De motor wordt te warm
Wordt de motor van je auto onder het rijden te warm, dan kan dit wijzen op het lekken van koelvloeistof. Je ziet dat de temperatuurmeter te hoog oploopt, en er kan een waarschuwingslampje gaan branden. Veel auto's hebben ook een waarschuwingslampje voor het koelvloeistofpeil.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Die geel groene vloeistof is fluor dat doen ze in de airco zodat het opsporen van eventuele lekkage zichtbaar is. Zo te zien een slang.
Vaak wordt er tegen de zomer geadverteerd met een aircoservicebeurt voor een bedrag tussen de € 80 en € 100. Voor dat geld wordt de airco nagekeken en bijgevuld. Een aircocheck is veel goedkoper; die kost maar een paar tientjes of is zelfs helemaal gratis.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
Over het algemeen is de prettigste instelling 23 graden met de middelste circulatie stand wanneer u aan het koelen bent. Door de ontvochtiging van de lucht is de gevoelstemperatuur dan 21 graden. Wanneer u aan het verwarmen bent is 19 a 20 graden een prettige temperatuur om in te werken.
De ideale temperatuur om te slapen is ongeveer 18 graden. Uiteraard verschilt dit per persoon, maar veel warmer of kouder is niet fijn. Naast de juiste temperatuur, is het belangrijk dat een airco zo min mogelijk geluid maakt in de slaapkamer. Daarom kies je voor een airco die minder dan 30 dB produceert.
Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals verkoudheid. Het advies is om het temperatuurverschil tussen binnen en buiten niet groter dan 6 °C in te stellen. Een paar graden koelen is voldoende, het verbetert het leef- en werkklimaat al enorm.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten. Tenzij er voor een buitensporig defect een externe oorzaak voor valt aan te wijzen.
Airco zelf bijvullen? Je aircosysteem zelf bijvullen en vacumeren is bij wet verboden. Het is een bijzonder complexe taak die enkel door een erkende aircospecialist kan en mag worden uitgevoerd.