Een uitritconstructie heeft: Een verhoogd, doorlopend trottoir langs de doorgaande weg, eventueel ook een doorlopend fietspad. Schuine inritblokken aan beide zijden van de uitrit. Geen bochtbanden.
Aanbevelingen kenmerken van uitrit en inrit
Het plaatsen van schampblokken aan weerszijden van de uitrit. Een doorgaande, verlaagde trottoirband.
Een uitweg, ook wel uitrit, inrit of oprit genoemd, is een aansluiting vanuit een perceel op de openbare weg. Voor het aanleggen of veranderen van een uitweg die aansluit op de openbare weg, heeft u een omgevingsvergunning nodig.
Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren zoals wegrijden, achteruitrijden, vanaf een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden en keren, moeten het overige verkeer voor laten gaan.
Het verlaten van een erf staat volgens niet gelijk aan het verlaten van een uitrit. Het vormt een gelijkwaardig kruispunt met de kruisende weg. Bestuurders die uit het erf komen zijn gewoon voorrangsgerechtigd op bestuurders die hen van links naderen.
Een uitrit is een uitrit als het eruit ziet als een uitrit en voor alle verkeersdeelnemers duidelijk is dat er sprake is van een uitrit. Om te bepalen wat een uitrit is, gebruiken we het constructiecriterium (is er sprake van een uitritconstructie) en het bestemmingscriterium (heeft de weg een beperkte bestemming).
Of u uw auto mag parkeren op een oprit, hangt af van de verkeerssituatie. Soms is een oprit onderdeel van de openbare weg, bijvoorbeeld als de oprit over een stoep loopt. De oprit wordt dan niet beschouwd als 'eigen terrein' en u mag uw auto daar niet parkeren.
Als het woonerf met een juiste uitritconstructie aansluit, moet je inderdaad voorrang verlenen. Maar veel wegbeheerders hebben dit niet goed ingericht en dan ontstaat een andere situatie. Volgens de rechter is een uitrit pas goed ingericht als het voor beide partijen duidelijk is dat het een uitrit betreft.
Het gaat nl om het begrip uitritten. Verkeer dat een uitrit verlaat, moet voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers. Een drempel in de zijweg heeft geen invloed op de voorrang; hoe dicht de drempel ook tegen de hoofdrijbaan aan ligt.
Een parkeerterrein is nu eenmaal geen 'doorgaande weg', maar heeft een beperkte bestemming en daardoor is er sprake van een uitrit. En bestuurders die uit een uitrit komen, hebben nooit voorrang.
Inhalen (wisselen van rijbaan) en het verlaten van een uitrit gelden beide als een bijzondere manoeuvre, waarbij het overige verkeer vrije doorgang dient te worden verleend.
U mag uw voertuig niet parkeren voor een inrit of een uitrit. Houd altijd rekening met ander verkeer als u parkeert. Parkeer niet (half) op de stoep. Als u een parkeerplek verlaat, laat dan het overige verkeer voorgaan.
De breedte van een uitrit t.b.v. een woning mag maximaal 5,00 meter bedragen. Opgemerkt wordt dat een woonclompex zoals bijvoorbeeld een appartementencomplex veelal kan volstaan met 1 uitrit. Indien er sprake is van een bedrijfsbestemming kán een 2e uitrit worden toegestaan naar de openbare weg (incl.
Een deel van een kavel van een woning, dat gebruikt wordt of bestemd is voor het parkeren of stallen van een voertuig of het bereiken van een garage. Een stuk weg, bedoeld om vanaf het onderliggend wegennet een autoweg of autosnelweg te bereiken.
In de regel hebben alle bestuurders van rechts dan voorrang tenzij anders aangegeven.
Voorrangsregel woonerf
Verkeer dat een uitrit verlaat moet voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers. Een drempel in de zijweg heeft geen invloed op de voorrang: hoe dicht de drempel ook tegen de hoofdrijbaan aan ligt.
Wij krijgen vaak de vraag hoe hoog een drempel in huis eigenlijk mag zijn. Dit soort regels staan in bouwbesluit. Het volgende is te vinden in het bouwbesluit van 2012 en geldt voor alle woningen die gebouwd zijn vanaf dat jaar. De drempelhoogte van de toegangsdeur mag niet hoger zijn dan 2 cm.
Een belangrijke misvatting betreft de snelheid: binnen een woonerf is de snelheid voor alle gebruikers beperkt tot 20 km per uur, en niet tot 30 km per uur zoals velen denken.
De snelheidslimiet op een erf is 15 km/uur (oorspronkelijk aangeduid als stapvoets). Met snelheidsremmende voorzieningen moet deze snelheid worden 'afgedwongen'; een sobere uitvoering is dus niet toegestaan.
Verkeersregels woonerf
Op een woonerf moet u stapvoets rijden, dus niet harder dan 15 km/u. U mag alleen parkeren op plekken die als parkeerplaats zijn gemarkeerd. Wanneer u een woonerf verlaat, dient u voorrang te verlenen aan al het verkeer. Een woonerf is een plek voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen.
Een parkeerplaats bij een appartementencomplex, de oprit van een bedrijf of een betegelde voortuin. Dit zijn wat voorbeelden van gebieden die vaak als eigen terrein worden gezien en alleen betreden mogen worden door mensen die hier ook echt iets te zoeken hebben.
Mocht er dus iemand op je privéterrein staan en je hebt niet aangegeven dat het om eigen grond gaat, dan mag zo'n auto blijven staan. De politie bellen of de auto weg laten slepen heeft ook niet veel zin, want de parkeerder is gewoon rechtsgeldig.
Wat kunt u doen indien een voertuig dat zich op de openbare weg bevindt de toegang tot uw garage of oprit blokkeert? Aangezien het een overtreding is op de wegcode, zult u een beroep moeten doen op de politie opdat ze ter plaatse komt, de situatie opmeet en een proces-verbaal opstelt.
Een inrit inrijden is een bijzondere manoeuvre waarbij al het overige verkeer moet worden voorgelaten. In geval van afslaan moet u het verkeer dat u op de zelfde weg tegemoet komt of links of rechts vlak naast of achter u bevindt voor laten gaan.