Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas). Komt de auto uit het buitenland dan is het soms mogelijk om kilometerregistratie op te vragen bij de importeur. Kijk ook wat in de koopovereenkomst is opgenomen over de kilometerstand.
Bij tellerfraude is de kilometerteller van een voertuig losgekoppeld, gereset of veranderd om het weergegeven aantal kilometers te manipuleren. Ondanks dat het terugstellen van kilometerstanden bij wet verboden is, komt dit nog steeds op grote schaal voor.
Kilometerstand terugdraaien erg lucratief
Helaas is het voor de koper extra nadelig: je betaalt te veel en je auto is minder goed dan je denkt. Je wordt gewoon bedonderd! Logisch dat het terugdraaien van de kilometerstand vanaf 1 januari 2014 strafbaar is in Nederland.
Bij een import auto kun je de kilometerstand alleen controleren aan de hand van het chassisnummer. Je kunt de km stand controleren door een zogenaamde chassischeck uit te voeren. Dit kan eenvoudig via een online tool. Je hebt er alleen het chassisnummer voor nodig.
In de meeste nieuwe motoren is tegenwoordig een digitale kilometer teller ingebouwd. Zo een digitale teller terugdraaien is in de meeste gevallen mogelijk. Dit kost meestal wel meer tijd en hiervoor rekenen wij dan een kleine vergoeding.
Via de website van de RDW kun je de tellerstand controleren en het rapport opvragen (voorheen Nationale Auto Pas). Komt de auto uit het buitenland dan is het soms mogelijk om kilometerregistratie op te vragen bij de importeur. Kijk ook wat in de koopovereenkomst is opgenomen over de kilometerstand.
Vraag een voertuiggeschiedenisrapport aan om te controleren op afwijkingen in de kilometerteller in de geschiedenis van het voertuig . Als de verkoper geen voertuiggeschiedenisrapport heeft, gebruik dan het VIN van de auto om online een voertuiggeschiedenisrapport te bestellen. Als u fraude vermoedt, neem dan contact op met de handhavingsinstantie van uw staat.
Vraag een RDW tellerrapport!
Het RDW tellerrapport is DE manier om erachter te komen of de tellerstand in het dashboard van de auto overeenkomt met het daadwerkelijk gereden aantal kilometers.
Ja, dat kan zeker. Elke auto op Nederlands kenteken beschikt over een NAP-rapport.Het zegt alleen niets over de betrouwbaarheid van de tellerstand. Een NAP-rapport is niets meer dan een overzicht van de geregistreerde tellerstanden.
De ministerraad heeft daarmee ingestemd op voorstel van minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Het manipuleren van kilometertellerstanden is strafbaar. Een auto waarvan de teller is teruggedraaid, kan namelijk onveilig zijn en is duurder in de aanschaf en in het onderhoud.
Kan een digitale kilometerteller worden gereset? Helaas wel . In feite is het knoeien met digitale kilometertellersystemen waarschijnlijk effectiever omdat het moeilijker te herkennen is. Het display kan worden gewijzigd of de relevante geheugenchip kan worden geherprogrammeerd of vervangen.
Kilometer correctie vanaf € 75,00.
Doe in geval van fraude altijd aangifte bij de politie. Hiervoor belt u met 0900-8844.
Als er met de kilometerteller van een voertuig is geknoeid, kunnen de volgende signalen optreden: een ongebruikelijk lage kilometerstand (minder dan 20.000 km per jaar), de cijfers staan niet op één lijn, en de dagteller werkt niet.
Een digitale kilometerteller is lastiger te manipuleren. Software herprogrammering is op zijn minst vereist en weinig reguliere onderhoudstools kunnen wijzigingen aanbrengen in digitale kilometertellers. Helaas is er een hele zwarte markt voor het terugdraaien van digitale kilometertellers , dus er zijn tools die speciaal voor dat doel zijn gemaakt.
Duitsland heeft geen Nationale Auto Pas
Ook de NAP blijkt namelijk niet waterdicht.
Via de website van de RDW kun je voorafgaand aan de aankoop controleren of de kilometerstand logisch is en gratis het RDW-voertuigrapport opvragen. Meer informatie hierover vind je op de website van de RDW.
Digitale dashboard - Specialist op het gebied van km correctie. Een nieuwe of tweedehandse digitale dashboard kopen is mogelijk, alleen dien je deze in te leren met de juiste kilometerstand. Het probleem is dat een kilometerstand digitale dashboard niet zomaar terug gezet kan worden.
Nee, kilometerblokkers gebruiken het CAN-bussysteem niet om de informatie in de auto op te slaan. Daarom kunnen diagnostische tools het niet detecteren . U hebt opties: ga naar een professionele technicus of koop er een. Een bezoek aan een professional kost u tussen de $ 40 en $ 400.
NAP check bij een Kentekenloket
Kentekenloket met de database van de RDW waarin alle kilometerstanden bijgehouden worden. Met ruim 750 loketten in Nederland zit er altijd wel een bij je in de buurt. Naast een NAP check is het bij een tweedehands auto ook interessant om een aankoopkeuring uit te voeren.
In sommige gevallen kan de kilometerteller door terugdraaien en andere oplichtingsacties niet meer goed functioneren. Ondanks de uitlijning worden er nog steeds onjuiste gegevens op het dashboard weergegeven. In zo'n geval is het vervangen van de kilometerteller door een nieuwe de meest geschikte optie.
Straffen voor het manipuleren van de kilometerteller in de Filipijnen: 1. Gevangenisstraf: maximaal 5 jaar (RA 6539) 2. Boete: maximaal ₱50.000 (RA 6539) 3. Intrekking van de bedrijfsvergunning (DTI) 4.