JUST Notarissen is het goedkoopste notariskantoor in Nederland. Wij werken met all-in prijzen, inclusief alle bijkomende kosten zoals kadasterkosten, recherchekosten, inschrijving Centraal Testamenten Register en de BTW.
Vraag de notaris duidelijk in zijn offerte aan te geven welke werkzaamheden hij voor je verricht en tegen welke prijs. Let ook op de bijkomende kosten zoals voor het inschrijven van de akten in de openbare registers en/of recherchekosten voor onderzoek in de registers van het Kadaster.
De kosten van een notaris zijn afhankelijk van je vraag en situatie. Gemiddeld kost een notaris €105,-per uur. Het laten opstellen van een samenlevingscontract kost ongeveer €180,- tot €300,- en een testament tussen de €150,- en 300,-. Een hypotheekakte opstellen door een notaris kost €500,- tot €1.200,-.
Heel simpel, omdat notarissen sinds 1999 grotendeels zelf mogen bepalen welk prijskaartje ze aan hun diensten willen hangen. Voor die tijd was dat anders. Toen hanteerden alle notariskantoren dezelfde tarieven en betaalde u bij elk kantoor dezelfde (hoge) prijs.
Er zijn in Nederland geen vaste tarieven voor het aanmaken van een testament. Een notaris bepaalt zelf hoeveel hij hiervoor in rekening brengt. De kosten lopen daardoor sterk uiteen. Bij de ene notaris betaal je 200 euro voor je wilsbeschikking, terwijl een ander misschien wel € 800 vraagt.
Wat kost een testament online bij de Hema? Per site gelden andere tarieven voor het opstellen van een notariële akte zoals een testament is. Bij de HEMA betaalt u 125 euro inclusief notaris terwijl dat elders makkelijk 200 euro is en als u alles bij de notaris laat doen, komt u tot een veelvoud van dit bedrag.
Een rechtsgeldig testament kan volgens de Nederlandse wet alleen gemaakt worden bij de notaris. Het is wel mogelijk om voor bepaalde spullen zelf een soort testament te schrijven, dit wordt een 'codicil' genoemd. In dit handgeschreven codicil kun je sieraden, kleding of inboedel aan iemand nalaten.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Heb je nood aan persoonlijk advies? Dan maak je best een afspraak met een notariskantoor. Een eerste gesprek is doorgaans gratis. Indien er een grondige dossierstudie nodig is, maak dan vooraf duidelijke afspraken over de vergoeding.
De notaristarieven zijn vrij. Elke notaris mag zelf het tarief bepalen. Bijvoorbeeld voor het opstellen van een hypotheekakte, de eigendomsoverdracht van een huis, een testament of samenlevingscontract. Vaak kunt u vragen om een eerste gratis gesprek.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting. We hebben het dan over de kosten voor de hypotheekakte, kosten voor een overbruggingskrediet en die voor het Kadaster.
De kosten koper zijn ongeveer 5% tot 6% van de aankoopprijs. In totaal moet je tussen de € 20.000,- en € 24.000,- aan kosten koper betalen. Kom je in aanmerking voor de vrijstelling van de overdrachtsbelasting? Dan kun je met 3% tot 4% rekenen.
In principe geen notaris nodig
In beginsel zijn het de erfgenamen zelf die gezamenlijk verdelen, tenzij er een executeur-afwikkelingsbewindvoerder (ook wel drie sterren executeur genoemd) is die op grond van het testament bevoegd is om zelfstandig te verdelen.
De notaris maakt alles officieel
Niet eerder dan nadat u de koopovereenkomst heeft ondertekend, komt de notaris van uw keuze in beeld. U of uw makelaar geeft hem een origineel exemplaar van uw koopovereenkomst waarna hij meteen aan de slag gaat om van u de nieuwe eigenaar van de woning te maken.
Alleen een geldig legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart of rijbewijs). De rest van de stukken die nodig zijn voor de overdracht heeft de notaris al ontvangen. Volgens traditie worden de sleutels van de woning na de ondertekening bij de notaris overhandigd, dus vergeet deze niet mee te nemen.
De notaris mag niets delen, ook niet met uw (zaken)partner. De notaris moet Belastingdienst, politie en justitie op hun verzoek wel inzicht geven in het betalingsverkeer. Ook is de notaris verplicht om ongebruikelijke transacties op de bankrekening te melden.
Een officiële en bevoegde notaris kun je herkennen doordat hij of zij lid is van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie. Notarissen zijn hiervan verplicht lid. Controle van het lidmaatschap is dus de eenvoudigste manier om zeker te weten of een notaris beëdigd is en dus bevoegd is om als notaris te op te treden.
Het tarief wordt berekend op het bruto actief en volgens een degressief barema. In de rechte lijn is dit: 1% als het bruto actief minder bedraagt dan euro 32.000, dus maximaal euro 320 voor deze schijf. 0,75% op het bruto actief van euro 32.000,01 tot euro 120.000, dus maximaal euro 660 voor deze schijf.
Sinds 1 januari 2018 is het niet meer mogelijk om een huis te kopen zonder eigen inleg. Dit omdat er sinds die datum nog maar 100% van de koopsom gefinancierd mag worden. De bijkomende kosten betaal je dus uit eigen zak.
Bij de aankoop van vastgoed in een vennootschap moet u geen registratierechten betalen. Je moet minder registratierechten betalen wanneer u aandelen (van een vennootschap met vastgoed) schenkt dan wanneer u het vastgoed op zich schenkt.
Indien u samenwoont of gehuwd bent en kinderen heeft, is het verstandig uw oude testamenten eens te laten bekijken. De kans is groot dat met uw oude testamenten te veel erfbelasting betaald wordt over de “papieren” erfdelen van de kinderen. Met een goede estate planning kunt u erfbelasting besparen.