Actief luisteren laat aan de spreker niet alleen zien dat de ander hem hoort, maar ook of hij het interessant vindt, en of hij het begrijpt. Actief luisteren is het voortdurend geven van non-verbale feedback. Hierdoor weet de spreker dat zijn boodschap over komt en wordt hij aangemoedigd om door te spreken.
Door kort oogcontact laat je merken dat je luistert en aandacht hebt. ander de ruimte. Je lichaam is naar de ander toegewend en open (geen armen of benen over elkaar wat een gesloten indruk kan maken). woorden van de ander) bevestigen dat je de ander gehoord hebt en moedigen aan om door te vertellen.
Een actieve luisterhouding wil zeggen dat je rechtop zit of staat,schouders gedraaid richting je gesprekspartner, hem of haar aankijkt (niet strak aankijken, want dan gaan mensen zich ongemakkelijk voelen) en een gezichtsuitdrukking hebben die past bij de situatie (bij een triest verhaal kun je niet gaan glimlachen).
Actief luisteren bestaat uit: iemand met volle aandacht aanhoren, belangstelling tonen, iemand de ruimte geven zijn verhaal te doen, laten merken dat je actief luistert door samen te vatten, vragen te stellen, door te vragen en feedback te geven.
Actief luisteren: kort samengevat
Heb de oprechte intentie om te begrijpen wat je gesprekspartner zegt. Kijk degene met wie je in gesprek bent in de ogen. Wees geduldig en wacht netjes totdat hij of zij is uitgepraat. Non-verbaal zegt nog veel meer; let dus op de houding van je gesprekspartner.
Actieve luistervaardigheden kunnen nuttig zijn in je persoonlijke relaties , op het werk en als u aan uw genealogie werkt! Actief luisteren houdt in dat de luisteraar met oprechte nieuwsgierigheid en belangstelling naar een verhaal luistert, waardoor de spreker vanzelf doorgaat met vertellen.
Actief luisteren. Actief luisteren is met volle aandacht, zonder onderbreking en zonder oordeel, luisteren. Jonge kinderen kunnen hun behoeften vaak nog niet in gesproken taal uitdrukken. Daarom is het goed om ook naar de lichaamshouding en gezichtsexpressie van het kind te kijken.
Als de slechte luisteraar door je heen praat, of de vragen gebruikt om het gesprek naar andere onderwerpen te verleggen, blijf dan aan het onderwerp vasthouden.Verwijs naar de inleiding van het gesprek waarin je hebt uitgelegd wat het onderwerp is en waarom het belangrijk is dat de ander goed luistert.
Bij het actief luisteren gaat de luisteraar expliciet na of hij de boodschap (inhoud én gevoel) van de spreker begrepen heeft. Het doel van actief luisteren is wederzijds contact te verbeteren. Vooral het gevoel echt begrepen te worden, zonder meteen beoordeeld te worden is belangrijk.
Een persoon kan maximaal vijftien tot twintig minuten met aandacht luisteren, dus houd het kort en simpel. Hoe minder informatie, hoe beter je verhaal overkomt en hoe langer het blijft hangen. Wat je niet wilt, is mensen overladen met informatie waardoor je ze kwijtraakt.
wat is luisteren? Luisteren betekent iets met aandacht (aan)horen. Een goede luisteraar toont belangstelling wanneer hem of haar iets verteld wordt en geeft de ander de ruimte om zijn of haar verhaal te vertellen. Je hoort niet alleen aan wat de ander zegt, maar probeert ook tussen de regels door te luisteren.
Activiteit van vrienden is een functie op de pc die laat zien waar je vrienden naar luisteren en die je vrienden laat zien waar jij naar luistert. Wil je je luisteractiviteit pauzeren? Begin dan een privésessie.
De betekenis van empathisch is inlevend. In de psychologie betekent empathie een manier van luisteren waarbij de luisteraar laat merken dat hij niet alleen de inhoud van de boodschap begrijpt, maar ook de emotionele signalen ontvangt. Hierdoor voelt de gesprekspartner zich veilig en geborgen.
Defensief luisteren.
Met defensief luisteren ziet de ander alles wat je zegt als aanvallend. Je bent constant bezig met jezelf te verdedigen, waardoor je niet de tijd neemt om andere perspectieven te begrijpen.
Wat is reflectief luisteren? Reflectief luisteren is beredeneerd gissen naar wat iemand bedoelt, en dit als een soort samenvatting op een stellende manier terug geven.
Actief luisteren is niet alleen horen wat de ander zegt, maar ook proberen te begrijpen wat de ander zegt. Bovendien stellen luistervaardigheden je in staat de ander te laten weten dat je luistert, de ander zijn verhaal te laten vertellen, en, wanneer dat nodig is, te laten verduidelijken.
Voorbeelden van valkuilen bij luisteren:
je wilt een goede indruk maken en onderbreekt je gesprekspartner/klant en maakt diens zin af. je voelt je onzeker wanneer je manager aangeeft dat hij niet veel tijd heeft. je denkt dat je korting moet geven omdat de klant over prijzen begint te praten.
Luisteren is een talent en onmisbaar voor het nieuwe leiderschap. Want met een goede luistervaardigheid speel je snel in op nieuwe uitdagingen in de huidige complexe omgeving.
- zich een mening willen vormen;- een bepaalde handeling willen uitvoeren;- een spel mee willen spelen.
Er zijn vijf soorten selectieve luistervaardigheden: vragen stellen, het parafraseren van inhoud, het reflecteren van gevoel, concretiseren en samenvatten.
Standaardtaal in het hele taalgebied is een antwoordapparaat beluisteren. Standaardtaal in Nederland is een antwoordapparaat afluisteren. Standaardtaal in het hele taalgebied is verder luisteren naar het antwoordapparaat, zoals luisteren naar de radio.