Als een alkaline batterij leeg raakt dan wordt er een gas geproduceerd. Op het moment dat je een lege batterij laat vallen zal je een gedempt geluid horen en zal de batterij omvallen. Bij een batterij waar nog leven in zit duidelijk geluid en blijft de batterij staan.
Volledig opgeladen AA-, AAA-, C- en D-batterijen hebben een lading van 1,5 volt. Een 9 V batterij heeft een lading van 9 volt. Als de lading meer dan 1 volt lager is dan waar deze zou moeten zijn, vervang de batterij dan. Een normale lading voor lithium-ionbatterijen is 3,7 volt, maar dit kan variëren.
Hoe werken batterijtesters? De exacte werking van batterijtesters verschilt van model tot model. Bij de goedkoopste batterijtesters maakt men gebruik van een eenvoudig ledlampje dat oplicht indien de batterij nog voldoende geladen is. De betere batterijtesters meten echter de voltage van de batterij.
Oplaadbare batterijen zijn praktischer dan eenmalige batterijen. Waar eenmalige batterijen één keer mee gaan is een oplaadbare batterij tot honderden keren te gebruiken.
Over de hele levensduur kun je per oplaadbare batterij vele tientallen euro's besparen, vergeleken met wegwerpbatterijen. Oplaadbare batterijen zijn beter voor het milieu dan eenmalige, om de simpele reden dat je er minder gebruikt. Dat scheelt energie, grondstoffen en CO2-uitstoot.
Hoe vaak kan een batterij opgeladen worden? Een oplaadbare batterij kan een bepaald aantal keer opgeladen worden, dit wordt ook wel de laadcycli genoemd. Het aantal laadcycli is per batterij en merk verschillend. Gemiddeld kan een AA of AAA NiMH batterij ongeveer 500 keer herladen worden.
Op het moment dat je een lege batterij laat vallen zal je een gedempt geluid horen en zal de batterij omvallen. Bij een batterij waar nog leven in zit duidelijk geluid en blijft de batterij staan.
Als u uw accu helemaal heeft volgeladen met een goede acculader, dan is de accuspanning direct daarna vaak meer dan 13 volt. Deze spanning zakt dan vanzelf wat terug richting 12,7-12,8 volt. Is uw accu helemaal uitgeput dan is de spanning 11,6 volt of lager.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Je kan met een multimeter ook een batterij controleren, bijvoorbeeld een van 1,5 volt. Accu meten. Zwarte meetsnoer in COMM en de en de rode in V, je kan dan spanning met op de pollen. Tussen de 12,3 en de 12,7 Volt is de accu vol en bij 11,6 is de accu leeg.
Gewoonlijk hebben Panasonic eneloop AA-batterijen een beginspanning van rond 1,2 V. Apparaten en toestellen die gevoed worden met AA-batterijen zijn gewoonlijk ontworpen om in een bereik van 0,9 tot 1,5 V te werken.
Een Startaccu mag tot 20% ontladen worden, Een Semi Tractie accu mag tot 50% ontladen worden en een Deep Cycle accu mag maximaal tot 80% ontladen worden. Met dit lijstje en een voltmeter kunt u nagaan hoe diep uw accu ontladen is.
Je stelt de multimeter in op ongeveer 20 volt gelijk spanning. Je zet de minkabel (zwarte kabel) van de multimeter op de minpool van de accu en de plus kabel (rode kabel) op de plus van de accu. Buiten de zwarte en rode ring om de accu polen zijn deze ook te herkennen aan het op de accu zichtbaar zijnde + en – teken.
Als je batterijen heel lang bewaart op een plek waar de temperatuur best hoog is, kan het zo zijn dat ze langzaam leeglopen. Dit wil je natuurlijk voorkomen en daarom is het belangrijk dat je de batterijen bewaart op een koele plek.
Zeer waarschijnlijk is er dan diepontlading ontstaan. Bij diepontlading is de accu niet meer op te laden en kunt u deze helaas weggooien. Elke accu of batterij heeft last van zelfontlading, de ene soort iets meer dan de andere. Bij zelfontlading loopt de accu of batterij langzaam leeg, het voltage zakt weg.
Een loodaccu van 12 volt die helemaal volgeladen is levert vaak een voltage van ongeveer 12,7V. Als de loodaccu nog maar 20% heeft dan levert hij nog maar 11,6V. Een volgeladen lithium accu levert 13,6V maar levert 12,9 V op 20%.
Hitte en kou zijn slecht voor je batterij
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
De eenvoudigste manier om te weten hoeveel er nog in een accu zit is een accumeter. Deze sluit u aan op de + en - pool van de accu. Met behulp van een aantal LED's (rood-oranje-groen) krijgt u dan een grove indicatie. Een nauwkeuriger gereedschap om dit te bepalen is een multimeter (voltmeter).
Laad je telefoon nooit 's nachts op
Vroeger lag dat anders. Toen zaten er in telefoons nikkel-cadmiumbatterijen. Deze batterijen werden lui als je ze te lang achter elkaar oplaadde. Dat probleem hebben de moderne lithium-ionbatterijen niet.
Waarom je elektrische auto tot 80% opladen? Nadat een elektrische auto tot 80% opgeladen is aan een snellader, gaat het snelladen een stuk langzamer. De reden hiervoor, is de levensduur van de accu. De chemische structuur in de lithium-ion accu kan op termijn namelijk te maken krijgen met degradatie.
Alkaline batterijen gaan langer mee. Ze lopen bijna niet leeg, maar zijn wel belastend voor het milieu. Ze zijn op langere termijn duurder. Je gebruikt ze voor apparaten met een laag verbruik; zoals klokjes, rekenmachines, horloges of afstandsbedieningen.