Een 'BTW-auto' is een auto die nieuw is of altijd zakelijk bereden is. Zodra hij eenmalig van een particulier of niet BTW plichtig bedrijf is geweest noemen we het een 'marge-auto'. Op het moment dat de verkopende partij de auto weer gaat verkopen, dient hij een BTW factuur te maken.
Als de auto nieuw is gekocht door een particuliere koper dan wordt de BTW door de autodealer afgedragen aan de Belastingdienst. Als de auto vervolgens door de particuliere koper wordt verkocht of ingeruild dan is de BTW niet meer verrekenbaar. Een auto zonder verrekenbare BTW wordt een 'Marge auto' genoemd.
Een marge-auto is een auto waarover btw is betaald. Die auto is nieuw door een particulier gekocht en de btw is niet meer zichtbaar in de administratie. Voor particulieren is dit niet relevant, want die moeten toch btw betalen. Maar voor een ondernemer die een gebruikte auto wil kopen, is dit wel relevant.
In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt. Bij kleinere auto's is die marge zelfs kleiner, bij duurdere auto's liggen meer mogelijkheden.
Een btw-auto is een auto die altijd zakelijk gereden is. Een marge-auto is een auto die eenmalig (of vaker) van een particulier is geweest. Het verschil zit dus in de btw die je betaalt.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
In de eerste jaren heb je hogere afschrijvingskosten dan bij een gebruikte auto. Je nieuwe auto is na 5 jaar ongeveer de helft minder waard. Niet per se erg, wel iets om over na te denken. Ook goed om rekening mee te houden: verzekeraars rekenen meestal een hogere premie voor nieuwe auto's.
Marge-goederen zijn -meestal gebruikte- goederen die van een particulier zijn (geweest). De particulier heeft het btw-bedrag ooit al betaald en niet teruggevorderd. Daarom hoeft er niet opnieuw btw over dit goed te worden betaald. Naast kunst en antiek, zijn auto's een goed voorbeeld van typische marge-goederen.
Wanneer je als particulier een occasion wilt kopen hoef je geen onderscheid te maken tussen een BTW of een Marge auto. Als particulier heb je immers niet te mogelijkheid om eventuele BTW terug te vorderen.
Margeberekening op basis van de Verkoopprijs: De bovenstaande berekening: Verkoopprijs minus de Verrekenprijs = Marge in geld. Marge in geld * 100 / verkoopprijs = marge in procenten, leidt tot een margepercentage in dit voorbeeld van 29,93%. Let op!
Als een ondernemer/bedrijf marge-goederen doorverkoopt dan wordt er alleen btw verrekend over de winst omdat over de inkoopsprijs al eens btw betaald is. De term “marge” maakt de ondernemer hierop attent. Zodoende zijn goederen van een particulier, automatisch marge-goederen.
De betekenis van de naam marge auto vloeit voor uit het feit dat er alleen BTW betaald zal moeten worden uit het verschil tussen de aankoop- en verkoopprijs: de marge regeling BTW. Een bedrijf die zo een marge auto aanschaft, kan dus geen vordering indienen bij de Belastingdienst.
De hoogte van de BPM is bij een motor eenvoudig te berekenen. Als de netto cataloguswaarde minder dan € 2133 is, dan betaal je 9,6 %. Als de waarde hoger is dan € 2133 dan wordt er 19,4 % gerekend, maar dan mag je daar nog € 210 vanaf trekken.
De beste periode om te kopen is de winter en dan vooral de maand december. Op het einde van het jaar zitten autoverkopers vaak met een voorraad auto's die ze graag willen verkopen vóór het einde van het kalenderjaar.
Naarmate de grootte en de luxe van een auto toeneemt, kan de waardedaling zelfs oplopen tot 75%. Met andere woorden: een auto die nieuw €40.000 kost verliest in vier jaar tijd minimaal €20.000 aan waarde. Met het kopen van een oudere tweedehandsauto kun je jezelf dus alvast een hoop geld besparen.
Toch is onderhandelen bij het kopen van een auto heel normaal. En minder moeilijk dan je wellicht zou denken. Kennis over wat je koopt, over wat je eventueel inruilt, durf en je eigen standvastigheid zijn dingen die je absoluut zullen helpen tijdens het onderhandelen.
Acht tot tien procent van de prijs van de occasion afpraten, is redelijk; er boven zal een verkoper niet snel met je meegaan. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Voor het berekenen van de nettowinstmarge gebruiken we de nettowinst. Dat is de brutowinst minus alle bedrijfskosten. De nettowinst deel je vervolgens door het totaal van de omzet. Dan kun je het percentage marge berekenen.
Een goede marge verschilt aanzienlijk per bedrijfstak, maar als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld wordt beschouwd, een marge van 20% als hoog of goed en een marge van 5% als laag.
De marge is het verschil tussen inkoop- en verkoopprijs. De marge kan worden uitgedrukt als een percentage en als een bedrag per artikel. Van dit deel van de omzet kunnen de kosten voor onder meer personeel, huisvesting en marketing worden betaald. Het resultaat dat dan nog overblijft is de geboekte winst.