Het is belangrijk om te weten of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. De ketting is namelijk onderhoudsvrij, terwijl op de distributieriem een vervangingsinterval van toepassing is. In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft.
Een versleten distributieketting kenmerkt zich altijd door een ratelend geluid dat te horen is. Het geluid zal te horen zijn bij het starten van de motor en het stationair draaien. Bij extreme slijtage zal het door hoorbaar blijven en wordt het echt tijd om de ketting te laten vervangen.
Wat als de distributieriem breekt bij een dieselmotor
De distributieriem drijft via de krukas de nokkenas aan die de kleppen opent en sluit. Zodra de distributieriem breekt staat de nokkenas stil en zal de krukas door de massa van o.a. het vliegwiel en koppeling nog doordraaien.
Beide soorten hebben hun eigen voor- en nadelen. Een distributieriem is stil, licht en rekt niet. Wel moet de riem op een bepaald moment vervangen worden. De ketting is duurzaam en hoeft niet op een vooraf bepaald moment vervangen te worden.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Daarnaast hebben veel auto's ook een waterpomp die door de distributieriem wordt aangedreven. En omdat de riem meestal rond de 100.000 kilometer of om de 5 jaar moet worden vervangen, zal dan ook gelijk de waterpomp worden 'meegenomen' bij deze ingreep. Immers, die kost maar een paar tientjes en slijt ook.
Kijk in het onderhoudsboekje van je auto voor informatie over de laatste vervangingsdatum. Is dit niet ingevuld, kijk dan of er een sticker zit onder de motorkap met daarop de laatste datum of kilometrage waarop de distributieriem voor het laatst vervangen is.
Als een distributieriem of distributieketting knapt, breekt of verspringt zal de timing tussen krukas (zuigers) en nokkenassen (kleppen) niet meer aanwezig zijn waardoor er ernstige schade wordt aangericht.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
In tegenstelling tot een distributieriem mag een consument er in beginsel van uitgaan dat een distributieketting onderhoudsvrij is, zeker wanneer een consument het door de fabrikant voorgeschreven onderhoud deugdelijk laat uitvoeren.
Meestal dien je de distributieriem te vervangen tussen de 60.000 en 150.000 kilometer. Een heuse kilometerstand die ook meteen de waarde van je wagen doet dalen.
Een goede distributieriem kost al snel 50 euro en de montage uren zijn circa twee tot drie uur. Indien uw riem gebroken is worden deze werkuren meer. Als de riem gebroken is loopt de motor niet meer. In het ergste geval kan er grote schade ontstaan aan uw motor en dan staat u een dure reparatie te wachten.
Distributieketting vervangen Volkswagen Polo kosten ✔️ Prijs v.a. € 479.
Uw Volkswagen Polo met 1.0 TSI-motor (bouwjaar 2015, motorcode CHZB) is voorzien van een distributieriem. Volkswagen geeft geen vervangingsinterval op. De riem moet volgens het onderhoudsschema worden gecontroleerd en indien nodig wordt deze in overleg met de klant vervangen.
nee, dit valt niet onder de all riskverzekering. een geknapte distributieriem valt onder de eigen verantwoordelijkheid, daar u dit makkelijk kunt voorkomen, door de riem op tijd te vervangen.
De functie van de distributieketting is het via het krukastandwiel aandrijven van de nokkenas(sen), eventuele balansassen en/of brandstofpomp. De distributieketting gaat over het algemeen een autoleven lang mee en is in vergelijking met de distributieriem een nagenoeg onderhoudsvrij systeem.
De riem kan een tand verspringen, doordat de tanden van de riem afslijten en geen grip meer hebben. Gevolg hiervan is dat de motor slecht gaat lopen met nare gevolgen voor o.a. de katalysator. Wanneer de riem door ouderdom of uitdrogen breekt, is de motorschade vaak veel erger, de boel “loopt in de soep”.
Een distributieriem ziet eruit als rubber en is zwartgekleurd. Het is belangrijk dat dit auto-onderdeel in goede staat is, want mocht de riem knappen dan leidt dat doorgaans tot grote schade aan de motor. Het is zelfs mogelijk dat de motor vastloopt en dat brengt grote kosten tot wel duizenden euro's met zich mee.
De kosten van het vervangen van een distributieketting zijn verschillend. De kosten variëren van 625 euro tot 1500 euro.