De minder lange diesel houdbaarheid herkent u niet meteen. In een gevorderd stadium merkt of ziet u dat de dieselolie donkerder wordt of anders gaat ruiken. Vermogensverlies of verstoppingen van filters zijn meestal ook te wijten aan de diesel houdbaarheid.
Brandstoffabrikant BP geeft daar richtlijnen over: in een afgesloten container en een bewaartemperatuur van 30 graden blijft brandstof 3 maanden goed.Bij een bewaartemperatuur van 20 graden is dat meteen 6 maanden.
Bij oxidatie reageren bepaalde componenten van de brandstof met zuurstof, waardoor de chemische samenstelling wijzigt. Dit zorgt volgens Auto55 voor een soortgelijk effect, waardoor benzine en diesel binnen enkele maanden degraderen. Dit geldt echter vooral voor oudere auto's met niet-gesloten brandstofsystemen.
Diesel over datum
Over het algemeen is de houdbaarheid van diesel zo'n 18 tot 24 maanden maar is afhankelijk hoe de diesel is opgeslagen. De kleur van diesel veranderd wordt donkerder en is dan niet meer bruikbaar. Diesel wat al in de tank zit is minder lang houdbaar vanwege condensvorming.
Deze auto's zijn in 2020 maximaal 20 jaar oud. Wanneer u het cijfer 4 op het onderbord ziet staan, betekent dit dat alleen dieselvoertuigen met emissieklasse 4 en hoger de milieuzone in mogen rijden. Deze auto's zijn in 2020 maximaal 15 jaar oud.
Door de toenemende, strengere maatregelen en de populariteit om elektrisch te rijden, is het minder interessant om te investeren in een dieselauto. Wil je toch een diesel rijden, controleer dan vóór de aankoop of er een roetfilter aanwezig is.
Voordelen rijden op diesel
De auto's hebben een langere levensduur. De prijs van diesel is een stuk lager dan die van benzine. Minder onderhoudsgevoelig, lagere onderhoudskosten. Aanschafprijs tweedehands diesel is (nu) lager, waardoor je vaak een luxere uitvoering kunt aanschaffen.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden.
Rijdt u in een personen- of bestelauto op diesel? Dan gelden de volgende verkeersregels. Momenteel zijn er 4 steden in Nederland die een milieuzone hebben voor personenauto's en bestelauto's die op diesel rijden: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht.
Als brandstof aan de pomp is diesel zijn prijsvoordeel weliswaar kwijtgespeeld, maar dieselmotoren zijn nog steeds zuiniger dan benzinemotoren, en dan vooral op de snelweg. Kortom, een dieselwagen blijft een verstandige keuze voor wie professioneel veel kilometers aflegt.
Kunststof jerrycans geschikt voor brandstof
Een kunststof jerrycan geschikt voor brandstof waaronder; benzine, diesel, kerosine, bio-ethanol en aardolie. De brandstof jerrycans zijn verkrijgbaar in 5, 10 en 20 liter uitvoering en beschikken allen over een schenktuit.
U ruikt een vieze diesellucht na een gereinigd roetfilter en een lekkage aan een brandstofleiding. Vermoedelijk zijn restanten van dieselolie als gevolg van de brandstoflekkage hiervoor verantwoordelijk. Wellicht is er isolatiebeplating onder de motor aangebracht dat door de lekkage wat verzadigd is door dieselolie.
De gevolgen van slechte benzine . . .
Wat veel mensen niet weten is dat brandstoffen geen onbeperkte levensduur hebben. Brandstoffen kunnen dus “vervallen”. In het geval van benzine kan dit een hele hoop ongewenste effecten hebben op de motor en zijn levensduur.
Wat zijn oude diesels? Met oude diesels bedoelen we dus auto's die meer vervuilende fijnstof uitstoten. Met de fijnstof die word uitgestoten, bepalen we dus wat een diesel 'oud' maakt. De vuistregel is dat een 'oude' diesel meer uitstoot dan een 'moderne' diesel.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Goed om te weten: rode diesel blijft lang zichtbaar in de tank. De kleurstof kan namelijk in de tank achterblijven. Ook als je een tijdje geleden goedkoper hebt getankt en nu gewoon weer witte diesel tankt, kan het dus voorkomen dat je gepakt wordt voor het tanken van rode diesel.
Zes maanden
Volgens brandstofboer BP blijft benzine en diesel bij een temperatuur van 30 graden zo'n drie maanden goed. In Nederland is het natuurlijk nooit zo lang zó warm. Deze periode kun je volgens BP verdubbelen als de bewaartemperatuur 20 graden is.
Voor grotere bestelwagens (categorie N1 klasse II en III) en minibussen zal de geleidelijke stopzetting van verbrandingsmotoren (benzine en diesel) plaatsvinden in 2035, met beperkingen die stapsgewijs worden ingevoerd. In 2025 moeten dieselvoertuigen ten minste Euro 5 zijn; in 2028 Euro 6d-TEMP en in 2030 Euro 6d.
Een aantal Nederlandse gemeenten (waaronder Utrecht, Amsterdam en Arnhem) hebben een deel van hun gemeente ingericht als milieuzone. Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
De bovengrondse opslag van diesel tot 300 liter is een verpakking.Vanaf 300 liter is er altijd een certificaat nodig. Maar dan kan het een opslagtank, een mobiele tank of een intermediate bulk container (IBC) zijn. Velen gebruiken deze begrippen niet zoals het Activiteitenbesluit ze bedoelt.
Volgens het ADR is de toegestane gebruiksduur voor kunststof vaten en jerrycans, en 'Intermediate Bulk Containers' (IBC) van stijve kunststof en combinatie-IBC's met binnenhouder van kunststof, 5 jaar (tenzij door de bevoegde autoriteit anders is bepaald).
De beste brandstof die je kunt tanken is Shell V-Power of Shell V-Power Diesel. Beide brandstoffen zijn echte prestatiebrandstoffen en bieden specifieke voordelen zoals een schonere motor waardoor de motor in optimale conditie blijft.
Dan moet je denken aan o.a. de Shelll V-power, BP Ultimate en Total Excellium. Deze schonere dieselbrandstoffen hebben een meer reinigende en beschermende werking van het brandstofsysteem met een preventieve werking bij een wat minder intensief gebruikte diesel.
Toch kan het gunstig zijn om op diesel of LPG te rijden in plaats van op benzine, als je zeer veel kilometers per jaar maakt (dan bedoelen we zo'n 20.000 tot 30.000 km per jaar of meer). Deze twee brandstofsoorten zijn namelijk goekoper dan benzine maar je betaalt wél flink meer motorrijtuigenbelasting (MRB).