In het instructieboekje van je auto staat de juiste bandenspanning vermeld. Vaak staat het ook op stickers op de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het brandstofklepje. Controleer alleen koude banden, dan krijg je de juiste spanning.
Als de bandenspanning te laag is, wordt de band in elkaar gedrukt.Tijdens het rijden wordt hij daardoor sneller warm. Het gevolg: het verbruik neemt toe, het rijgedrag van de auto wordt slechter en de band slijt sneller.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit. Een te hard opgepompte band loopt ook meer kans op een klapband.
De benodigde bandenspanning verschilt per auto. Dit vind je terug in het instructieboekje van je auto. Soms staat het ook op een sticker of plaatje aan de binnenzijde van het portier, achter het tankklepje of op de bandenpomp zelf.
Een slijtageclassificatie, meestal in de vorm van een driecijferig getal voorafgaand aan de afkorting "TW", is in feite een ruwe benadering van hoe zacht en plakkerig het rubber van een band is. Als vuistregel geldt: hoe zachter de rubbersamenstelling van een band is, hoe meer grip deze heeft .
U heeft een stuk gereden met te lage bandenspanning. Daar bent u op tijd achter gekomen, de kans op schade aan de band door rijden met 1,5 bar bij 2,3 geadviseerd is vrijwel uitgesloten. Het verschil is te klein om direct schade te veroorzaken.
In het instructieboekje van je auto staat de juiste bandenspanning vermeld. Vaak staat het ook op stickers op de deurpost, op de achterkant van de zonneklep of aan de binnenkant van het brandstofklepje. Controleer alleen koude banden, dan krijg je de juiste spanning.
Als u merkt dat het midden van uw band sneller slijt dan de randen, kan dit een teken zijn van overmatige spanning. Overmatige spanning kan ook leiden tot slechte grip.
Zowel een te hoge of te lage autobandenspanning kan gevaarlijke situaties opleveren. Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Voordat u uw banden kunt gaan controleren, moet u weten wat de ideale spanning is. Hiervoor moet u de bandenspanning vinden die door de fabrikant van uw auto wordt aanbevolen . U kunt deze informatie meestal vinden op het portierframe aan de bestuurderskant, in de tankklep, in het handschoenenkastje of in de handleiding van uw auto.
Je vindt de voorgeschreven bandenspanning in het instructieboekje van de auto, op een sticker in het portier of op de tankklep. Pomp de band op tot de juiste bandenspanning bereikt is. Vergeet ook niet je reservewiel na te kijken. Als je auto zwaar beladen is, kan je best je bandenspanning wat verhogen.
De minimale profieldiepte van je autoband mag niet minder zijn dan 1,6 millimeter. Dit geldt overigens voor zowel zomer-, winter-, als all season banden.
De aanbevolen spanning vind je in het instructieboekje van je auto. Belangrijk om te weten: na 15 minuten of 5 kilometer rijden, moet je daar 0,3 bar bij optellen. Daarom luidt het advies: maak van banden oppompen een gewoonte én pomp je banden hard genoeg op.
In de meeste gevallen komen spijkers vast te zitten in de band en leiden ze tot een langzaam drukverlies. Als u een spijker in het loopvlak van een band ziet, trek deze er dan niet uit. Het is dan het beste om de band ter plaatse te wisselen. Laat de band repareren met de spijker in een gespecialiseerde werkplaats.
Per maand verliest elke band ongeveer 0,1-0,2 bar aan lucht, wat volkomen normaal is.
Het enige wat u hoeft te doen is uw duim op de band te drukken om de druk te voelen. Te zacht opgepompte banden zijn zacht. U zult merken dat uw banden extreem stijf zijn als ze te hard zijn opgepompt. De bandenspanning is goed als uw band niet te zacht of te stijf is, zoals hierboven vermeld.
Controleer eerst de slijtage-indicatoren in de groeven van uw banden. Deze kleine horizontale staafjes zijn gelijkmatig verdeeld over de omtrek van uw band. Als uw band tot op het niveau van deze indicatoren is afgesleten, hebt u de minimale profieldiepte bereikt en dient de band te worden vervangen.
Verwijder de ventieldop van de steel op de band om de metalen pen bloot te leggen. Als u een luchtdrukgereedschap hebt, is de achterkant uitgerust met een klein onderdeel dat speciaal is ontworpen om luchtdruk te laten ontsnappen. Druk stevig op de pen van het ventiel met dit gereedschap, of een ander soortgelijk item, om lucht te laten ontsnappen.
Wanneer het bandenspanning lampje op je dashboard onverhoopt blijft branden, is dit een teken dat een of meerdere banden een te lage bandenspanning heeft. Dit waarschuwingssignaal mag zeker niet genegeerd worden. Het kan namelijk gevolgen hebben voor je veiligheid op de weg en het brandstofgebruik.
U vraagt wat de betekenis is van een groen ventieldopje. Er wordt een groen ventieldopje gebruikt als de band gevuld is met stikstof. Men beweert dat de band daarmee langer op de juiste spanning blijft. Er zijn meestal extra kosten verbonden aan het laten vullen met stikstof.
Hoe vaak moet ik de bandenspanning controleren? Er is altijd een klein beetje luchtverlies ongeacht de leeftijd en de mate van slijtage van uw banden. Als de band afrolt, verliest die wat lucht. Om de hierboven vermelde risico's te vermijden, raden wij u dan ook aan de bandenspanning eens per maand te controleren.
U hoeft niet meteen te stoppen als u het ziet oplichten, maar u moet wel zo snel mogelijk actie ondernemen. Als u op de snelweg of in druk verkeer rijdt, is het over het algemeen veilig om een korte afstand te rijden (maximaal een paar mijl ) om een veilige plek te vinden om te stoppen en uw banden te controleren.
U kunt de bandenmeter bij een benzinestation gebruiken om de bandenspanning van de auto te controleren, maar u kunt er ook voor kiezen om zelf een bandenspanningsmeter aan te schaffen. Vaak bent u voordeliger uit met een eigen bandenmeter, aangezien u bij een benzinestation vaak 50 cent per keer moet betalen.
Waarom verliezen sommige banden sneller lucht dan andere banden? Daar zijn verschillende redenen voor: Als het ventiel van de band enigszins poreus is, verliest de band sneller lucht dan normaal. Wanneer de velg oud en verroest is, kan dit ook schade toebrengen aan de band en leiden tot spanningsverlies.