Dit merk je aan het feit dat je scooter steeds slechter start, het starten langer duurt, of dat hij helemaal niet meer start. Aan startproblemen merk je het meestal als eerst. Daarnaast kan het ook zijn dat je verlichting of richtingaanwijzers niet meer werken.
Symptomen kapotte accu
De accu raakt beduidend sneller leeg dan voorheen het geval was en als de accu het al doet, dan levert deze een stroom die onvoldoende voorziet in uw energiebehoefte. De spanning van de accu is constant te laag. Een versleten en oude accu laadt vaak ook slecht en erg langzaam.
Meestal zie je de tellers of verlichting van het dashboard reageren als je contact maakt. Test ook of je toeter het doet en de knipperlichten. Gebeurt er niets dan is het mogelijk dat je accu leeg is of dat er mogelijk een zekering bij de accu kapot is.
Een scooter kan ook starten als je accu leeg is. Rij je daarna lange tijd op je scooter laad de scooter je accu vanzelf weer op.
Een scooteraccu wordt bij de een 1,5 jaar oud en bij de ander 5 jaar. Hoe oud hij kan worden hangt namelijk af van het type (gel/lood/lithium/…), van hoe vaak je jouw brommer of scooter gebruikt per dag/week, hoe lang de afstanden zijn die je ermee rijdt, en of hij droog en warm staat, of buiten in de kou.
Een veelvoorkomend probleem bij een scooter met elektrische start problemen is vaak een lege of te zwakke accu. Heeft de scooter lang stilgestaan, dan kan de accu zo langzaamaan leeg geraakt zijn. Mocht de kickstart op de scooter wél werken, dan is vermoedelijk de accu leeg. Een garage kan de accu weer voor je opladen.
Vraag: Hoe lang duurt het als ik de scooter accu ga opladen? Antwoord: Dat hangt af van hoe krachtig de lader is en om wat voor soort accu het gaat. Sommige accu's hebben maar 2 tot 4 uur nodig tot ze volledig zijn geladen terwijl andere modellen wel 7 tot 12 aan de lader moeten.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
De e-scooters die nu op de markt zijn, hebben gemiddeld een actieradius van 40 tot 90 kilometer als ze helemaal opgeladen zijn. Dit is wel afhankelijk van het merk en model.
Soms is de oplossing makkelijker dan je denkt, bij veel scooters moet je de (linker) rem inknijpen als je hem wilt starten. Knijp de rem in en probeer het nog een keer. Er zijn veel scooters die niet starten als de standaard uitstaat. Klap de standaard volledig in en probeer hem nog een keer te starten.
U kunt het beste direct na gebruik de accu helemaal opladen. Als de accu een langere tijd niet wordt gebruikt, dan kan de accu onderhouden worden met een druppellader. Maar dit hoeft niet. De accu een keer in de 1-2 maanden opladen is voldoende om diepontlading te voorkomen.
Zonder een werkende accu werkt er eigenlijk niets in de auto. Het dashboard zal onverlicht blijven. De radio zal u niets anders dan saaie stilte bieden en het allerbelangrijkste: de motor zal niet eens kunnen starten.
Er zijn verschillende oorzaken mogelijk, waaronder slijtage, een gebruikersfout of een technisch mankement. Slijtage: In elke accu zit een actieve stof die naar verloop van tijd langzaam op raakt. Is de accu al een paar jaar oud of vraagt de auto te veel van de accu dan is het raadzaam deze te vervangen.
De accu is daarna weer goed bruikbaar. Uiteraard is er nooit 100% garantie en de batterij zal nooit volledig herstellen tot aan de fabriekswaarden. Maar, kortom, een lege natte accu is normaliter goed te repareren.
De moderne scooter regelt de koude start zelf d.m.v. een automatische choke, je hoeft dus geen gas te geven als je scooter koud is.
De motor gooit de overtollige brandstof door de uitlaat naar buiten. De motor zal niet helemaal goed op het gas reageren in het begin. Als de motor staat te pruttelen (niet goed op't gas reageren) als u gestopt bent met aanduwen; Ga dan nog even lopen dan heeft alles wat meer vaart en komt hij ''erdoorheen''.
Zolang de motor niet draait verzuipt die niet als jij alleen gas geeft. Ga je kicken/starten en vol gas geven, zonder dat de motor start, verzuipt ie wel. Als dat je overkomt kun je even wachten als je de tijd hebt, maar je kunt ook je bougie eruit draaien, even droog maken en dan weer terug stoppen.
Mocht je scooter stoppen tijdens het rijden en niet meer starten. Dan is de kans groot dat je scooter een warmloper heeft gehad. Dit kan komen door een tekort aan olie. Bekijk dus eerst of je genoeg olie in je blok hebt voordat je weer opnieuw start.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Na het starten moet je in elk geval een halfuurtje gaan rijden, zodat de dynamo de accu kan opladen. Zet nu de achterruitverwarming en blower weer uit.
Rijden in de regen is vergelijkbaar met rijden in het donker of bij slecht zicht. In deze gevallen rijdt je wat rustiger en voorzichtiger. Ook bij regenachtig weer is goede verlichting heel belangrijk. LED verlichting biedt een extra voordeel want daarmee ben je nog beter zichtbaar in het verkeer.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
De benzine verdampt dan uit de vlotterkamer waardoor de scooter de eerste keer zeer slecht start, je moet dan 30 sec tot 1 min elektrisch doorstarten voordat het blokje de aanstalten maakt om aan te springen. Draai je dan gelijk het gas open valt de scooter uit.