Een versleten koppeling kondigt zich in de meeste gevallen aan door te gaan slippen. De auto komt maar traag in beweging als u het koppelingspedaal laat opkomen. U kunt het ook merken bij het rijden. Wanneer u plotseling gas geeft hoort u het toerental wel oplopen, maar de auto reageert er maar amper op.
Een bekend signaal van een versleten koppeling is dat uw koppeling begint te slippen; de auto versnelt nauwelijks wanneer u de koppeling laat opkomen. Ook wanneer u flink gas geeft tijdens het rijden en de auto versnelt vervolgens niet- of traag, kunt u ervan uitgaan dat de koppeling kapot is.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Een schreeuwend, schurend of zoemend geluid wanneer de koppeling is ingedrukt. Branderige geur bij schakelen. Niet soepel kunnen schakelen.
Je kunt doorrijden met een versleten koppeling, maar verstandig is het niet. Ten eerste omdat een versleten koppeling zorgt voor schade aan het vliegwiel en een nieuw vliegwiel kost honderden euro's. Ook verbruikt de auto veel meer brandstof per kilometer omdat de kracht niet volledig overgebracht wordt naar de wielen.
Slijpende, fluitende of ratelende geluiden wijzen op een versleten of ingelopen druklager omdat metaal tegen metaal wrijft. Dit is met name het geval wanneer het geluid van het intrappen van het koppelingspedaal afneemt.
Ruik je de koppeling laat dat dan een waarschuwing zijn.Ga je lang op dezelfde manier door, dan is de kans groot dat de koppeling snel versleten is en een dure reparatie volgt. Dat je heel eenvoudig kunt voorkomen dat de koppeling gaat stinken is bij veel automobilisten onbekend.
Let op: het vervangen van de koppeling is niet lastig, maar wel tijdsintensief. Een gemiddelde garage is daar 3 tot 5 uur mee bezig. Als u het voor de eerste keer doet zal dit waarschijnlijk (een stuk) langer duren.
Levensduur koppeling
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee. Er staat geen vaste termijn voor vervanging. Bij intensief gebruik, hard rijden, file, veel stadskilometers, is de levensduur van de koppeling minder lang en dus eerder aan vervanging toe.
Het grootste verschil zit hem in de omgeving waarin de koppeling zich bevindt. Bij een natte koppeling zit deze in een soort bad aan olie en gaat het om meerdere platen.Bij een droge koppeling heb je te maken met één plaat, welke niet van olie is voorzien.
Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in de vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan. Hierdoor wordt enige speling tijdelijk verholpen. Je kan lang doorrijden met een versleten druklager.
Het vervangen van een versleten koppeling is in principe niet moeilijk, maar wel tijdsintensief. Wilt u zelf de koppeling vervangen, dan zal dit zeker een paar uur in beslag nemen. Het zelf vervangen van de koppeling is echter wel een stuk voordeliger bij de garage, juist door de tijd die het in beslag neemt.
Dit probleem kan worden opgelost door het vervangen van de schakelkabels. Versleten of beschadigde schakelcomponenten: De schakelcomponenten zoals de synchronisatoren, koppelingen en drukgroepen kunnen door de tijd verslijten of beschadigen. Dit kan leiden tot een stroeve of onregelmatige schakeling.
Wanneer de complete versnellingsbak kapot is en vervangen moet worden, ben je al gauw een flink bedrag kwijt. Een volledig nieuwe versnellingsbak bedraagt qua kosten zo'n €2.500. Hierbij moet het uurloon van de monteur nog worden opgeteld. Na de reparatie kan de auto wel weer jaren mee.
Een verbrande koppeling kan kennelijk dagen lang stinken zonder geheel naar de knoppen te zijn gaan.
Koppeling geur is bijna hetzelfde aparte geurtje als verbrande remblokken. Op zich kan een koppeling heel wat hebben, die 'verbrande' laag slijt wel weer. De koppeling wordt minder als: Hij herrie gaat maken.
U vraagt of een koppeling alleen stinkt als hij slipt. Het antwoord is: ja, een koppeling stinkt uitsluitend als hij oververhit wordt. Oververhitting komt uitsluitend voor tijdens slip. Voor wat betreft het wegrijden op een steile helling kan ik de stank wel verklaren.
Trillingen en knarsend geluid
Bij een kapot vliegwiel, is een soepel pedaal niet wat u voelt. U kunt trillingen verwachten zodra u uw voet op de koppeling plaatst of wanneer u de koppeling indrukt. De trillingen worden meestal sterker wanneer u het koppelingspedaal indrukt.
Een versnelling omlaag schakelen zonder koppeling
Simpel gezegd moet je hem uit z'n versnelling halen, een beetje gas geven en de pook in een lagere versnelling zetten. Hoeveel toeren hoger je moet zitten, hangt af van je versnellingsbak. Dit is vaak iets meer dan 500 toeren per minuut.
Hoe herken je een defect druklager
Het geluid verandert meestal wanneer het koppelingspedaal wordt ingedrukt. In ernstige gevallen zijn er problemen met de keuze van de versnelling, want als het druklager of de ontgrendelhendel beschadigd is, kan de koppeling niet meer goed worden gescheiden.
Met het koppelingspedaal druk je het druklager tegen deze veren. Door de hefboomwerking trekt de drukgroep iets terug en komt de koppelingsplaat nét helemaal vrij, waardoor de aandrijving wordt verbroken. Koppeling op, de boel schuift weer in elkaar en de auto rijdt.
Als een druklager van een handgeschakelde auto is versleten hoor je: 1. Een versleten druklager maakt juist geluid als de auto in zijn vrij staat met draaiende motor. Als je de koppeling in trapt is het geluid meestal weg, omdat je het lager in elkaar perst tegen de drukgroep aan.
Wanneer de koppelingsplaat zo dun is geworden dat hij slipt, treden serieuze problemen op. De auto zal moeite hebben met schakelen en op een gegeven moment zelfs helemaal niet meer vooruitkomen. Laat het niet zover komen. Door je koppeling op tijd te laten vervangen, voorkom je onveilige situaties op de weg.