In principe zijn er maar twee signalen die vrijwel zeker wijzen op een defecte thermostaat. Ofwel komt de motor of het koelwater te snel op bedrijfstemperatuur en wordt te heet, ofwel komt de motor pas na een hele lange rit of helemaal niet op bedrijfstemperatuur.
Hang hem in een bakje of een pan en warm het water langzaam op. Let op dat de thermostaat de bodem niet raakt. Gebruik een thermometer om de temperatuur van het water te kunnen aflezen. Zodra de thermostaat begint open te gaan lees je de temperatuur af op de thermometer en noteer je deze.
Bel de onderhoudsmonteur. Wanneer u het vermoeden heeft dat de thermostaat kapot is, is het verstandig om de verwarming uit te draaien om te voorkomen dat u onnodig veel energie verspilt. U kunt ook zelf naar de thermostaat kijken. Soms zijn er slechts een paar draadjes los, maar er kan ook meer aan de hand zijn.
In principe gaat een klassieke of een kenveld-geregelde thermostaat een autoleven lang mee. Toch zal er soms een exemplaar vervangen moeten worden als gevolg van materiaalmoeheid, bijvoorbeeld veroorzaakt door het gebruik van inferieure koelvloeistof, thermische overbelasting of vervuiling van het koelsysteem.
De gemiddelde kosten voor het installeren van een thermostaat bedraagt € 85,14 per thermostaat, met een bereik tussen €80 en €95. De totale prijs voor arbeid en materialen per thermostaat is €327,32 met een bereik tussen €297,68 en €356,96.
Zoals je ziet is het eigenlijk helemaal niet moeilijk om zelf een thermostaat te vervangen. Wel moet je erop letten dat je de draadjes met zorg behandeld. Door je nieuwe thermostaat kun je nu genieten van een veeltal van voordelen en de kosten voor het apparaat heb je er bovendien zo weer uit!
Veel voorkomende oorzaken oververhitting auto
De meest voorkomende oorzaak is een te laag koelvloeistofniveau, maar andere oorzaken kunnen zijn: Defecte thermostaat. Laag motoroliepeil, bijvoorbeeld door een lekke (kop)pakking.
Zet de auto op een veilige plek en controleer het vloeistofpeil. Laat eerst de motor minimaal een kwartier afkoelen met de motorkap open zodat de warmte sneller kan ontsnappen. Draai de dop van de radiateur of expansietank van een hete motor nooit gelijk helemaal los maar doe dit beetje bij beetje.
Een normale koelvloeistoftemperatuur is 80-85 graden C (enigszins afhankelijk van de omstandigheden).
Gevolgen van een thermostaat die te open staat
Wanneer de thermostaat niet meer goed dicht kan, blijft de temperatuur van de koelvloeistof te laag. Daardoor zal ook de motor te koel zijn en nooit goed opwarmen, tenzij u midden in de zomer langzaam rijdt (en dus weinig wind vangt).
De meeste sensoren schakelen naar massa. Tussen de centrale aansluitpen en massa meet je als het goed is nu geen weerstand. Als je de sensor in een pan met kokend water hangt, zou de weerstand nul moeten worden. De bedrading kun je testen door de schakeldraad los te nemen van de sensor, en tegen de massa te houden.
Een luchtinlaat temperatuursensor bevindt zich in het luchtfilterhuis, daar waar de lucht binnenstroomt die de motor nodig heeft voor de verbranding. De luchtinlaat temperatuursensor bestaat uit een draadje en een kunststofbehuizing waar deze aan bevestigt zit.
Zonder een goed werkende waterpomp oververhit je motor in de zomer of bevriest hij in de winter. Dit veroorzaakt niet alleen schade aan de pakkingen, cilinderkop en zuigers, het resulteert vaak in totale uitval van de motor.
De koelvloeistof temperatuursensor helpt het brandstofmanagementsysteem bij de registratie van de werkingstemperatuur van de motor. Het regelapparaat past het injectietijdstip en de ontstekingshoek aan de bedrijfsomstandigheden aan, afhankelijk van de informatie van de sensor.
Via de overdrukklep in de dop zal een teveel aan koelvloeistof, indien nodig, worden afgevoerd. U kunt bij de dealer het teveel laten verwijderen zodat u beter zicht heeft op eventuele lekkage, immers als er vloeistof afgevoerd wordt via de overdrukklep in de dop kan dit de indruk van lekkage wekken.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Koelvloeistofpeil blijft te laag - auto lekt koelvloeistof
Een doorsnee koelsysteem bevat ongeveer 5 liter koelvloeistof, dus er zit al snel te weinig in het systeem om de motor voldoende te koelen.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Water kan van zichzelf uitstekend je motor koelen en is ook de basis van wat je normaal in je auto gebruikt. Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken. Koelvloeistof bevat additieven die dit tegenwerken.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Een thermostaat kopen doe je bij GAMMA. Ontdek ons ruime assortiment en laat je door ons deskundige personeel adviseren over de cv-thermostaat die bij jouw cv-installatie past. Al onze thermostaten zorgen voor meer comfort in huis.
De Google Nest Learning Thermostaat is de beste thermostaat uit onze test! Deze thermostaat combineert super veel functies met een handige interface en allerlei statistieken. Een echte allround thermostaat dus! De Google Nest Learning heet niet voor niets Learning.