De afsluiting
Sluit het interview goed af. Bedank de informant voor zijn medewerking. Soms is het ook handig nog even te memoreren aan het doel van het interview en te vertellen wat je nu verder met de informatie gaat doen. Je kunt bijvoorbeeld beloven het verslag van het interview op te sturen.
Vat aan het einde van het interview het gesprek samen en vraag of de geïnterviewde nog iets wil toevoegen. Vraag ook of de geïnterviewde het interview wil inzien. Maak vooraf duidelijk wat je wel of niet kunt aanpassen.
Begin met te zeggen hoe onder de indruk u bent van het bedrijf en de mensen die u hebt ontmoet.Ga dan over op waarom u een goede match zou zijn voor de functie . U moet uw sollicitatiegesprek afsluiten met een enthousiaste, maar niet agressieve toon. Herhaal uw interesse in de baan, maar probeer niet angstig of wanhopig te klinken.
Het doel van het afsluitende interview is om eventuele zorgen te bespreken ter voorbereiding op een beslissing over het aannemen van personeel .
Sluit uw zelfintroductie effectief af door uw belangrijkste sterke punten samen te vatten en deze af te stemmen op de rol of situatie . Sluit af met een zelfverzekerde verklaring over uw enthousiasme om bij te dragen aan het team of project.
Stel een paar RELEVANTE vragen en bedank ze aan het eind gewoon voor het nemen van de tijd om je vragen te beantwoorden. Het is simpel, maak het niet ingewikkelder!
In het Nederlands wordt weleens het Engelse woord interviewee gebruikt, maar het gebruikelijke woord voor 'iemand die geïnterviewd wordt' is geïnterviewde. Soms is ook gesprekspartner bruikbaar.
Nogmaals bedankt dat u mij in overweging hebt genomen, en ik heb echt genoten van ons gesprek vandaag. ”
Tijdens het gesprek
Probeer af en toe naar voren te buigen om te laten zien dat je luistert. Maak oogcontact. Natuurlijk is het ook belangrijk wát je zegt en hoe je het zegt, maar een goede luisterhouding stelt mensen op hun gemak. Knik en/of hum om te laten zien dat je er nog bent.
Tijdens een expertinterview gaan we in gesprek met een expert – doorgaans een deskundig professional – in een bepaald vakgebied of functie. De respondent praat vanuit eigen expertise en ervaring en deelt een deskundige visie op de situatie.
“ Het was een genoegen om mezelf voor te stellen en ik kijk ernaar uit om met jullie samen te werken .” “Ik kijk ernaar uit om me bij het team aan te sluiten en met jullie allemaal samen te werken.”
Sluit af met een bedankje
Een simpel "Bedankt dat u vandaag bent gekomen" of "We waarderen uw interesse in ons bedrijf" laat een positieve indruk achter. Eindigen met een handdruk (of een zwaai bij virtuele interviews) en ze de kamer uit begeleiden of netjes afsluiten toont respect en professionaliteit.
Het is essentieel dat u sterk begint, een stevige handdruk geeft, zelfverzekerd staat en goed oogcontact maakt . Sommige rapporten geven aan dat werkgevers hun beslissing om een kandidaat aan te nemen binnen de eerste 30 seconden van het interview nemen! Werkgevers kunnen de tijd nemen om informatie over hun organisatie te delen.
Bij een gestructureerd interview is er van tevoren een vragenlijst opgesteld. Er worden vaak meerdere experts geïnterviewd, waarbij er zoveel mogelijk vragen worden gesteld. Het zijn gesloten vragen, het kunnen bijvoorbeeld ja/nee vragen of meerkeuzevragen zijn.
De sleutel tot een succesvol interview is het veranderen van het interview van een verhoor naar een gesprek. Om dit te doen, moet je je antwoord altijd eindigen met een vraag , en dit format laat je dat doen. Dus, als je je antwoord beëindigt, gooi het dan terug naar je interviewer.
Een simpele uiting van dankbaarheid zet een positieve toon en toont uw professionaliteit . Voorbeeld: Bedankt voor de mogelijkheid om te solliciteren voor deze functie. Ik ben erg geïnteresseerd in de functie en geloof dat mijn vaardigheden en ervaring goed aansluiten bij de vereisten.
Een uitsmijter is een pakkende conclusie of slotzin van een tekst of reclame-uiting. Het doel van de uitsmijter is om de tekst samen te vatten en de lezer aan te zetten tot een bepaalde gedachte of handeling. Bij wervende teksten onderscheiden we drie verschillende fases: blikvanger, argumentatie en uitsmijter.
Een mooie formule voor een goede slotzin is om terug te grijpen op de aandachtstrekker van het begin van je betoog. We noemen dit een cirkelrede: dit stijlmiddel maakt het betoog tot een afgerond geheel. Een ander stijlmiddel is om een boodschap, wens of laatste zin krachtig uit te spreken als drieslag.