Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
De 1e versnelling gebruik je bij het wegrijden.
Als je optrekt in de tweede versnelling, geef je minder kracht op de wielen.De kans dat het dan gaat doorslippen is kleiner. Het klopt dat je daarmee de koppelingsplaat iets meer belast, maar dat is te verwaarlozen als je het goed doet. Want daarna schakel je ook weer een keer minder (je hoeft niet meer van 1 naar 2).
Met een handbak is het nooit verstandig om in z'n twee op te trekken. Die eerste versnelling zit er niet voor niets. De enige uitzondering hierop is als de bestuurder een belabberde automobilist is en zijn voet niet onder controle kan houden. Of wanneer er bewust gekozen wordt voor extra slijtage.
2e versnelling: Geschikt voor snelheden tussen 20-40 km/u. 3e versnelling: Optimaal voor snelheden tussen 40-60 km/u. 4e versnelling: Gebruik deze versnelling bij snelheden van 60-80 km/u. 5e versnelling (indien beschikbaar): Deze versnelling is bedoeld voor snelheden boven de 80 km/u.
Trek rustig op
Wanneer er sneeuw ligt en je geeft teveel gas, kun je je ingraven en vast komen te zitten. Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
De maximaal aanbevolen snelheid in de 2e versnelling is: 69 mph (110 km/u) . Deze stand moet worden gebruikt wanneer er sterkere motorrem nodig is. De maximaal aanbevolen snelheid in de 1e versnelling is: 31 mph (50 km/u).
Als ik met hoge snelheid (en hoog toerental) in de 1e versnelling rij, kan ik dan direct naar de 3e versnelling schakelen? Ja, dat kan.
Net zoals van neutraal naar 1 schakelen. Gewoon je schakelpookje omhoogtrekken en tegelijkertijd koppeling in en dan valt ie vanzelf in z'n 2. Niets anders dus dan bij 2 naar 3 of van 3 naar 4.
Wil je langzamer en soepeler starten, ga dan langzamer met de koppeling omhoog, wil je sneller starten, blijf dan hetzelfde doen met de koppeling maar begin met een hoger toerental en geef meer gas bij het loslaten (maar vermijd teveel slippen van de koppeling!)
Op een steile helling bergafwaarts zal het soepeler starten zijn als u in de tweede versnelling wegrijdt in plaats van in de eerste versnelling . Zet uw rechtervoet op de rem, niet op het gaspedaal.
Nee, start in de eerste versnelling , dat is de reden. De enige uitzondering is sneeuw/ijzige omstandigheden; dan moet je dat doen. De motorinhoud doet er ook niet toe. Het is een veelgehoorde mythe dat het oké is om dat te doen, omdat de motor in de tweede versnelling kan wegrijden zonder af te slaan.
Versnelling 2. Dit is de versnelling die u gebruikt als u met lage snelheid rijdt . U gebruikt deze versnelling als u in het stadsverkeer rijdt of in langzaam rijdend verkeer op de snelweg.
Van 5e naar 2e is quasi onmogelijk om foutloos te schakelen, behalve als je hard remt en stevig tussengas geeft.
Tips voor soepel schakelen
Plaats uw hand op de versnellingspook zodat u geen versnellingen overslaat . Van u af gericht voor het schakelen naar de 1e of 2e versnelling . Direct bovenop (zonder te duwen of trekken) voor de 3e en 4e versnelling . Naar u toe voor de 5e versnelling of achteruit.
Het remsysteem is je belangrijkste veiligheidsfunctie. Het gebruik van de rem gaat vaak samen met de koppeling, vooral bij het tot stilstand komen. Onthoud de volgorde: eerst de rem, dan de koppeling, om te voorkomen dat de auto abrupt stopt of de motor afslaat.
Als je naar de toerenteller kijkt, zie je dat hij hoog staat, misschien iets meer dan 3.000 RPM, misschien veel meer. Het is tijd om te schakelen. Hier zijn wat tips voor het opschakelen. Meestal zou je moeten schakelen als de toerenteller ergens tussen de 2.500 en 3.000 staat.
Veel mensen schakelen bij het afremmen zelfs gedachteloos van de vierde naar de tweede versnelling, zonder de derde te gebruiken. Omgekeerd gaan sommigen van de derde naar de vijfde versnelling als ze meer snelheid willen maken. Maar dat overslaan van versnellingen levert de nodige risico's op.
Indien je een stoplicht nadert, wat kan je dan het beste doen? (wat betreft brandstof besparen en zo min mogelijk slijtage). 1. In de versnelling blijven (bv 5), gas los, evt bijremmen en op het laatst de koppeling indrukken ivm lage toeren en daarna terugschakelen (2 of 1).
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Rijd je vervolgens in een te lage versnelling op een te hoge snelheid, betekent dit dat je de auto extra laat werken. Dit resulteert in extra onderhoudskosten die makkelijk te voorkomen zijn. Het optimale toerental is gelinkt aan de snelheid die gereden wordt.
De 1ste versnelling gebruikt u enkel om te starten, de 2de tussen 20 en 30 km per uur, de 3de tussen 30 en 40 km per uur, de 4de tussen 40 en 50 km per uur, de 5de tussen 50 en 60 km per uur, en de 6de versnelling bij snelheden boven de 60 km per uur.
Derde versnelling: Tot een snelheid van ongeveer 30 mph . Vierde versnelling: Te gebruiken als u op 30 mph blijft, of de snelheid wilt verhogen tot ongeveer 40 mph. Vijfde versnelling: Voor het verhogen van de snelheid boven 40 mph en voor wanneer u de snelheid van de auto niet meer wilt verhogen.
Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling. Als u in hoge versnellingen rijdt, maakt de motor minder toeren en is het brandstofverbruik lager.
Naast de de versnellingen is het ook niet goed voor de motor om versnellingen over te slaan. Vooral als je te snel terugschakelt en daarbij versnellingen overslaat. Het toerental loopt dan erg snel op, waardoor de motor in de problemen kan komen.