Door te kijken naar het bouwjaar van uw auto en naar het type brandstof waar uw auto op rijd kunt u achterhalen of uw auto een roetfilter heeft. Bij de nieuwere (diesel)auto's vanaf het bouwjaar 2006 is er meestal een roetfilter en/of een katalysator gemonteerd.
Vooral de Toyota Prius, Honda Civic en Honda Jazz zijn populaire doelwitten. Een katalysator neutraliseert schadelijke gassen die door de motor worden uitgestoten. Die zogenoemde katalyse gebeurt door een chemische reactie via de edelmetalen die in de katalysator zitten.
De katalysator zit voor in het uitlaatsysteem, onder de auto of vlak na de motor. In de katalysator bevindt zich een keramisch blok met een honingraat structuur.
De katalysator bevindt zich in het uitlaatsysteem van de auto. Het neutraliseert schadelijke stoffen die vrijkomen bij de verbranding van benzine.
In principe beschikken alle auto's die op diesel rijden en na 2012 op de markt zijn gebracht over een roetfilter. Je kan dit voor de zekerheid checken aan de onderkant van je auto. In het verloop naar de uitlaat moet het roetfilter zich bevinden. Het roetfilter ziet er ongeveer zo uit.
Kan ik doorrijden met een verstopt filter? Ons antwoord is heel simpel: nee. Wanneer het filter verstopt blijkt te zijn en je rijdt toch door dan gaat de auto storingen aangeven of nog vervelender, de motor gaat in de noodloop. Dit betekent dat de auto niet harder dan 50 km/u rijdt.
Naast de katalysator zorgt ook het roetfilter ervoor dat via de uitlaat minder schadelijke stoffen in het milieu terecht komen. Het roetfilter zit gemonteerd op diesel motoren omdat uit deze motoren de hoogste concentratie fijnstof vrijkomt.
Waarom wordt de katalysator zo vaak gestolen? De katalysator levert criminelen best wat geld op: ze kunnen het onderdeel verkopen voor tussen de vijftig en honderd euro per stuk. Dat komt vooral door het laagje platina en palladium dat erop zit, deze edelmetalen zijn veel geld waard.
Door onze jarenlange ervaring in katalysator recycling krijgt u altijd een actuele en betrouwbare prijs voor uw oude katalysator terug. Afhankelijk van het automerk en type ontvangt u tussen de 150-900 euro voor uw katalysator.
Als je auto alleen WA verzekerd is, dan is een gestolen katalysator niet gedekt. Ook bij een WA+ of allrisk-verzekering is het lastig. Deze dekken diefstal van en inbraak in je auto. Maar ja: je auto wordt niet gestolen (alleen een onderdeel) en er wordt niet ingebroken in je auto.
De katalysatordiefstal heeft twee 'zwakke plekken': de auto moet opgekrikt worden en de dieven willen natuurlijk niet gezien worden. Probeer je auto daarom op een drukke plek te parkeren, of op een plek waar opkrikken lastig gaat. Daarnaast is – indien mogelijk – parkeren in een afgesloten garage natuurlijk ideaal.
Katalysator vervangen kosten
De kosten voor het vervangen van de katalysator zal tussen de 300,- en 400,- liggen. De katalysator is van het merk Romax. Helaas komt het regelmatig voor dat ook de lambdasonde aan vervanging toe is.
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden. Om te beginnen vormt dit een gevaar voor het milieu en bovendien gaat de motor vroeg of laat in de “noodgevalmodus”. Ook het verwijderen van een kapotte katalysator en dan zonder verderrijden is geen goed idee.
In Nederland zal je (nog) niet heel erg snel problemen krijgen als er geen katalysator op de motor gemonteerd is. Op het moment dat een uitlaat te luidt klinkt en je dusdanig opvalt in het verkeer, kan het zijn dat je wordt aangehouden.
WAAROM IS EEN KATALYSATOR GELD WAARD? Katalysatoren zijn geld waard omdat wij het frame eruit halen en het flinterdunne laagje platinum en palladium scheiden van het ijzer. Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard.
Katalysator auto
Vooraan in het uitlaatsysteem, vlak na de motor of onder de auto bevindt zich de katalysator. Sinds het jaar 1992 is de katalysator een verplicht onderdeel van de auto geworden. Deze wet is ingevoerd om te voldoen aan de milieueisen van de overheid.
In principe is dus iedere auto van na 1993 interessant voor dieven. Vooral de Toyota Prius van de tweede generatie, geproduceerd van 2003 tot en met 2009, blijkt populair te zijn onder het dievengilde vanwege de hoeveelheid edelmetalen in de katalysator.
Platina en palladium
Deze edelmetalen zorgen ervoor dat de schadelijke uitlaatgassen van de motor niet in het milieu komen, maar zijn ook veel geld waard. De prijs van een kilo palladium is in vijf jaar tijd verviervoudigd en bedraagt nu rond de 55.000 euro. Katalysatoren bevatten ook goud en rodium.
Binnenin een katalysator zit monoliet. Monoliet is een keramisch materiaal dat is opgebouwd uit heel veel kleine vierkantjes (een soort honingraatstructuur). Het monoliet is geïmpregneerd met verschillende edelmetalen, zoals platina, rodium en palladium (je treft in een katalysator dus geen goud aan).
Katalysator verplicht
De katalysator is sinds 1995 een verplicht onderdeel onder de auto. Wanneer VanGilsAutomotive uw auto voor de handel zou willen verkopen, is het ook van belang dat deze auto een katalysator heeft. Zonder katalysator kan de auto niet de weg op.
Het binnenwerk van katalysatoren bevat veelal zware metalen, die invloed zouden kunnen hebben op het menselijk lichaam. Dus bij elkaar houden en afgeven bij de milieustraat. Daarna de bus goed warmrijden en eenmaal op bedrijfstemperatuur in 2de en derde versnelling eens goed op het gas gaan staan en stevig doortrekken.
In de uitlaat van vrijwel iedere benzine-auto zit een katalysator. Deze zorgt ervoor dat bepaalde schadelijke delen in uitlaatgassen worden geneutraliseerd. Dit gebeurt door een chemische reactie die op gang gebracht wordt door edelmetalen.
Bij temperaturen tussen de 450 en 600 graden Celsius verbrand het roet en ontstaat er as, dat wél uit het filter kan ontsnappen. Dit noemen we 'regenereren'. Het filter is dan leeg om opnieuw roetdeeltjes op te vangen.
Hoeveel kilometer rijden? Doorgaans geldt voor personenauto's dat het roetfilter gereinigd dient te worden wanneer een auto tussen de 100.000 en 180.000 kilometer heeft gereden.
Regeneratieproces – 'Regenereren'
Dit wordt gedaan door extra brandstof in het roetfilter te spuiten. Hierdoor worden de uitlaatgassen tijdelijk verwarmd tot c.a 680 graden (regeneratie temperatuur) en verbrand het roet in het roetfilter.