Van alle Nederlandse autobezitters betalen die in Groningen in 2021 het meest aan opcenten; omgerekend in euro's 64,54 op kwartaalbasis. Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo'n 323 euro per kwartaal aan wegenbelasting.
In Groningen is autorijden het duurst. De wegenbelasting - ook wel motorrijtuigenbelasting genoemd - betaal je zowel aan het Rijk als aan de provincie. Automobilisten zijn er naar verwachting dit jaar in totaal 6 miljard euro aan kwijt.
Waarom verschillen de opcenten per provincie? Zoals gezegd, iedere provincie bepaalt zelf zijn tarief. Dus hangt het ervan af hoe goed de provincie in zijn geld zit, maar ook welke politieke partijen het bestuur van de provincie vormen. En welke plannen de provincie heeft voor aanleg, beheer en onderhoud van wegen.
U moet jaarlijks een verkeersbelasting betalen wanneer u als bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gebruikmaakt van de openbare weg. De verkeersbelasting is gebaseerd op het vermogen van uw motor, de cilinderinhoud of van de maximaal toegelaten massa (MTM) van het voertuig.
Iedereen die in Duitsland woont en een motorvoertuig heeft, is verplicht om Kfz-Steuer te betalen. Er bestaat een uitzondering voor mensen met een zware handicap: zij hoeven de belasting niet te betalen of krijgen 50 procent korting.
Op dit moment krijgen bijvoorbeeld Polen nog geen aanslag voor de motorrijtuigenbelasting, omdat ervan wordt uitgegaan dat zij die al in hun land van herkomst betalen.
In de Verenigde Staten is geen wegenbelasting of aankoopbelasting op motorvoertuigen (anders dan sales tax / btw). Wel is er een brandstofaccijns die tot de laagste van de westerse wereld behoort. Ook is er een jaarlijkse belasting op kentekens (license plate renewal).
In Frankrijk wordt geen wegenbelasting betaald, daarom wordt op de meeste autosnelwegen in Frankrijk tol geheven voor iedereen die de tolweg gebruikt. Ook zijn er enkele tolbruggen en toltunnels.
Veel duurder dan in het buitenland. Ten opzichte van geheel Europa zijn auto's in ons land gemiddeld 18,5% duurder. Dat heeft alles te maken met de BPM: een belasting die wordt berekend over cataloguswaarde en CO2-uitstoot van een auto. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe meer BPM je betaalt.
Vermogen (Kw): De wegenbelasting wordt in Italië 'Bollo Auto' genoemd. In Italië is het bedrag dat men betaalt voor de Bollo Auto gebaseerd op de euronorm van de motor en het vermogen van het voertuig. De wegenbelasting wordt berekend door het aantal kilowatt van de auto te vermenigvuldigen met een bepaald bedrag.
Eigenaren van auto's met een hoge CO2-uitstoot betalen meer wegenbelasting. Het gewicht van het voertuig. Doorgaans betaal je meer wegenbelasting voor zwaardere auto's. De brandstof waarop je auto rijdt.
Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie. Voor 2022 bedraagt deze correctie 1,3%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
Provincie heft belasting op je auto
Dit gaat via de opcenten op de motorrijtuigenbelasting. Provincies kunnen deze inkomsten vrij besteden. Het geld gaat dus niet alleen naar wegen, maar ook naar andere zaken. De provinciale politiek bepaalt hoeveel geld er wordt opgehaald en waar het aan wordt besteed.
Groningse autobezitters betalen het meest aan opcenten
Voor een dieselauto van 1 200 kilogram betaalt de Groningse autobezitter in totaal zo'n 323 euro per kwartaal aan wegenbelasting. In vergelijking met de goedkoopste provincie, Noord-Holland, scheelt dat 17,57 euro.
Net zoals in andere landen moet je ook in Spanje wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting (impuesto de circulación of Impuesto Municipal de Vehículos de Tracción Mecánica) betalen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Waarom is een auto in Duitsland goedkoper? Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
De goedkoopste markten in de eurozone zijn Finland, waar voor de onderzochte modellen enkel prijsverschillen van minder dan 20% werden opgetekend, en Nederland, met slechts één prijsverschil van meer dan 20%.
Tweedehands auto kopen in België is goedkoper
Bij de kleinere stadswagens is het verschil niet heel groot maar wel duidelijk daar; zo verschillen de prijzen van stadsauto's rond de €2.000,- tot wel 8.000,- en voor luxe auto's kan het wel €15.000,- verschillen.
In Portugal betalen we in vergelijking tot veel andere landen weinig motorrijtuigenbelasting. Voorbeeld: voor een gemiddelde VW Golf diesel betaal je in Nederland €1.176 belasting per jaar. In Portugal is dat slechts €145. Dat scheelt meer dan een slok op een borrel!
Vanaf 1 maart krijgt ook de schone auto wegenbelasting, zo'n 200 euro per jaar, 70 procent van een gebruikelijke auto. Andere heffingen, zoals tol en parkeren, worden lokaal bepaald, maar mogen niet méér zijn dan 50 procent van het normale tarief.
De kosten voor het levensonderhoud zijn in Texas betrekkelijk laag; er wordt door de staat geen inkomstenbelasting geheven; de belasting op handel is laag; en de overheidsbemoeienis is gering.