Als u bpm moet betalen, wordt de hoogte van het bpm-bedrag: voor een personenauto bepaald door de CO2-uitstoot in gram/km. voor een bestelauto, kampeerauto en motor bepaald door de nettocatalogusprijs.
Als u twijfelt of de BPM al betaald is kunt u dit opvragen bij de Belastingdienst. In de meeste gevallen moet u wel betalen. De eerste 4 jaar kan de BPM nog flink hoog zijn, zeker op nieuwe bussen is de BPM fors.
Manier 1: de afschrijvingstabel
Op een splinternieuw exemplaar in Nederland zit een bpm van 6.578 euro. Kijk je in de afschrijvingstabel, dan zie je dat je een korting van 42% op de oorspronkelijk bpm krijgt wanneer de auto 18 maanden oud is. 42% van 6.578 = 2.762,76. 6.578 – 2.762,76 = 3.815,24 euro aan rest-bpm.
BPM betekenis
BPM is dus de belasting die u betaalt voor een personenauto, bestelauto of motor. De Belastingdienst berekent de BPM voor een personenauto aan de hand van de CO2 -uitstoot. Voor een bestelauto, kampeerauto of motor is de BPM een percentage van de netto-catalogusprijs.
Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
De BPM naheffing wordt inderdaad binnen 5 jaar na datum 1e registratie opgelegd aan de verkoper bij verkoop aan een particulier. Echter valt deze na 5 jaar in 1 keer naar € 0,-. Dit betekent dat bij een auto met grijs kenteken die ouder is dan 5 jaar de rest BPM € 0,- bedraagt.
Aanschafbelasting (bpm)
Koopt u een tweedehands auto in Nederland? Dan betaalt u als particulier geen aanschafbelasting. Het maakt in dit geval niet uit of de auto elektrisch is of op benzine rijdt.
Inschrijven of herinschrijven in het kentekenregister
U betaalt bpm als u een zelf geïmporteerde personenauto of motor inschrijft die jonger is dan 25 jaar. Voor een bestelauto betaalt u alleen bpm als uw bestelauto jonger is dan 5 jaar en u geen ondernemer bent of niet voldoet aan de ondernemersregeling.
Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
Blijkt na verwerking van uw aangifte dat u bpm moet betalen? Dan proberen wij u binnen 7 werkdagen een betaalbericht te sturen. Na ontvangst van uw betaling geven wij aan de RDW door dat zij de kentekencard voor uw motorrijtuig kunnen afgeven.
BPM wordt eenmalig geheven voor iedere auto die in Nederland een kenteken krijgt. Het is dus eigenlijk een aanschafbelasting. De BPM wordt met name bepaald op basis van CO2-uitstoot. Voor zeer milieuvriendelijke personenauto's (met een CO2-uitstoot van 0 gram per kilometer) hoeft u geen BPM te betalen.
Of je ook daadwerkelijk BPM moet betalen hangt ervan af of je de camper zakelijk of als particulier importeert. Als particulier betaal je BPM voor een bestelauto wanneer deze jonger is dan 5 jaar. Als ondernemer doe je wel BPM aangifte maar hoef je de BPM niet te betalen.
Teruggaaf bpm aanvragen
De teruggave bpm kunt u aanvragen bij de Belastingdienst. Gebruik hiervoor het formulier Teruggaaf bpm – export Nederlands kenteken. Bij een buitenlands kenteken kunt u ook het formulier Teruggaaf bpm – export buitenlands kenteken gebruiken.
Bpm-tarieven aangescherpt per 1 januari 2022
Er wordt voor 2022 een autonome vergroening verwacht van gemiddeld circa 2,3%. De bpm-tabel is daarom aangepast door de schijfgrenzen te verlagen met 2,3% en de geïndexeerde tarieven te verhogen met 2,35%. Bekijk de bpm-tarieven op de website van de Belastingdienst.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
BPM vrijstelling vervalt in stappen
De BPM vrijstelling wordt vanaf 2024 in 3 stappen verlaagd naar 0 in 2026. In 2026 bestaat de vrijstelling dus niet meer. Afhankelijk van de catalogusprijs betekent dit dat bestelauto's voor ondernemers vele duizenden euro's meer gaan kosten.
Tweedehands auto's worden soms contant betaald, maar ook via overschrijvingen. Doe overschrijvingen in principe nooit vooraf of zonder de auto te hebben gezien en een duidelijke afspraak met de verkoper te hebben gemaakt. Gebruik bij overschrijvingen alleen te volgen transfers met bijbehorende documentatie.
Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM. Daarna wordt er elke maand 0,083% in mindering gebracht, waardoor er na deze periode van 9 en een half jaar nog 8 jaar lang rest BPM betaald dient te worden totdat de auto 17 en 6 maanden is.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
Als je bijvoorbeeld in Duitschland een auto inclusief BTW hebt gekocht hoef je die heffing in ons land niet meer te betalen, omdat de tarieven even hoog liggen. Via onderstaande link kun je berekenen hoeveel BPM je nog moet afdragen.