De uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel is om en nabij 800 graden.Een benzine turbo bereikt een temperatuur van circa 1000 graden. Een motor die niet goed functioneert veroorzaakt een kapotte turbo en niet andersom.
Laat de motor niet stationair warmdraaien maar rijd rustig weg, je motor wordt sneller warm en slijt daardoor minder. Laat de motor op temperatuur komen voor je hem hoge prestaties laat leveren. Zo'n 10-15 km rijden is over het algemeen voldoende.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Deze lucht kan erg warm worden, tot wel 150 graden Celsius. De temperatuursverhoging komt door de compressie (het samenpersen) van de lucht. Bij warme lucht zijn de moleculen uitgezet en is er in verhouding minder zuurstof aanwezig per cm3 dan in koude lucht. Voor de verbranding is warme lucht dus erg nadelig.
Koeling van de turbo
Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
Het kan gemakkelijk 970 tot 1030 mBar zijn in Nederlands. Ieder inlaattraject heeft een bepaalde mate van restrictie waardoor er een drukval/verschil ontstaat tussen de buitenlucht en de ingang van de turbo..
In technisch opzicht kan een auto nog steeds rijden met een kapotte intercooler. Het is uiteraard niet aan te raden. In het beste geval verliest de motor de voordelen van turbolading. De output wordt als gevolg veel lager.
De turbo drijft de extra lucht onder druk aan, waardoor de motor meer zuurstof krijgt. Door die extra zuurstof kan er meer brandstof volledig verbrand worden. Dit leidt uiteindelijk tot een toename van de motorprestaties bij een niet toenemende cilinderinhoud. Een turbo wordt ook wel 'uitlaatgasturbo' genoemd.
De intercooler of luchtkoeler in je auto is een belangrijk onderdeel. Het functioneert namelijk als een soort van airco voor de hete lucht die uit je turbo of compressor komt. Hij koelt de warme lucht af tot een lagere temperatuur, zodat het volume van deze lucht afneemt.
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
In het geval dat een turbo defect gaat, zijn er een aantal symptomen waaraan je dit kunt herkennen. Uit de uitlaat komt zwarte rook. In dit geval is er te weinig lucht in de motor aanwezig. Er komt een fluitend geluid uit de motor.
Turbo's begeven het zelden uit zichzelf. De oorzaak is vaak elders in de motor te vinden. Het overgrote deel van de turbo problemen ontstaat namelijk door één van de drie meest voorkomende oorzaken. Dit zijn te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel.
Een fluitende turbo duidt vaak op scheurtjes in het compressiehuis van de turbo, waarlangs samengeperste lucht met hoge snelheid ontsnapt. Een ander geluid van een kapotte turbo is een snerpend en gierend geluid, wat duidt op versleten lagers, waardoor de schoepenwielen het huis kunnen raken en vervormd worden.
De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen.
Als u het mij vraagt zeg ik nee, met een kapotte turbo kunt u niet verder rijden. het beste kunt u dus bij uw dealer naar vervangend vervoer kunnen vragen als er vandaag geen duidelijkheid over het probleem komt.
Geen tegendruk
Als de turbo op vol vermogen draait en daarbij 1 bar druk levert, dan wordt de turbo door diezelfde druk ook geremd en op het juiste toerental gehouden. Als de slang losschiet is er geen tegendruk meer, stijgt het toerental van de turbo en loopt de turbo overspeedschade op.
Een turbo mag je legaal monteren, voor de APK is dit totaal geen probleem. Wat betreft verhogen van het motorvermogen: toename meer als 20% is officieel inderdaad aanpassen van de voertuiggegevens in de RDW database.
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
Re: intercooler reinigen ? interkoeler demonteren , op de werkbank leggen , en een voorraad remmenreiniger halen . Dan de interkoeler boven een opvangbak en de remmenreiniger door de interkoeler laten lopen .
Een turbomotor wordt meestal ook met een intercooler uitgerust, omdat deze de door de turbo gecomprimeerde en opgewarmde lucht afkoelt. Koelere lucht bevat meer zuurstof en levert een betere verbranding dan warme lucht, dus levert een turbo mét intercooler betere prestaties dan zonder.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Intercooler van € 55 tot € 167.
Een wastegate is een klep in de uitlaat van een motor met turbolader, deze klep overbrugt de turbolader en voorkomt dat de turbo te veel druk opbouwt als de motor hoger in toeren komt of zwaarder belast wordt.
De kleine turbo levert lucht bij een laag toerental en bij een hoog toerental wordt de lucht geleverd door de grote turbo. De grote turbo heeft meer lucht nodig om goed te functioneren, en dus ook een groter turbogat. Het turbogat wordt opgeheven door de kleine motor.
Een twin-turbo of biturbo zijn twee turbo's. Door gebruik te maken van twee turbo's in plaats van één zijn er een aantal voordelen, zoals het opvangen van het zogenaamde turbogat. Daarnaast levert een motor met twin-turbo meer vermogen. Een biturbo kan op twee manieren geplaatst worden: parallel of sequentieel.