Alle voertuigen die 80 kilometer per uur kunnen en mogen rijden, kunnen gebruik maken van de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel. Voertuigen mogen maximaal 4,30 meter hoog zijn en maximaal 3 meter breed. Langzaam verkeer zoals brommers, fietsers en brommobielen mag niet door de tunnels.
Maximum snelheid
De Westerscheldetunnelweg is een autoweg. Op deze wegen is de maximum snelheid 100 km per uur. Dit geldt dus ook voor de Westerscheldetunnel, de Sluiskiltunnel en de wegen van ons tracé.
Je kunt op diverse manieren betalen: met t-tag, contactloos met bank- of pinpas, creditcard, tankpas, smartphone of smartwatch. Contant betalen en pinnen is ook mogelijk.
Met 6,6 kilometer is de Westerscheldetunnel de langste verkeerstunnel van Nederland. Wist je bijvoorbeeld dat het diepste punt wel 60 meter onder N.A.P. ligt of dat de tunnel 24 uur per dag in de gaten wordt gehouden door onze tunneloperator?
Met 6.600 meter is de Westerscheldetunnel de langste tunnel van Nederland. Ieder jaar rijden bijna 6 miljoen mensen door de tunnel. Het diepste punt ligt 60 meter onder NAP. De twee tunnelbuizen hebben elk een diameter van 11 meter.
Met ingang van 1-1-2020 is er een tariefverlaging doorgevoerd. Voorbeeld: In categorie 1 (personenauto) met t-tag is het tarief verlaagd van € 3,80 naar € 3,00. Het tarief voor veelgebruikers in die categorie is verlaagd van € 3,05 naar € 2,50.
Jaarlijks zijn er zes tolvrije zaterdagen waarop iedereen de tunnel kan passeren zonder tol te betalen. In 2022 is de tunnel tolvrij op 29 januari, 26 februari, 9 april, 10 september, 29 oktober en 26 november.
De tunnel ligt onder de Westerschelde. Het tunneltracé ligt op de N62. Het tracé begint aan de noordzijde bij de N254 tussen Goes en Middelburg en eindigt in Zeeuws-Vlaanderen met een aansluiting op viaduct het Axelsche Gat, de toegangsweg naar: de Sluiskiltunnel, de brug bij Sluiskil en de N61 richting Hoek.
Transport breder dan 3 meter kan tijdens het maandelijks onderhoud in de Westerscheldetunnel niet passeren tussen 20.30 en 04.00 uur. Doordat het verkeer in beide richtingen door één tunnelbuis passeert tijdens het onderhoud, blijft er per rijstrook niet voldoende ruimte over voor deze voertuigen.
In 1999 begon Zwitserland aan de bouw van de langste tunnel ter wereld, de Gotthardbasistunnel, die nu eindelijk in gebruik wordt genomen. Op een diepte van 2300 meter leggen hogesnelheidstreinen het 57-kilometer lange traject door de Zwitserse Alpen af.
Met een lengte van 7.160 meter, is de Groene Harttunnel de langste tunnel van Nederland. Deze constructie is in 2005 geopend, als onderdeel van de hogesnelheidslijn HSL Zuid tussen Schiphol en Antwerpen.
Geld dat nu dus grotendeels door tol terugverdiend wordt. Passage kost (zonder kortingen) €5 voor auto's, €18,20 voor vrachtauto's en bussen en €25 voor vrachtauto's langer dan 12 meter. Motorrijders zijn €2,50 kwijt.
In principe is de Westerscheldetunnel 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar. Toch is een tijdelijke afsluiting soms nodig. Zo wordt er om de vier weken 's nachts onderhoud uitgevoerd. Dan gaat al het verkeer door één tunnelbuis, zodat in de andere buis gewerkt kan worden.
Het diepste punt van de Westerschelde ligt nabij Borssele, waar de zeearm een diepte bereikt van 67 meter onder NAP. Dit is tevens het diepste punt van het Nederlands continentaal plat.
De Westerscheldetunnel en Sluiskiltunnel horen tot de veiligste tunnels in Europa. Beide tunnels zijn voorzien van een arsenaal aan moderne bewakings- en detectieapparatuur en andere veiligheidsmiddelen. Deze worden steeds periodiek getest en onderhouden.
Eén nacht per jaar is de Westerscheldetunnel afgesloten. Vaak is dit eind mei of begin juni. Dit jaar vond de totaalafsluiting plaats op dinsdag 31 mei. Uiteraard kondigden we dit ruim van te voren aan, want het verkeer werd via Antwerpen omgeleid.
Bouwmethode. De Westerscheldetunnel is een geboorde tunnel. Voor de bouw zijn twee tunnelboormachines gebruikt, de Sara voor de oostbuis en de Suzanna voor de westbuis. Deze machines boorden vanaf Terneuzen richting Zuid-Beveland met een gemiddelde snelheid van ongeveer 12 meter per dag.
Vanaf knooppunt Beverwijk richting Velsertunnel (noordzijde Velsertunnel) vinden de werkzaamheden plaats in de periode van 7 maart tot en met 6 mei 2022. De werkzaamheden aan de zuidzijde van de Velsertunnel vinden plaats in de periode mei tot en met september 2022.
De tunnel ligt tussen het eilandje Eika en het schiereiland Berkneshalvøya in de gemeente Ørsta. De tunnel is 7.765 meter lang. Het diepste punt ligt op 287 meter beneden zeeniveau, waarmee het de diepst gelegen verkeerstunnel ter wereld is.
Schelde van de Belgische grens (ca. 500m breed) tot de monding (ca. 5 km breed), totale lengte ongeveer 60 kilometer.
De Westerschelde is een zeearm in Zeeland. De vaarweg staat in open verbinding met de Noordzee en de Schelde. De Westerschelde is een belangrijke verbinding tussen Antwerpen en Vlissingen.
Dat kortingsloze tarief is nu 5,00 euro. Dus voor t-tag gebruikers gaat het tarief van 3,80 naar 3,00 euro en voor de veelgebruikers gaat het tarief van 3,05 naar 2,50 euro. De nieuwe tarieven moeten volgens plan ingaan op 1 januari 2020.
De Westerscheldetunnel is een geboorde tunnel. Het bouwen duurde ruim 7 jaar. De kosten voor dit grote project kwamen op 752 miljoen euro, die voor een groot deel door het heffen van tol wordt terugverdiend.