Een motorfiets van Harley-Davidson behoudt een flink deel van zijn waarde. Volgens een Duits onderzoek is Harley Davidson met maar liefst 18 modellen bovenaan de lijst van motoren met de hoogste restwaarde.
Het verschilt per merk en/of type maar Japanse motoren blijven redelijk waardevast. Uiteraard zijn er wel een heleboel kanttekeningen zoals aantal gereden kilometers, staat van de motor en onderhoud. Gebruikte motoren zijn gemiddeld genomen een stuk waardevaster dan bijvoorbeeld auto's.
Een Harley koop je om de beleving, om onderdeel te zijn van een groep. Harley rijders worden soms ook wel geassocieerd met de Hell's Angels en je herkent ze aan hun looks. Als je Harley Davidson zegt, heb je gelijk een plaatje in je hoofd. Dat is de kracht van een supersterk merk.
Waarom behoudt een Harley-Davidson zijn waarde? Harleys zijn geen technische wonderen en zijn – vooral tweedehands – duurder dan de concurrentie uit hetzelfde bouwjaar. Een Harley Davidson kun je niet met hoge snelheid door een scherpe bocht sturen terwijl je knieën het asfalt raken.
De Roadster is misschien wel de best sturende Harley ooit en het blok blijft daarbij achter. De punch van de Milwaukee Eight ontbreekt en ook maakt het blok niet zo makkelijk toeren.
Yamaha is nog steeds het meest betrouwbare motormerk. Dat is althans in een onderzoek door de Amerikaanse consumentenbond Consumer Reports naar voren gekomen. Yamaha mag het dan in Amerika winnen als het over betrouwbaarheid gaat, de kopers van een Victory motor zijn uiteindelijk het meest tevreden over hun aankoop.
Honda is het vaakst als beste getest en veel motorrijders zijn dan ook erg enthousiast over dit merk. De Harley-Davidson houdt het vaak lang vol zonder onderhoud doordat bestuurders van dit merk vaak wat rustiger rijden. De motoren die onderaan in dit lijstje staan zijn helemaal niet onbetrouwbaar.
Vaak rijdt een motor gemiddeld net iets minder kilometers dan een auto, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant.
Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
De winter is voor jou misschien niet de meest ideale tijd om motor te rijden, maar het is wel het beste seizoen om er een te kopen. Als je in het voorjaar motor wilt rijden maar geen tweewieler in je garage hebt staan, moet je nu beginnen met zoeken.
Het beste is om altijd E5 te tanken.
Een zeldzame Harley-Davidson uit 1908 heeft op een veiling een recordbedrag van 935.000 dollar (875.000 euro) opgebracht. Het is daarmee de duurste motorfiets die ooit op een veiling is verkocht, zo meldt de website vintagent.com, die de verkoop van vintage motoren bijhoudt.
Normaal onderhoud voor uw Harley Davidson ® is al mogelijk vanaf € 225,00 * . Het kan zijn dat er tijdens de onderhoudswerkzaamheden overige gebreken e.d. aan het licht komen. Deze werkzaamheden zijn dan niet bij de bovenstaande prijs inbegrepen.
Harley-Davidson werd opgericht in Milwaukee, Wisconsin in 1903. Ons hoofdkantoor staat op de plaats waar de eerste fabriek werd gebouwd in de achtertuin van William C. Davidson. We hebben nu meer dan 5.000 medewerkers wereldwijd.
Om veilig te blijven rijden én de kans op schade te verkleinen, is het belangrijk je auto goed te (laten) onderhouden. Wanneer je auto een onderhoudsbeurt nodig heeft, is afhankelijk van een aantal factoren. Ook zit er verschil in een grote en een kleine beurt.
De Kawasaki Versys is de winnaar in het all-road segment rond de 700 cc. Hij laat de Suzuki V-Strom, maar ook de Triumph Tiger en ook de BMW F900 XR achter zich.
Schakelen op een motor met koppelingshendel
De koppeling zit achter het linkerhandvat, het schakelpedaal zit bij je linkervoet. Wanneer je het schakelpedaal een positie naar beneden drukt gaat de motor in de eerste versnelling. De overige versnellingen bereik je door je voet naar boven te bewegen.
Hiervoor heeft de RDW richtlijnen opgesteld. De cilinderinhoud van de motorfiets is daarbij leidend. Zo mag een motorfiets tot 80 cc maximaal 91 dB(A) geluid produceren terwijl een motor met meer dan 1000 cc tot wel 106 dB(A) mag produceren. Deze waardes zijn afhankelijk van een toerental.