Een reddingsstrook moet gevormd worden op alle wegen met 2 rijstroken of meer per rijrichting. Opgelet! U blijft zoveel mogelijk binnen uw eigen rijstrook. De pechstrook of een eventueel fietspad mogen niet gebruikt worden om een reddingsstrook te vormen.
Op een rijbaan met meer dan twee rijstroken dienen de bestuurders op de linkerrijstrook uit te wijken naar uiterst links en de bestuurders op alle andere rijstroken naar uiterst rechts zodat er naast de linkerrijstrook een reddingsstrook ontstaat.
Hou de pechstrook vrij
Rijd niet over de witte lijnen, enkel indien het niet anders kan. Hou het fietspad en de pechstrook vrij. Takelwagens, en andere voertuigen onderweg naar het incident, gebruiken ook de pechstrook om tot bij het ongeval te rijden. Zo wordt de weg sneller vrijgemaakt en lost de file op.
De reddingsstrook zorgt voor een veilige doorgang van de (hulp)diensten, maar ook bv.takeldiensten of de wegbeheerder. Chauffeurs vormen spontaan een reddingsstrook bij filevorming. Dit is verplicht vanaf 1 oktober 2020.
Het koppelingspedaal bedien je met je linkervoet, om het op laten komen wat makkelijker te maken kun je het beste je hiel op de vloer van de auto laten staan en het pedaal onder je voet door laten glijden. Op deze manier heb je steun en kun je het koppelingspedaal beter onder controle houden.
Beland je in een erg traag rijdende file, ga dan direct aan de kant. Auto's op de linkerrijstrook houden zo veel mogelijk links aan en voertuigen op de rechterrijstrook of -rijstroken moeten zo veel mogelijk naar rechts uitwijken. Daarbij moet je de pechstrook maar ook de busbaan en het fietspad in principe vrijhouden.
Wat is een file? We gebruiken het woord 'file' als een verzamelbegrip voor 3 soorten stagnerend verkeer, namelijk: langzaam rijdend verkeer: verkeer dat over minstens 2 km nergens harder rijdt dan 50 km/u, maar vaak wel sneller gaat dan 25 km/u.
De linkerrijstrook is het snelst in de file
De Nationale Databank Wegverkeergegevens deed er een paar jaar geleden onderzoek naar en kwam na het vergelijken van 64 ochtendspitsen tot de conclusie dat de linkerrijstrook het snelst is.
Volgens onderzoek van de Nationale Databank Wegverkeergegevens is de linkerrijstrook de beste keuze om snel door te kunnen rijden. Ze baseren zich daarbij op de gegevens van 64 spitsfiles. Daarbij is in 75% van de gevallen de linkerbaan de snelste.
Filteren is tussen het stilstaande verkeer zigzaggen, wat voornamelijk voorkomt in de grote steden. Voor zover ik weet is dit gewoon legaal in Nederland, zolang je het op een verantwoorde manier doet.
Een spitsstrook is een extra rijstrook die open gaat afhankelijk van de verkeersdrukte. Bij een lage verkeersdrukte sluiten we de strook weer. Een spitsstrook kan zowel links als rechts van de rijbaan liggen.
In het verleden was het voor motorrijders verboden om files in te halen. Sinds 1991 is het in Nederland wel toegestaan om op uw motor langzaam tussen twee rijen auto's door te rijden.
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'Je mag rechts inhalen om een file te passeren en dat is wat u in dit geval doet. Een file hoeft ook niet per se stilstaand te zijn. Kortom, zolang u niet meteen daarna invoegt in de file, bent u echt niet asociaal bezig en al helemaal niet in overtreding.
Sinds 1991 mag je op de motor langzaam tussen de file door rijden. Om dit veilig te laten verlopen is er een filegedragscode opgesteld door het Motorplatform. Het snelheidsverschil mag bijvoorbeeld niet meer dan 10 km/uur zijn en als de file weer op gang komt moet de motorrijder weer invoegen tussen de auto's.
Zoals we hierboven al aanhaalden, is ritsen alleen verplicht bij sterk vertraagd verkeer (bijvoorbeeld door een ongeval, bij werkzaamheden of wanneer er sprake is van een file). Bij normaal verkeer moet u bij het invoegen dus nog altijd voorrang verlenen aan het aankomende verkeer.
De opening in het midden van de zandloper is te smal om alle zandkorrels tegelijk door te laten. Er kan maar een beperkt aantal zandkorreltjes per keer doorheen. Daarom moet de rest wachten tot ze aan de beurt zijn. Zo gaat het ook met files.
De bestuurders die zich reeds op de autostrade bevinden zijn niet verplicht om te ritsen. Dit komt omdat de signalisatie (invoegstrook) altijd voorrang heeft op de algemene regel (de verplichting om te ritsen).
Ook in het verkeer is een interessant onderscheid mogelijk. Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Beschermende motorkleding
Op de motor moet u een goedgekeurde helm dragen. Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
Houd er rekening mee dat motorrijders je kunnen inhalen, ook aan de rechterkant. Check dus extra goed of je veilig een baan naar links of rechts kunt opschuiven. Probeer zoveel mogelijk in het midden van de rijstrook te rijden, zodat motoren makkelijk langs kunnen rijden.
Tripleren is verboden wanneer de in te halen bestuurder zelf een ander voertuig dan een fiets, een tweewielige bromfiets of een tweewielige motorfiets inhaalt, behalve wanneer de rijbaan drie of meer rijstroken heeft die bestemd zijn voor het verkeer in de gevolgde rijrichting.
Een rijbaan is een aaneengesloten deel van een verharde weg dat bedoeld is om bereden te worden. Een rijstrook is een deel van de rijbaan dat ongeveer de breedte heeft van één voertuig. Rijvak en baanvak zijn in de standaardtaal in België synoniemen voor rijstrook.
Op autosnelwegen vormt de kruipstrook vaak de derde rijstrook. In sommige landen is gebruik van de kruipstrook alleen toegestaan door vrachtverkeer of geldt er op de kruipstrook een lagere maximumsnelheid.