In remmen kun je doen door een tijdje rond te fietsen met de rem een klein stukje ingedrukt. Hierdoor worden de remschijf en blokken heel warm wat er vervolgens voor zorgt dat het piepende geluid verdwijnt. Ook kan het veroorzaakt worden door vettigheid of viezigheid op de remschijf of blokken.
Schijfremmen vereisen weinig onderhoud, maar de remblokken slijten wel (soms zelfs heel hard). Zodra het remmateriaal van het blokje dunner is dan 0,5 mm, vervang dan de blokjes. Vervang de schijven zodra deze 1,5 mm dik zijn. Doe ook deze simpele onderhoudsbeurt van je fiets regelmatig.
Geluid: Piepen, ratelen. Dat krakende gepiep dat je hoort terwijl je trapt zou kunnen betekenen dat je fiets een droge ketting of lagers heeft. Het schoonmaken en smeren van je ketting is meestal een goed begin. Als het piepen niet verdwijnt, moet je misschien een paar lagers onderhouden of vervangen (zie hieronder).
Plaats een oliedruppeltje aan weerszijden van je rem- en versnellingkabels. De olie zorgt ervoor dat je kabels beter in hun bescherming glijden. Ze beschermt ook tegen vocht. Zo krijg je meer soepelheid bij het remmen en bij het veranderen van versnelling.
Door dit te doen bij je nieuwe remschijven weet je zeker dat je voorlopig goed zit. Remmenreiniger is zeer krachtig in het reinigen en ontvetten van alle onderdelen van de remwerking. Het is speciaal ontwikkeld om vuil, vet, olie en remvloeistof te verwijderen van auto onderdelen.
Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij. Remmenreiniger is zeer effectief bij het schoonmaken van je remschijven. Maak je remschijven altijd schoon wanneer je je blokken gaan vervangen.
Remblokken kun je ontvetten door er schijfremmenreiniger op te spuiten en daarna vlak af te schuren met schuurpapier. Werkt praktisch altijd.
De meest voorkomende reden van piepende remmen zijn vieze of vette remonderdelen. Met name schijfremmen kunnen enorm gaan piepen als hier een beetje vettigheid op zit. Je remmen kunnen vies en vet worden tijdens het fietsen. Bijvoorbeeld door opspattend water van de weg of modder waar olieresten in zitten.
In de achterkant van je remhendel zit een Torx inbus boutje. Deze kun je naar binnen of naar buiten draaien. Als je deze naar binnen draait komt er meer druk op de remleiding te staan en komen de blokken dichter bij de velg. Je kunt dus weer remmen.
Voordelen van hydraulische schijfremmen:
De remvloeistof die onder druk staat, werkt als een versterker waardoor de rijder minder wordt belast. Je remt daardoor meer met minder kracht. Betere remkracht dan mechanische remmen.
Een fiets ketting smeren WD40 is niet verstandig! De vette eigenschappen van dit product hebben nadelige effecten op jouw fietsketting.
Er zijn meestal 3 oorzaken waarom de remkracht van hydraulische schijfremmen afneemt: De remblokken zijn versleten: in dit geval moet je ze vervangen. De remschijven en/of remblokken zijn vuil: Lees hier hoe je deze schoonmaakt. Er zit lucht in het remsysteem: In dit geval moet je de remmen ontluchten.
Wanneer remblokken vervangen moeten worden is sterk afhankelijk van de wijze waarop jij de auto gebruikt. Voor remschijven geldt dat ze gemiddeld 110.000 kilometer mee kunnen. Maar rijd je nou vaak in files bijvoorbeeld, dan wordt zo ongeveer de helft van 110.000 kilometer aangehouden.
Vaak worden piepende herenschoenen of damesschoenen veroorzaakt door nieuwigheid van de schoen, vocht, of slijtage. Er wrijven dan twee delen van de schoen tegen elkaar of de schoenen zijn nat geworden door een flinke regenbui. Nieuwe schoenen kunnen vervelende geluiden maken door de nieuwigheid van het leer of rubber.
Het kan zijn dat je schoenen smakkende geluiden maken, omdat de binnenzool niet stevig aan de zool vastzit en er bij elke stap lucht ontsnapt. In dit geval kun je een beetje babypoeder tussen de zool en binnenzool strooien en licht inwrijven. 3. Als dit alles niets helpt, ga dan naar de schoenmaker.
Strooi wat talkpoeder over je binnenzool en voila, het krakende geluid is verdwenen. Maar ook als het gekraak vanuit je zool komt is talkpoeder je beste vriend. Til je inlegzool op en verspreid wat poeder op de middenzool. Vervolgens plaats je de inlegzool terug in de schoen en zijn krakende schoenen verleden tijd.
Remblokken en -schijven vervangen
Heel gemiddeld genomen gaat een set remblokken zo'n 60.000 km mee, van een set remschijven is gemiddeld circa 100.000 km te verwachten, maar de afwijkingen op het gemiddelde kunnen groot zijn.
Versleten remschijven herkennen
Zodra de remschijven versleten zijn kun je dit merken door een schurend geluid of door trillingen tijdens het remmen. Ook kun je het zien wanneer je de remschijven bekijkt en sporen van haarscheuren vertonen of kromgetrokken zijn.
Conclusie. Je hebt gezien dat het heel makkelijk is om je schijfremblokjes zelf te vervangen. Het is wel belangrijk dat wanneer je een nieuwe remschijf gaat plaatsen, je ook altijd nieuwe remblokjes moet plaatsen. Als je dit niet doet dan zullen de oude schijfremblokjes geen film achterlaten op de nieuwe schijf.
Vet het deel van het bracket waar de remblokken komen in met kopervet. Ook de remklauw en de wielnaaf vet je hiermee in, zodat straks alles soepel glijdt. Controleer nog één keer of de maten van de oude en de nieuwe remschijf met elkaar overeenkomen. Ontvet je nieuwe remschijf met remmenreiniger.