Kwantitatief onderzoek doe je meestal met een enquête of vragenlijst met korte antwoordmogelijkheden. Denk aan antwoordopties zoals 'ja' of 'nee', of een schaal die loopt van 'helemaal mee eens' tot 'helemaal mee oneens'. De enquête neem je online, telefonisch of schriftelijk af.
Kwantitatieve data-analyse
Je kunt descriptieve of beschrijvende statistiek gebruiken om je data samen te vatten en gemiddelden en variantie te laten zien. Je kunt ook grafieken, scatterplots of frequentietabellen gebruiken om je data te visualiseren en om trends of outliers (uitbijters) te identificeren.
Kwantitatief onderzoek Kwantitatieve data worden uitgedrukt in getallen, tabellen, grafieken en diagrammen. Dit type onderzoek wordt gebruikt om theorieën en hypothesen te bevestigen of te verwerpen.
Bij kwalitatief onderzoek is het belangrijk dat een interview plaatsvindt in een rustige omgeving waar niet te veel afleiding is, en respondenten zich op hun gemak kunnen voelen. Denk daarbij aan een aparte vergaderruimte, of bij de mensen thuis als ze dat prettiger vinden.
Voorbeelden van onderzoeksvragen die door middel van kwantitatief onderzoek beantwoord worden: Wat is het effect van project X op doelgroep Y? In hoeverre zijn bezoekers/deelnemers tevreden? Verandert de houding t.o.v. onderwerp X bij doelgroep Y?
Een goede onderzoeksvraag bevat dus altijd 3 of 4 aspecten om hem goed af te bakenen: Wat? Wanneer? Waar? Wie?
Kwantitatieve bepalingen of kwantitatieve analyses zijn in de analytische scheikunde, materiaalkunde en natuurkunde methoden aan de hand waarvan een uitspraak gedaan kan worden over de hoeveelheid (kwantiteit) van een stof.
Wat is kwantitatief onderzoek
Kwantitatieve gegevens zijn de kille, harde feiten: de cijfers. Kwantitatieve gegevens zijn per definitie gestructureerd en statistisch. Als u algemene conclusies wilt trekken op basis van uw onderzoek, gebruikt u kwantitatieve gegevens om deze te onderbouwen.
Kwalitatief onderzoek is onderzoek waarbij wordt gekeken naar de waarnemingen en achterliggende overtuigingen van mensen. Het is onderzoek dat wordt gehouden om bestaande en nieuwe theorieën te onderbouwen, aan te vullen, uit te werken, toe te passen of tegen te spreken.
De meest gebruikte methode is literatuuronderzoek. Maar er zijn meer mogelijkheden. Je kunt enquêtes of interviews afnemen, observeren of een experiment doen.
Bij kwantitatieve resultaten (uit enquêtes en/of experimenten) heb je cijfermatige gegevens verzameld. Bespreek de uitkomsten, gemiddelden en metingen die bij elke deelvraag relevant zijn om deze te beantwoorden. Om je resultaten te ondersteunen kun je grafieken, tabellen of taartdiagrammen inzetten.
In kwantitatief onderzoek ligt zowel bij het verzamelen als bij de analyse de nadruk op kwantificatie van data. Bij kwalitatief onderzoek is dat niet het geval. De nadruk ligt daar niet op meten en op het verzamelen van getallen, maar op woorden. Het is subjectiever en interpretatiever.
Bij kwantitatief onderzoek ondervraag je meestal een grote groep respondenten, soms wel honderden of duizenden mensen in één keer. Bij kwalitatief onderzoek is het aantal respondenten een stuk kleiner. Denk aan groepen van 15 tot 30 mensen. Kwantitatief onderzoek vergt een grote tijdsinvestering vóóraf.
Van kwantitatief onderzoek spreken we wanneer het doel van het onderzoek is om feiten te achterhalen die ingaan op 'hoeveelheden'. De resultaten van je onderzoek kun je uitdrukken in cijfers.
De eerste stap om tot een juiste onderzoeksvraag te komen is het beantwoorden van de vraag 'waarom ga je onderzoeken, evalueren of monitoren? ' Het beantwoorden van deze vraag geeft je een beeld van het soort onderzoeksvraag dat je gaat stellen, welke informatie je nodig hebt en welke antwoorden je nodig hebt.
Begin hoofdvragen bijvoorbeeld met de volgende woorden: 'in hoeverre', 'welke' of 'wat'. Hiermee kun je gemakkelijk een open vraag formuleren en een breder onderzoek doen. Voorkom echter het gebruik van 'waarom' in je hoofdvraag. Dit maakt je onderzoek te breed en niet specifiek genoeg.
Formulering van het onderzoeksprobleem
Het onderzoeksprobleem zelf heeft geen bedoeling, je moet deze verbinden met een bepaald thema dat je wil onderzoeken. Het onderzoeksprobleem moet worden uitgewerkt met vragen aan de hand waarvan men het onderwerp beschrijft en waaruit men de hypotheses ontwikkelt.