Compressietest geeft conditie van motor weer. Om een idee te krijgen in de conditie van een motor kun je een compressietest laten uitvoeren. Bij een goed blok is de druk in de cilinders hoog. Als er slijtage is opgetreden zal de compressiemeter dus minder druk weergeven.
In een dieselmotor kan de druk oplopen tot 35-40 bar, in een benzinemotor zal dit eerder 14-15 bar zijn. Omdat het hier gaat over grotere drukken moet de meter stevig vast zitten om lekken te voorkomen maar vooral om de hoge druk in de cilinder aan te kunnen.
Bij een motor van na 1972 moet de compressie druk liggen tussen 7.5 en 9.5 bar. Bij oudere motoren ( 1970 en 1972) is deze een halve bar hoger. De slijtage grens is 6.0 bar met een maximaal druk verschil tussen twee onderlinge cilinders van 2 bar. Bij de oudere motoren (1970 en 1972) is de slijtagegrens 7.0 bar.
De Compressie druk bij buitenboordmotoren ligt rond de 10 Bar. Meten compressie; Bij benzine motoren is de compressie bij koude motor niet interessant , dit in tegenstelling tot diesel motoren.
Ze trekken sneller op en in sommige gevallen is de topsnelheid ook hoger. Ze wegen minder. Ze zijn vergen minder onderhoud. Tweetaktmotoren wegen iets minder dan viertaktmotoren.
Vaak zijn de eerste symptomen een constant verlies van koelvloeistof en / of motorolie. Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking.
je kan niet zondermeer zeggen dat de druk tussen de 9 en 12 bar moet zijn.
Precies , Voor '83 , ongeveer 8,5 bar en na '83 tot ongeveer '87 10,3 bar dit met motorcode 99H. EN als er meer dan ongeveer 2 bar verschil in zit mag de boel uit elkaar , hopelijk dus niet.
Cilinderoverslag betekent dat er in een cilinder geen (goede) verbranding plaatsvindt. Dat kan herkend worden aan een schuddende motor. Stationair draait de motor onregelmatig rond en bij het gas geven hoor je een trilling in de motor.
De compressieverhouding (CV) van een verbrandingsmotor is de vaste verhouding tussen het slagvolume + de inhoud van de verbrandingskamer enerzijds en het volume van alleen de verbrandingskamer anderzijds.
Het principe is simpel; een cilinder met de zuiger op het bovenste dode punt met beide kleppen gesloten dient luchtdicht te zijn. Door het injecteren van een afgemeten hoeveelheid lucht in elke cilinder en de snelheid van de lekkage te controleren, kan de conditie van het gesloten systeem worden geïdentificeerd.
Onze 2CV-motoren hebben een relatief hoge compressie van 1:8,5.
minstens 8 bar moet je wel hebben iig..
Compressie verlies verhelpen
In veel gevallen wordt compressie verlies veroorzaakt door vastzittende zuigerveren of versleten zuigerveren. Doordat zuigerveren versleten zijn ontstaat er ruimte, hierdoor treedt er compressie verlies en olieverbruik op.
Vanaf 1 januari 2018 mag jouw scooter of brommer niet meer rijden in de bebouwde kom als hij niet aan de milieueisen voldoet. Het gaat hierbij om zowel 2-takt als 4-takt brommers met een DET van voor 2011.
Sinds 1 januari 2018 geldt er een milieuzone voor brom- en snorfietsen. Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een DET van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder mogen niet meer in de bebouwde kom rijden.
De accu leeg of defect is. De accu nog goed is, maar dat het aan de startmotor of aan de startschakelaar ligt. Als de bromfiets of scooter wel start, maar niet aanslaat kan dit de volgende oorzaken hebben: De bougie, die de vonk voor de ontsteking moet verzorgen, is versleten of vet.
Compressieverlies heeft een mechanische oorzaak. De schade in de cilinder kan ernstiger worden, de kans is reëel dat het spoedig definitief afgelopen kan zijn met de motor. De katalysator krijgt het ook te verduren van de onverbrande benzine die er doorheen gaat, en zal geen lang leven zijn beschoren.
Net als bijna alle onderdelen van de auto kunnen ook injectoren slijten, of acuut kapot gaan. De slijtage slaat meestal toe na een bepaald aantal kilometers. Dit proces kan wel versneld worden door het tanken van mindere brandstof, zoals brandstof uit het buitenland of brandstof die niet voor jouw auto geschikt is.
Bij goed onderhoud gaat alles lang mee. Maar als er bijvoorbeeld met te weinig olie wordt gereden of een onderhoudsbeurt wordt overgeslagen, dan kan er eerder schade optreden. Of meer slijtage. Het komt steeds minder vaak voor maar het gebeurt nog wel: de cilinders, zuigerveren of zuigers moeten vervangen worden.
Opvoeren 4-takt
De 4-takt wordt vaak alleen beperkt met een cdi (ontstekingsregeling) en een vario-ring. Door de vario-ring te verwijderen en de cdi aan te passen rijdt de scooter meteen een stuk sneller. Gemiddeld rijdt de scooter 60 à 65 km/u na de aanpassing. Dit verschilt uiteraard per scootermerk en model.
Er zijn eenvoudige manieren om te bepalen of het een 2- of 4-takt-motor is: - Kijk naar de tankdop. Voor een tweetaktmotor kan de originele tankdop een brandstof- en oliemengselmengverhouding (25: 1, 40: 1, enz.) Of een benzine- en oliesymbool weergeven.
Moderne 2 takt motorolie is kwalitatief beter dan oude 2 takt motorolie. Hierdoor is minder olie nodig bij uw brandstof. Het verdunnen van de mengsmering zorgt voor kostenbesparing en brandstofbesparing. Mengverhouding is vandaag de dag meestal 1:50.