Invoerrechten. Op het moment dat je de auto invoert in Nederland moet je ook invoerrechten betalen. voor een auto jonger dan 30 jaar is dit 10% over de aankoopwaarde+transportkosten. Voor een auto ouder dan 30 jaar betaal je geen invoerrechten maar alleen de 6%btw.
Stappenplan auto importeren
Na het uitkiezen van de auto moet je het transport regelen, de belasting afdragen en de auto goed laten keuren door de RDW. Gemiddeld neemt dit gehele proces ongeveer drie weken in beslag.
Het mag geen geheim meer zijn dat zelf een auto importeren uit Duitsland veel voordelen heeft. Zo is er niet alleen het prijsvoordeel maar is het aanbod in Duitsland ook gewoon vele malen groter en zitten Duitse auto's vrijwel altijd vol opties en zijn vaak beter onderhouden.
Stap 1: auto uitvoeren
Je gaat samen met de koper naar een RDW-keuringsstation, balie of een RDW erkend bedrijf voor export. Je moet de volgende documentatie meenemen: het Tenaamstellingsbewijs (Deel 1B) en het Overschrijvingsbewijs, of de kentekencard met de tenaamstellingscode.
Prijsvoordeel import auto
Om maar met de deur in huis te vallen! de voornaamste reden om een auto te importeren is het prijsvoordeel. Auto's zijn in het buitenland vaak een stuk voordeliger in de aanschaf en door slim om te gaan met de belasting en BPM regels blijft er ook na import vaak nog een flink voordeel over.
De kosten van de RDW-keuring, leges en tenaamstelling zijn wettelijk vastgesteld en bedragen €104,40 en €10,75.
Zelf auto invoeren bij RDW keuringsstation
Voor het invoeren van de auto bij de RDW dient u rekening te houden met €107,20 kosten voor RDW leges en tenaamstelling en ca. €39,50 kosten voor de productie van kentekenplaten (zie ook: totale kosten auto importeren).
Controleren of een auto is geïmporteerd is, kunt u simpelweg vaststellen door het kenteken in te voeren via de kentekentool van het RDW. Vul het Nederlandse kenteken in en kies vervolgens voor de optie 'vervaldate en historie'.
Een importauto is een auto die niet via de reguliere importeur als nieuwe auto het land binnenkomt (directe import), maar als tweedehands auto via een alternatief kanaal. Dit wordt ook wel grijze import genoemd.
Het volledige proces van transporteren, importeren en registreren duurt ongeveer drie weken.
Waarom zou u een auto gaan importeren uit Duitsland? Allereerst de prijs: op de auto wordt in Duitsland geen BPM geheven en zijn Duitse auto's aanzienlijk goedkoper dan in Nederland. De BPM is een belasting die wordt geheven over de aankoop van een nieuwe auto.
Bent u niet ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP) in Nederland? Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
Als u de auto naar België importeert, zult u de Belgische BTW van 21% moeten betalen. Voor tweedehandsauto's moet men een onderscheid maken tussen een aankoop bij een particulier (geen BTW verschuldigd) of bij een professionele verkoper (BTW inclusief).
Het duurt hierna over het algemeen vijf tot zeven werkdagen voordat het kentekenbewijs wordt afgegeven door de RDW. U ontvangt altijd de laatste cijfer / letter combinatie uit de dan geldende kentekenreeks bij het importeren van een auto (tenzij het een herinvoer betreft).
Lange wachttijden vanwege Corona
Vanwege Corona zijn de RDW-keuringsstations een tijdje dicht geweest. Daarnaast hebben zij om het risico op corona te beperken, het klantcontact in de RDW-keuringshal en aan de balies geminimaliseerd. Hierdoor is de gemiddelde wachttijd voor een importkeuring circa 8 weken.
U moet wachten tot de melding (van bijvoorbeeld schade) uit het kentekenregister is verwijderd of totdat u een kentekenbewijs van ons heeft ontvangen. Dit kentekenbewijs sturen wij binnen 4 werkdagen naar het adres van de persoon die het voertuig op naam heeft.
Daarnaast worden invoerrechten geheven (het tarief wordt berekend op basis van de douanewaarde van het voertuig en de kosten verbonden aan het transport naar België). Gemiddeld bedraagt dat tarief 10% voor een auto. Ten slotte betaal je ook 21% btw.
In België moet u het voertuig eerst fiscaal aangeven en technisch laten keuren, daarna laten verzekeren en – als u het voertuig in het verkeer brengt – inschrijven bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV).
Sommige mensen kiezen ervoor om hun auto uit Amerika te halen, maar dat is alleen aan te raden voor speciale modellen die in Europa niet te vinden zijn. Een land dat in opmars is als het om auto-import gaat, is Denemarken. De netto catalogusprijzen in dat land behoren namelijk tot de laagste van Europa.
Redenen voor importeren. Je krijgt een betere prijs in het buitenland, je wilt je assortiment uitbreiden of ziet een gat in de markt. Er zijn meerdere redenen waarom je wilt starten met importeren.