Zoekwoordenonderzoek is onmisbaar als je gericht aan de slag wilt gaan met SEO. SEO beslaat grofweg drie takken: techniek, content en autoriteit. Alle drie deze onderdelen zijn belangrijk om aan te werken. En als je het ons vraagt, loont het altijd om aan zoekmachineoptimalisatie te doen.
Tip 3: houd de juiste lengte aan voor je SEO-tekst
Hanteer de volgende richtlijnen: Tekst bovenaan categoriepagina's: 50-150 woorden. Tekst onderaan categoriepagina's: 300-1000 woorden. Of de tekst 300 of 1000 woorden lang moet zijn is afhankelijk van de categorie waarvoor je de tekst schrijft.
Hoog scoren in Google is aardig, maar als bezoekers niets op je site doen heb je er weinig aan. Schijf dus echt een steengoede tekst, van minimaal 350 woorden. Korter kan, maar zoekmachines zetten graag hun tanden in langere teksten en je kunt er vaker zoekwoorden en synoniemen in verwerken.
SEO kun je best zelf doen, maar om het goed te doen heb je wel up-to-date kennis nodig. Daar is deze kennispagina voor. Hier lees je om te beginnen wat SEO is en wat het anno 2022 precies inhoudt. Er verandert namelijk nogal wat binnen het vakgebied!
Het meest gebruikte tarief is het tarief per uur. Hierbij betaalt de klant een vaste prijs per uur voor de zoekmachine optimalisatie. Deze prijs varieert bij de meeste bedrijven vaak tussen de 75 en 200 euro exclusief BTW.
Bij het bepalen van goede keywords is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat de zoektermen relevant moeten zijn voor de informatie waar de doelgroep naar zoekt. Door je in te leven in de doelgroep kun je bedenken welke termen zij zouden gebruiken om bepaalde producten te vinden.
Gebruik rond de 3% aantal keer het zoekwoord per pagina.
Je kunt dus niet zeggen, gebruik het keyword 6x in je tekst, maar kijk naar de hoeveelheid tekst en gebruik met mate (rond de 3%).
Zoekwoorden zijn ideeën en thema's die definiëren waar de content op jouw website over gaat. In SEO woorden, dit zijn de zoektermen die gebruikt worden in de zoekmachines. Wanneer je alle content op een pagina van je website analyseert, zouden dit de belangrijkste termen van de pagina moeten zijn.
Goede content schrijf je alleen wanneer je bij je eigen vakgebied blijft en kennis kunt delen. Voor jou is dit makkelijk te schrijven en dat levert teksten op waar de bezoeker wat aan heeft en juist daardoor goed gevonden worden. Tip: schrijf in 'Jip en Janneke taal' en gebruik niet te veel vakjargon.
Binnen de SEO wereld zal je veel verschillende en uiteenlopende inschattingen krijgen voor hoe lang het duurt om SEO resultaat te behalen. Vaak is er pas resultaat binnen 6 tot 12 maanden. Het kan soms lastig zijn een SEO bureau te vertrouwen, terwijl het lang duurt voordat je resultaat ziet.
Kwaliteit boven kwantiteit!
Dan nu eindelijk het verlossende antwoord: SEO-technisch gezien is de minimale lengte van een blog 300 woorden.
SEO staat voor Search Engine Optimization. SEO staat voor het verbeteren van een website, met als doel hogere posities te krijgen in de organische zoekresultaten van zoekmachines. Hoe hoger een website scoort op belangrijke zoekwoorden, des te groter is de kans dat gebruikers die website bezoeken.
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie en heeft betrekking op je organische zoekresultaten (onbetaald). SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren en heeft betrekking op je betaalde zoekresultaten.
Elke organisatie heeft een SEO strategie nodig. Of de focus nou ligt op content, techniek of autoriteit. Een strategische aanpak is een vereiste. Wanneer u alleen af en toe losse SEO onderdelen aanpakt zult u niet het optimale resultaat kunnen behalen, oftewel u laat potentiële omzet liggen!
Zoekmachines zijn slim: natuurlijk taalgebruik
Maar is je zoekwoord dichtheid te laag, dan weet Google weer niet wat nu precies je boodschap is en ben je niet relevant genoeg voor degene die op zoek is naar informatie.
DE IDEALE LENGTE: EEN WISKUNDIGE BENADERING
Of opgelucht, 't is maar hoe je 't bekijkt. Volgens de Universiteit van Antwerpen bedraagt de gemiddelde leessnelheid 250 woorden per minuut. Vier minuten maal 250 woorden is maximaal 1000 woorden per pagina.
Hierdoor zal een website al snel minder hoog ranken wanneer er slechts één belangrijk zoekwoord in de teksten is verwerkt. Twee zoekwoorden per tekst is dus een goed minimum om aan te houden. Het is wel een goede strategie om één zoekwoord het belangrijkste woord van de tekst te maken.
De Keyword Tool van Google Adwords is een webdienst waarmee je kunt bekijken hoe vaak er op bepaalde trefwoorden – en daaraan gerelateerde termen – gezocht wordt in Google en hoeveel concurrentie er op die keywords is.
Gebruik hiervoor de Google Keyword tool of een andere variant, maar zorg dat je de plaats of regio meeneemt in je zoekopdracht. Filter op Nederlands en zoek alleen binnen Nederlandse zoekresultaten. Gebruik deze termen vaker in je content zodat Google je beter weet te vinden.
Over het algemeen zijn er drie prijsmodellen die SEO bureaus hanteren: Kosten per maand: van € 100 tot € 4.500 per maand. Kosten per project: van € 500 tot € 10.000 per project. Per uur: van € 50 tot € 150 per uur.
Het uurtarief van een SEO expert varieert tussen de €200 per uur, voor managers met uitdagende opdrachten, tot €65 á €75 per uur voor de goedwillende ZZP-er. Exclusief BTW, want SEO wordt bijna alleen maar door bedrijven afgenomen.
De meeste online marketing projecten worden per uur berekend. Een zzp'er of freelancer vraagt gemiddeld 50 tot 100 euro per uur (excl. btw) en een online marketing bureau gemiddeld 80 tot 150 euro per uur (excl. btw).