In een auto zitten gemiddeld ruim 1,3 personen. De CO2-uitstoot in gram per autokilometer is dus hoger, namelijk: Elektrische auto: 69. Hybride auto (benzine/elektrisch): 145.
Door verbranding van benzine of diesel stoten auto's CO2 uit, wat bijdraagt aan klimaatverandering. Daarnaast stoten auto's fijnstof en stikstofoxiden uit, wat schade veroorzaakt aan onze gezondheid, de natuur en gebouwen.
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Misschien verrassend: motorfietsen zijn niet aan dezelfde strenge emissienormen onderworpen als auto's. Daardoor stoten motorfietsen tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenwagens.
Van de Nederlandse vervoermiddelen veroorzaakt de trein per reizigerskilometer de minste CO2-emissies. Personenauto's zijn het meest vervuilend. Ook bij het goederenvervoer is het railverkeer de schoonste vervoerswijze.
Treinen, bussen, trams en metro's kunnen veel passagiers tegelijkertijd vervoeren en worden steeds milieuvriendelijker. Daarom stimuleert de Rijksoverheid reizigers om met het ov te reizen in plaats van met de auto.
CO2-uitstoot van auto, ov en fiets
De benenwagen (lopen) en fiets scoren het beste omdat je dan zelf de motor bent. Voor de andere vervoersmiddelen geldt: als je met meer mensen samen reist, wordt de uitstoot per persoon lager. Alle elektrische treinen van de NS rijden volledig op windstroom.
Over de hele levensduur zorgt een elektrische auto flink minder CO2-uitstoot dan een benzineauto, ruim 60 procent. Daar is de productie van de batterij, auto en het gebruik (18 jaar lang jaarlijks 12.000 km rijden) in meegerekend. Daarbij is de CO2-emissiefactor voor de stroommix van 2023-2040 aangehouden.
Klimaatneutraal is een elektrische auto niet, er is zowel directe uitstoot van fijnstof als indirecte uitstoot van CO2 en NOx (stikstofoxiden). Wel blijkt uit diverse studies dat de elektrische auto over de gehele levensduur schoner is dan een brandstofauto.
montreal-onderzoek-diesel-benzine. De metingen wezen uit dat benzineauto's bij 22°C gemiddeld tien keer zo veel schadelijke deeltjes produceren dan diesels. Bij -7°C is dat zelfs 62 keer zo veel, wegens de nadelige invloed van de koude start: de katalysator is dan nog niet opgewarmd.
Verder draagt een vliegreis 1 tot 4 keer zoveel bij aan het broeikaseffect als dezelfde reis per auto. Ook hier is het verschil het grootst op de korte afstand. Het verschil wordt kleiner als de auto een caravan moet slepen of als er maar 1 persoon in de auto zit.
CO2 is het belangrijkste broeikasgas
Van alle broeikasgassen die de mens uitstoot, is CO2 het belangrijkst. Ruim de helft van het versterkte broeikaseffect wordt veroorzaakt door CO2. Methaan staat met 16% op de tweede plaats. Waterdamp is ook een belangrijk broeikasgas, maar de mens brengt dit niet zelf in de lucht.
Een gemiddelde benzine personenauto die per jaar 15.000 kilometer rijdt heeft een CO2-uitstoot van ca. 3.360 kg per jaar.
Grote passagiersvliegtuigen voor lange afstanden, zoals de Airbus A300 of Boeing 737-400 blijken, wanneer volledig gevuld, per passagierskilometer zelfs aanmerkelijk zuiniger te zijn dan personenauto's (rond de 35 kilometer per liter, vergeleken met twintig kilometer per liter voor een zuinige benzineauto met alleen de ...
Bij het rijden op benzine komt per kilometer 21 gram stikstofdioxide in de lucht.Bij het rijden op diesel is dat 365 gram per kilometer. Ook nieuwe auto's die op diesel rijden, stoten meer stikstofdioxide uit dan elektrische auto's, en ook meer dan auto's die op benzine rijden.
Uitstoot CO2 bij de productie
Bij de productie van een elektrische auto komt veel CO2 uitstoot vrij. De productie van een auto kost ongeveer 7 tot 10 ton CO2. Reken hier nog zo'n 9 ton bij en je hebt ook de accu geproduceerd.
De twee auto's die steevast hoog op de lijst prijken met de meest duurzame auto's zijn ironisch genoeg auto's op aardgas. Het zijn de Volkswagen Polo en de Golf TGI.
De productie van de accu's voor elektrische machines en apparaten is net als voor elektrische auto's erg vervuilend. Bij de productie van een accupakket voor een elektrische auto wordt 9 ton meer CO2 uitgestoten dan voor een conventionele auto (bron: ANWB).
Elektrisch laden kost tijd
Een benzinetank is binnen een paar minuten gevuld, een elektrische auto heeft veel meer tijd nodig om op te laden. Thuis aan het stopcontact mag je rekenen tot wel 8 uur. Bij een oplaadpunt 1 à 2 uur en bij een snellaadpaal 30 minuten. Supersnel volgooien en wegrijden gaat dus niet.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Toyota blijft voorlopig zijn aandacht verdelen over de ontwikkeling van de technologie voor volledig elektrische auto's, hybride exemplaren én auto's met een waterstofcel. Een van de redenen daarvoor is de – vooralsnog – beperkte beschikbaarheid van grondstoffen voor accu's en groene energie.
auto en het opwekken van de elektriciteit wordt er indirect al CO2 maar ook stikstofoxide (NOx) geproduceerd. Daarnaast produceert een elektrische auto net zoals een auto die op een fossiele brandstoffen rijdt fijnstof. Fijnstof zijn microscopisch kleine deeltjes die voor gezondheidsschade kunnen zorgen.
Rijdend op groene stroom komt een elektrische auto uit op een gemiddelde CO2-uitstoot van 10 g/km, terwijl dit voor een auto die op benzine rijdt zo'n 200 g/km is. TNO heeft hierbij gekeken naar de uitstoot in de gehele keten, inclusief het produceren en transporteren van de brandstof of stroom.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
AutonieuwsRolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto's stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.