Na deze praktische training/workshop zijn de deelnemers in staat meer uit hun werk te halen en een optimale beleving te realiseren. Weten zij hoe ze echte verbinding maken met gasten en waarmee ze gasten fan van jouw restaurant maken. Weten zij hoe ze gasten zich echt welkom kunnen laten voelen.
Gastvrijheid, ook wel hospitality genoemd, wordt in de encyclopedie als volgt beschreven: “gastvrijheid is het gebruik gastvrij te zijn, en ook het gastvrij handelen zelf, dat wil zeggen, en ontvangen en onderhouden van gasten, bezoekers of vreemdelingen, in vrijheid en goede wil.”
Gastgerichtheid: de manier waarop de organisatie een dienst of product levert aan een gast. In concrete, tastbare en registreerbare eigenschappen. Gastheerschap: vanuit je hart een gast oprechte aandacht, veiligheid en comfort bieden. Uiteraard naar beste kunnen.
Binnen de elementen van gastvrijheid maakt vooral het gastheerschap, de houding en het gedag van medewerkers, het verschil in de beleving bij de gast. Daarbij gaat het om oprechte aandacht, passie, representativiteit, kennis van zaken, 'tone of voice' en mensenkennis.
Mensen leven voor waardering, het gevoel dat ze voor een ander belangrijk zijn. De wederkerigheid van gastvrijheid maakt dat je plezier in je werk hebt. Er is dus een directe relatie tussen gastvrijheid, passie en werkplezier. Als jij gepassioneerd bent, kun je gastvrijer zijn en geeft dat je werkplezier.
In het woordenboek vinden we deze definitie: "Gastvrijheid ~ eigenschap of situatie dat je hartelijk en gul bent in het ontvangen van gasten - voorbeeld: een hotel waar ze je met grote gastvrijheid ontvangen".
Sneller herstel bij gastvrije gezondheidszorg
Die gastvrije gezondheidszorg gaat verder dan alleen een mooie omgeving, prettige horecavoorzieningen en goede zorg. Het is vooral de tijd en aandacht voor mensen, de communicatie met hen en de overtuiging dat de mens centraal staat.
Gastvrijheid verwijst naar de relatie tussen gast en gastheer/gastvrouw. Indien er sprake is van een gastvrije relatie, ontvangt de gastheer/gastvrouw de gast met welwillendheid. Nauw verbonden hiermee is het gastrecht. Oorspronkelijk was gastvrijheid eerder een zaak van bescherming en het aanbieden van voedsel.
Gastvrijheid is de beleving die bij eenieder verschillend is en dus veel uitingsvormen kent. Daarentegen is het een feit dat gastvrijheid eigenlijk betekent dat je op een vriendelijke en oprechte manier wordt ontvangen en dat je je ergens welkom voelt.
Gastvrijheid verbindt én draagt bij aan het geluk tussen mensen. De input uit deze stappen gebruik je om per doelgroep te bepalen op welke manier je de waarde van jouw organisatie wil laten ervaren.
Kenmerken van een goed gastheer en van een goede gastvrouw zijn: Je vindt het oprecht leuk om andere mensen te ontmoeten. Mensen interesseren jou en je bent bereid om naar de verhalen van de ander te luisteren. Je hebt geduld met jouw gasten.
Gastvrijheid gaat over het verwelkomen van gasten en hen zich op hun gemak laten voelen.Klantgerichtheid gaat over het begrijpen en vervullen van de behoeften van klanten. Beide aspecten zijn belangrijk om een positieve winkelervaring te creëren, maar er zijn verschillen in de manier waarop ze worden benaderd.
Wees een goede gastheer. Zodat uw klanten zich welkom voelen.
U wilt dat uw klant zich gast voelt. U besteedt zorg aan vriendelijke en correcte communicatie, aan een goede ontvangst, aan de inrichting van uw vergaderkamer of de andere ruimte(s) waarin de gast verblijft. Dat is goed gastheerschap.
De hospitality betekenis is namelijk gelijk aan die van gastvrijheid. Gastvrijheid staat voor het verzorgen van een prettig en welkom gevoel bij de gast vanuit een gastvrouw of gastheer en de dienst van het bedrijf.
Met GastVeiligheid wordt veiligheid, vanuit de juiste visie, in het hart gesloten van uw bezoekbeleving. Door profiling technieken signaleren we vroegtijdig afwijkend gedrag en weten we proactief hoe daarop te handelen. Met dit concept maken we samen de wereld veiliger, op de meest gastvrije manier.
Volgens encyclopedie Ensie is gastheerschap “het verzorgen van een gast en hem of haar oprechte aandacht bieden, met als doel de gast zich zo welkom mogelijk te laten voelen”.
Ontwikkeling van medewerkers op zowel individueel- als werkniveau heeft invloed op te motivatie en de stimulans van personeel. Door veel aandacht te besteden aan de ontwikkeling en het opleiden van werknemers zullen zij uitgedaagd blijven worden. Dit houdt mensen gemotiveerd om verder te gaan.
Eigenschappen van de ideale gastvrouw of gastheer
Want wat maakt je nou een goede gastvrouw of gastheer? Een goede host(ess) is vriendelijk, spontaan en enthousiast. Daarnaast is communicatie heel belangrijk. Je moet goed in staat zijn iedere gast vriendelijk en op de juiste manier te woord te staan.
Gastvrijheidsbeleving is te omschrijven als het prettige, welkome gevoel dat een gast beleeft bij de gastgerichtheid en het gastheerschap van een bedrijf. Gastvrijheid(sbeleving) ligt aan de kant van de gast. De organisatie heeft zijn gastheerschap in handen om die beleving op te roepen.