Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang. Werkgevers/recruiters zijn op zoek naar die twinkeling, jouw enthousiasme.
Het belangrijkste is dat je jezelf leert kennen en kiest wat voor jou het beste voelt. Het helpt ook om veel uit te proberen — te ervaren wat het vooral niet is — en veel te lezen over persoonlijke groei. Kies wat het beste bij jou past, wat de meeste energie geeft en waar het enthousiasme zit.
Introduceer jezelf in maximaal 5 minuten. Vertel je verhaal met enthousiasme. Wees positief, eerlijk en reëel. Zorg voor een logische volgorde in je verhaal en spring niet van de hak op de tak.
Jouw passie daarentegen is iets waar je van nature goed in bent, waar je aanleg voor hebt, en waar je snel in groeit als je er aandacht aan geeft. Je hobby is vaak leuk voor erbij, maar je zou er ook niet aan moeten denken om het continu te doen.
Stel jezelf de vraag wat jou ten diepste blij maakt en vervult. Neem een blad papier en schrijf alles op wat in je opkomt. Beschrijf hoe jouw ideale leven eruit zou zien als je jezelf zou laten leiden door waar jij naar verlangt. Houd jezelf niet in.
Je passie geeft richting in je leven. Laat je voelen waar je energie van krijgt, blij en gelukkig van word en laat je merken wat je energie kost wanneer er te weinig passie in je leven is. Gebrek aan passie geeft stress, put uit en kan leiden tot chronische vermoeidheidsklachten.
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Alle zaken waar je goed in bent of die je helpen om het beter te doen in het leven zijn jouw sterke punten en dingen die verbetering nodig hebben of je beperken om jouw beste zelf te zijn worden beschouwd als zwakke punten.
Een pitch, of, met de volledige naam “elevator pitch” is een boodschap van een minuut. Het is de bedoeling dat je binnen deze tijd je werk of idee zo duidelijk onder woorden kunt brengen dat de andere partij op zijn minst zeer geïnteresseerd is geraakt. Uiteraard ben je in de verhaal eerlijk en oprecht.
Een sollicitatie pitch is een korte presentatie over jezelf waarin je jezelf als het ware verkoopt. Je laat ermee zien dat jij een geschikte kandidaat bent voor de vacature en dat je past bij het bedrijf waar je solliciteert.
Hoe stel je jezelf voor met een pakkende introductie
Jij bent niet alleen je baan. Vraag jezelf af wie je bent volgens je vrienden en familie en waar jij zelf voor staat. Zo zeg je niet “Ik ben [functie] bij [bedrijf]” maar bijvoorbeeld “mijn naam is [naam] en ik help mensen/heb een passie voor/sta voor].
Start je elevator pitch met iets opvallends, waarmee je het ijs breekt en de aandacht trekt. Vertel in de kern kort en krachtig over jezelf en je idee. Bijvoorbeeld: wie ben je, hoe gaat jouw idee anderen helpen, wat is de toegevoegde waarde, wat wil je bereiken?