Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Bijvoorbeeld, bij het voetballen begrijpen ze hoe belangrijk het is om de bal te passen om hun doel te bereiken: het gaat om delen, fair play en sportiviteit net zo goed als fysieke prestatie. Op dezelfde manier leert het deel uitmaken van een estafetteteam bij zwemmen hoe de bijdrage van elke persoon cruciaal is om de overwinning te behalen.
Drie belangrijke vaardigheden voor teamwerk en samenwerking zijn effectieve communicatie, openstaan voor en accepteren van nieuwe ideeën en conflictbeheersing .
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
collega's elkaar helpen door spontaan hulp aan te bieden waar dat nodig is. Dat betekent ook tijdig informatie doorgeven die voor anderen van belang kan zijn. de groepsleden elkaar en elkaars deskundigheid respecteren. Ze praten positief over elkaar en maken optimaal gebruik van elkaars deskundigheid en coachen elkaar.
De Piramide van Lencioni is een model voor betere samenwerking binnen teams, met als onderdelen: vertrouwen, conflict, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en resultaat. Een hecht team vormen gaat niet over het beheersen van deze theorie.
Stel gemeenschappelijke doelen en deel informatie. Werk samen met uw collega's en laat hen u helpen die doelen te bereiken. Moedig feedback en open communicatie aan. Wees een rolmodel voor samenwerking en teamwerk.
Net als een huwelijk vereist elk goed partnerschap luisteren, flexibiliteit en compromissen . Echte samenwerking betekent openstaan voor suggesties, kritiek en ideeën van alle teamleden, zelfs als dat betekent dat je van koers moet veranderen. Innovatie (en evolutie) komt vaak voort uit het overwegen van radicaal andere perspectieven.
Om een effectieve samenwerking te bevorderen, zijn er een aantal essentiële aspecten van groot belang: het onderlinge vertrouwen tussen teamleden, open communicatie (zelfs in tijden van conflict), betrokkenheid, het nemen van persoonlijke verantwoordelijkheid, en het gezamenlijk nastreven van het teamresultaat.
Als iedereen hetzelfde over het doel denkt, wordt het gedragen door het hele team. Zo heb je meer kans dat jullie het doel samen behalen! Duidelijke communicatie is een van de belangrijkste sleutels tot een goede samenwerking.
Samenwerken is een competentie.
Je kunt zowel geven als ontvangen, je kunt jouw inbreng en idee geven maar je waardeert ook dat anderen dat doen. Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben.
3 van de belangrijkste dingen die nodig zijn voor effectief teamwerk zijn vertrouwen, communicatie en delegeren . Er zijn echter nog veel meer dingen die nodig zijn om een effectief team te bouwen, zoals betrokkenheid, plezier en verantwoordelijkheid.
Samenwerking op de werkplek kan variëren op basis van het type werkomgeving dat uw bedrijf implementeert. Enkele veelvoorkomende voorbeelden van samenwerking op de werkplek zijn echter brainstormen met andere experts in het personeel , het implementeren van routinematige beoordelingen en manieren om feedback te krijgen, of het delegeren van taken aan een gedeeld project.
Samenwerking is een proces waarbij de componenten van een systeem samenwerken om de globale eigenschappen te bereiken . Met andere woorden, individuele componenten die "egoïstisch" en onafhankelijk lijken, werken samen om een zeer complex, groter-dan-de-som-van-zijn-delen-systeem te creëren.
Zo werkt het ook bij een succesvolle samenwerking: Het idee is dat je samen verder komt dan alleen. Niet door ieder op een eigen eilandje hard te werken, maar door taken logisch te verdelen, elkaar waar nodig te helpen, feedback te geven, in contact te blijven en te brainstormen tussendoor.