Een sensor is dus een apparaat dat voelt of opmeet. Een krukaspositiesensor meet voortdurend de positie van de ronddraaiende krukas. De toerentalsensor en deze krukaspositiesensor verzamelen hierover meetgegevens en geven deze door aan het motormanagement. Dit bepaalt met behulp daarvan het ontstekingstijdstip.
Een slecht werkende nokkenas of krukassensor is vaak als eerste te herkennen aan een spontaan schokkende motor. Op dat moment worden de signalen vanuit een van de sensoren niet goed doorgegeven. In een later stadium zal de motor spontaan uitvallen. Dit uitvallen gebeurd dan bij een warme motor.
Door me- taal langs deze sensor te bewegen verandert het magnetisch veld in de spoel. Door deze veldverandering ontstaat een wisselspanning. Meestal vinden we deze sensor bij het vliegwiel waarop stalen tanden zijn aangebracht of vóórop de krukas met een aparte tandschijf.
De krukassensor is één van de belangrijkste informatiebronnen voor de motorbesturing. Hij bepaalt het toerental en de positie van de krukas en geeft deze informatie in de vorm van een elektrisch signaal door aan de motorbesturing.
Met een labscoop wordt gemeten aan een Hall-effect-krukassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan gedownload worden. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd zodat vastgesteld kan worden of de Hall-effect-krukassensorgoed werkt.
Afhankelijk van de auto, de fabrikant en de specificaties, varieert de prijs van producten in de categorie Krukassensor van € 7 tot € 47.
De krukas BDP sensor zit achter de kunststof afdekking van de distributieriem gemonteerd net boven het krukastandwiel. De sensor is dus zonder demontage van het deksel van buitenaf niet te zien.
Uitval van de motor. Terugslag van verbrandingsgassen en een haperende motor kunnen duiden op een defecte BDP-sensor. Ook plotseling uitvallen van de motor, die zonder enige problemen kon worden gestart, kan het gevolg zijn van een defecte krukaspositiesensor.
Met een labscoop wordt gemeten aan een Hall-effect-krukassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan gedownload worden. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd zodat vastgesteld kan worden of de Hall-effect-krukassensorgoed werkt.
Dit type Hall sensor wordt vaak als toerentalsensor gebruikt, bij bijv. het krukastandwiel. Het toerental van de krukas wordt doorgegeven aan de ECU die hiermee de ontsteking regelt en aan het instrumentenpaneel om de toerenteller aan te sturen.
Bij oudere auto's zitten deze sensoren in de remleidingen. Tegenwoordig zitten de remdruksensoren meestal ingebouwd in de hydraulische unit van het ABS systeem zelf. Deze unit is vaak zichtbaar onder de motorkap. Alle hydraulische remleidingen zitten hier mee verbonden.
De abs sensor zit achter de remschijf, dus bij een voorwiel draai je het stuurwiel van je auto op die manier dat je de sensor goed kunt zien.
Elke auto is voorzien van twee druksensoren, een inlaatdruksensor en een uitlaatdruksensor. Een inlaatdruksensor meet de luchtdruk bij auto's met een turbo. Aan de hand van deze meting worden onder andere de brandstofinjectie en het ontstekingsmoment bepaalt. Niet bij elk toerental is de luchtdruk hetzelfde.
De gemiddelde kostprijs van een nokkenassensor ligt tussen 130 en 310 euro. Dit bestaat uit de materiaalkosten voor de nokkenassensor (30 – 60 euro) en de arbeidstijd voor het vervangen van de nokkenassensor (100 – 250 euro).
Met een labscoop wordt gemeten aan een inductieve nokkenassensor tijdens het starten van de motor. Het signaal wordt getoond en kan worden gedownload. Verschillende mogelijke afwijkingen van het signaal worden genoemd, waarmee vastgesteld kan worden of de inductieve nokkenassensor goed werkt.
Door de hall-sensor loopt een constante stroom. Deze stroom levert een magnetisch veld. Door op een draaiend deel, bijvoorbeeld de krukas, een krans te monteren met onderbrekingen, detecteert de sensor een onderbreking/verzwakking in het veld.
Het vervangen van een nokkenas sensor is op zichzelf een kleine ingreep. Na het verwijderen van het stekkertje hoeft er bij de meest voorkomende auto's alleen nog maar een boutje worden losgedraaid. Hierna kan de nokkenassensor uit de cilinderkop worden verwijderd.
De krukaspoelie drijft onder andere de dynamo, stuurbekrachtigingspomp en airco-compressor aan die veel vermogen nodig hebben om aangedreven te worden en dus ook de poelie zwaar belasten. Zijn oorspronkelijke en belangrijkste taak is echter om torsietrillingen van de krukas te dempen.
Heeft je scooter last van een schrapend geluid en komt dit bij je krukas vandaan. Dan is de kans groot dat je krukaslagers niet meer goed zijn en deze vervangen moeten worden. Dit kan een hoog kostenplaatje opleveren omdat je hele motorblok uit elkaar moet.
De koelvloeistof temperatuursensor helpt het brandstofmanagementsysteem bij de registratie van de werkingstemperatuur van de motor. Het regelapparaat past het injectietijdstip en de ontstekingshoek aan de bedrijfsomstandigheden aan, afhankelijk van de informatie van de sensor.
Een ABS-sensor van merkkwaliteit kost vanaf 7 euro per stuk. Bij deze lage prijzen is het raadzaam, de onderdelen uit voorzorg vóór het einde van hun levensduur te vervangen. In principe zijn ABS-sensoren niet als typische slijtageonderdelen gebouwd.
De brandstofdruk sensor zit meestal bij de injector rail, maar zou ook ergens anders in de benzineleiding kunnen zitten. De brandstofdruk sensor meet de hoeveelheid druk in de benzineleiding. De brandstofdruk sensor stuurt een signaal naar naar de ECU boordcomputer.
Een krukas is een as die voorzien is van een of meer krukken (excentrisch geplaatste assen), die een op en neer (heen en weer) gaande beweging omzet in een roterende (draaiende) beweging, of omgekeerd. Een krukas kan uit één stuk gesmeed of gegoten zijn, of samengesteld zijn uit afzonderlijke onderdelen.
Aan de voorkant van de krukas zitten vaak de distributieaandrijving en de krukaspoelie met eventueel de trillingsdemper. Aan de achterkant zitten het vliegwiel en de koppeling. Aan beide uiteinden zitten krukaskeerringen die voor de afdichting zorgen tussen de draaiende krukas en het motorblok.