De ander voelt zich erkend wanneer jij laat zien: ik weet dat ik je pijn heb gedaan, en ik had dat niet mogen doen. Zo'n erkenning is heel belangrijk voor mensen. Stel je voor hoe jij je zelf voelt als iemand zegt:“Ja, dat was echt vervelend voor jou dat ik je niet liet uitspreken en mijn eigen idee wou doorduwen.”
Berouw tonen
Valideer hun gevoelens. Laat ze weten dat je begrijpt dat je ze hebt gekwetst en dat ze zich gekwetst, verwaarloosd, verdrietig, etc. kunnen voelen. Je moet jezelf kwetsbaar opstellen in je schaamte, berouw of schuldgevoel en uiten hoe je spijt hebt van je acties en de pijn die het heeft veroorzaakt.
'Een goede verontschuldiging gaat over jouw gedrag, waarvoor je verantwoordelijkheid neemt en spijt uitdrukt. Je omstandigheden, beweegredenen of klachten over de ander bewaar je voor een ander deel van het gesprek. '
Oefen vooral om beledigingen niet persoonlijk op te vatten. Weet dat mensen vaak anderen pijn doen omdat ze zelf pijn ervaren. Tracht daarom om je eigen ego uit de situatie halen. Besef dat je je alleen beledigd kunt voelen als je daarmee instemt.
De beste manier om sorry te zeggen is je daden veranderen
“Sorry..”, “het spijt me..”, “ik zal het niet meer doen..” Heb jij weleens 'sorry' gezegd, maar voelde het toch niet helemaal goed? Dat kan heel goed kloppen.
Schrijf zo snel mogelijk na het incident. Bied je excuses aan, maar overdrijf niet door te zeggen: "Het spijt me heel, heel, heel erg." Houd het simpel en to the point. Vat samen waarvoor je je excuses aanbiedt en verontschuldig je alleen voor de specifieke situatie of het specifieke probleem. Wees kort.
Zoek vergeving
Wanneer je je schuldig voelt nadat je iemand hebt gekwetst, bied dan onmiddellijk en onvoorwaardelijk je excuses aan zonder te proberen je acties te rechtvaardigen . Erkennen dat de persoon het recht heeft om beledigd te zijn door je ongepaste actie, zal het voor hem of haar makkelijker maken om je te vergeven.
Laat de ander praten en luister zonder oordeel
Iemand die niet lekker in zijn vel zit, voelt daar vaak schaamte of boosheid over. Probeer dus vooral niet te oordelen, en erken het gevoel. Zo nodig je iemand uit om te blijven praten. Je kunt bijvoorbeeld simpelweg zeggen: “Wat vervelend dat je je rot voelt.”
Geef rustig en duidelijk aan hoe jij de situatie beleeft, wat je voelt en wat je wilt. Bewaar het evenwicht tussen negatieve en positieve opmerkingen. Toon begrip voor zijn situatie of argumenten. Maak de lastige persoon duidelijk waar jouw grenzen liggen.
1) Geef toe wat je verkeerd hebt gedaan . Een belangrijke eerste stap in een verontschuldiging is het benoemen van de woorden of acties die iemand van streek hebben gemaakt. Als je kunt benoemen wat schade heeft veroorzaakt, laat dat zien dat je aan de situatie denkt en probeert empathisch te zijn en het vanuit het perspectief van je partner te bekijken.
De woorden "Het spijt me" of "Ik bied mijn excuses aan" zeggen is niet onderhandelbaar in een fatsoenlijke verontschuldiging, groot of klein . Vermijd termen als "Ik heb spijt" of "Ik voel me echt slecht over wat er is gebeurd." Voor grotere overtredingen helpt het expliciet zeggen waarvoor je je verontschuldigt en waarom het fout was, je om verantwoordelijkheid te nemen.
Bijvoorbeeld: Als je partner sarcastisch reageert en dat jou kwetst, kan je zeggen: 'Ik vind het moeilijk als je op zo'n sarcastische manier reageert. Zou je direct kunnen zeggen wat je bedoelt, zodat we open kunnen praten? ' Dit maakt meteen duidelijk wat je nodig hebt om je veiliger én gerespecteerd te voelen.
Vertel hoe hun gedrag je deed voelen - de impact .
Zeg duidelijk dat het voelde alsof wat je te zeggen had niet waardevol was. Je voelt je boos, gefrustreerd, gekwetst, bang of je geeft het gewoon op als dit gebeurt. Gebruik “ik”-uitspraken. Geef ze niet de schuld dat ze er niet om geven en veroordeel ze niet omdat ze ongevoelig zijn.
Kenmerken van gedrag
Ontwijkend antwoorden. Instructies niet opvolgen of net doen alsof je ze niet kent. Zwijgen (iemand doodzwijgen is ook een vorm van negeren overigens) De telefoon niet oppakken wanneer je gebeld wordt.
Ik denk aan je en wens je alle kracht en energie toe om te herstellen.” “Geef niet op, blijf positief en weet dat je niet alleen bent in deze moeilijke tijd. Ik hoop dat je snel weer de oude bent.” “Het spijt me te horen dat je ziek bent en ik hoop dat je snel herstelt.
In sommige gevallen kunnen mensen anderen pijn doen of hun partner pijn doen omdat ze dat leuk vinden. Echter, iemand pijn doen van wie je houdt kan duiden op een diepere psychologische zorg .
Zeg meteen de exacte woorden: " Het spijt me dat je je door mij gekwetst voelt " of "Ik vind het erg dat je je door mij gekwetst voelt." Met deze uitspraak laat je meteen zien dat je serieus neemt wat iemand zegt, dat je zijn of haar pijn erkent en dat je medeleven met hem of haar voelt.
Begin daarom altijd je brief met de woorden: "Het spijt me." Als voorbeeld van een excuusbrief, kijk eens naar deze: Beste Paul, het spijt me... Daar is het. Een paar simpele woorden (en leestekens).
Een effectieve verontschuldiging erkent zowel de verantwoordelijkheid als drukt berouw uit . Uitspraken als "Het spijt me enorm", "Hoe kan ik dit goedmaken?" en "Ik zal dit nooit meer doen" zijn voorbeelden van de manieren waarop we kunnen toegeven dat we fout zitten en dat we spijt hebben van onze daden.
Verontschuldigen is aantonen dat je niet schuldig bent. Het is een bijzondere vorm van indirecte communicatie. Iemand verontschuldigt zich en zegt dat hij ergens spijt van heeft terwijl hij zich in feite verschoond en vrijspreekt van schuld.