Instagram engagement gaat niet langer alleen over het verzamelen van likes, comments en shares. Ook zaken als betrokkenheid op jouw Stories, hashtags en Dwell time (aandacht die men besteedt aan jou content) zijn bepalende factoren om jouw engagement te verhogen.
Tussen 1% en 3,5% = gemiddelde/goede engagement rate. Tussen 3,5% en 6% = hoge engagement rate. Boven 6% = hele hoge engagement rate.
Je kan het beste tussen 05.00 en 08.00 uur op Instagram posten, en dan het liefst op de woensdag voor de meeste betrokkenheid. Andere bronnen zeggen juist weer dat je het beste 12.00 uur kan aanhouden, dus experimenteer zelf vooral met je posts en bekijk je statistieken.
Zo zou een influencer met 100.000 volgers op Instagram zo tussen de 2.000 en 2.500 euro per post kunnen vragen, terwijl dat bedrag voor celebrities met vier tot twintig miljoen volgers wel kan oplopen tot 15.000 euro per post.
Bedragen. Veel influencers krijgen betaald per post. Wanneer je 100.000 volgers hebt, krijg je voor een foto-post (afhankelijk van veel factoren zoals betrokkenheid, het soort samenwerking, de branche waarin je zit etc.) die je ook in je stories meeneemt, zo tussen de € 2.000 en € 4.000 ex btw betaald.
Wat verdien je met Instagram: gesponsorde content
Vaak wordt een minimum van 100 euro per 10.000 volgers gehanteerd. Een account met 100.000 volgers zal dus al snel 1.000 euro per post verdienen.
Wat is social media engagement? Social media engagement is alle interactie die je als bedrijf of persoon hebt met anderen op social media. Die like op jouw nieuwe profielfoto, het delen van een verhaal op Instagram, maar ook de klacht die een klant plaatst als reactie op jouw LinkedIn post.
Voordat we de interessantste resultaten doorlopen, is het goed om te weten wat HubSpot en Mention verstaan onder 'engagement'. Engagement is het totaal aantal likes en reacties op een post. Om de engagement rate te berekenen, delen we dit aantal door het aantal volgers van het betreffende account.
Als iedereen een bericht leuk vindt, dan is de kans groot dat jij het ook kan waarderen. Als iedereen veel wc-papier koopt, doe jij het ook. Nu de aantallen op veel accounts niet meer zichtbaar zijn, worden we ook niet verleid een ander na te doen en likes uit te delen. Dat is een reden waarom het aantal likes afneemt.
Instagram-volgers verloren door eigen gedrag
Volgers kunnen bijvoorbeeld afhaken omdat je niet consistent berichten plaatst, juist te veel berichten deelt of geen goede eerste indruk maakt. Ook kan het zijn dat je bijschriften niet interessant genoeg zijn, of dat er geen consistentie in je berichten zit.
Focus op de interesses van de gebruiker
Instagram is door de jaren flink gegroeid. Hoe meer mensen zich bij het platform aansluiten, hoe meer content er ook gedeeld wordt. Het werd hierdoor voor de meeste onmogelijk om alles te kunnen zien.
Om geld te verdienen met YouTube, moet je het afgelopen jaar minimaal 1.000 abonnees en 4.000 kijkuren hebben gehaald. Zodra je dat hebt bereikt, kun je je aanmelden voor het YouTube-partnerprogramma en inkomsten genereren met je kanaal via advertenties, abonnementen en kanaallidmaatschappen.
Nikkiturtorials op #1. Nikkiturtorials staat op #1 van de grootste Nederlandse YouTubers. Zij heeft op moment van schrijven namelijk bijna de 10 miljoen abonnees en nog meer Instagram fans.
Reels Play van Instagram is een bonusprogramma op uitnodiging waarmee je geld kunt verdienen met de inhoud van je reels. Als je wordt uitgenodigd, ontvang je een pop-upmelding en een uitnodiging in je professioneel dashboard in de Instagram-app.
Als zo'n pagina veel likes heeft en een actief bereik (veel mensen liken, reageren en delen) kan er geld verdient worden met het plaatsen van sponsored content die relevant is voor de doelgroep.
Een swipe-up advertentie in je story kan je tussen de 100 en 1500 dollar opleveren. Gemiddeld verdient een nano-influencer (met tussen de duizend tot tienduizend volgers) ongeveer 1400 dollar per maand. Een mega-influencer met meer dan een miljoen volgers verdient ongeveer 15000 dollar per maand.
'Nano influencers' zijn vergelijkbaar met micro influencers. Ze zijn perfect inzetbaar voor merken die een specifieke kleine doelgroep willen bereiken. Het verschil zit hem in het aantal volgers. Nano influencers hebben een volger bestand van ongeveer duizend tot vijf duizend volgers.
Beste dag: donderdag. Meest consistente betrokkenheid: 9:00 tot 18:00 uur van dinsdag tot vrijdag. Slechtste dagen: zondag en maandag.
Op Instagram mag je 30 hashtags gebruiken in een post en 10 in een story. Ook hier geldt: relevantie is key. Voor een groter bereik is het goed om meerdere hashtags te gebruiken, maar het moet geen overkill worden. Kijk dus echt naar de relevantie.
Om je vraag meteen te beantwoorden: hoe vaker je post, hoe beter het is voor jouw restaurant, café of hotel. Wij houden met de Social Succesformule een minimum aantal posts van 7 per week aan, waarvan 5 reguliere posts of reels en 2 stories.