Schakel wifi in en uit op het apparaat waarmee je de Chromecast instelt en open de Google Home-app opnieuw. Als het probleem hiermee niet is opgelost, ga je verder met de volgende stap. Gebruik een ander apparaat om het Chromecast-apparaat in te stellen.
Uw telefoon of tablet moet zijn verbonden met een wifi-netwerk. De smartphone, tablet of computer die u gebruikt om te casten, moet zich in hetzelfde wifi-thuisnetwerk bevinden als uw Chromecast. U moet de nieuwste versie van de ondersteunde app gebruiken.
Kan niet communiceren met Chromecast oplossen? Zorg dat je wifi-verbinding actief is en switch eventueel naar de 5GHz-band als je Chromecast hier ondersteuning voor heeft. Installeer ook altijd de laatste updates voor je Chromecast en koop eventueel HDMI-verlengkabel om te zorgen dat de ontvangst beter wordt.
Streamen kan via alle apps die ondersteund worden. Dit zijn onder andere YouTube, Netflix en de app van de NPO. Je opent de app op je smartphone of laptop en je geeft de opdracht om de video af te spelen op een tv. De Chromecast of Google Cast maakt direct verbinding met internet.
Het icoon voor Chromecast herken je aan het vakje met daarin drie streepjes aan de linkerkant. Die streepjes staan links onderin. Het icoon doet denken aan een televisiescherm met wifi-streepjes.
Check de instellingen. Wifi. Maak verbinding met hetzelfde wifi-netwerk als uw Chromecast, tv of speaker met ingebouwde Chromecast-functionaliteit, de Google Home of tv of speaker met het Assistent-apparaat. Zoek naar iets als GoogleHomeXXXX of ChromecastXXXX.
Zorg ervoor dat uw laptop/computer is verbonden met hetzelfde wifi-netwerk als uw Chromecast-apparaat. Het Cast-icoon bevindt zich in het overloopgebied. Als u meerdere extensies in uw browser heeft geïnstalleerd, wordt het Cast-icoon mogelijk weergegeven in het overloopgebied voor pictogrammen.
Controleer of alles in orde is met uw WiFi- en tijdinstellingen. Controleer of uw castingapparaat (smartphone of computer) en de tv verbonden zijn met hetzelfde Wi-Fi-netwerk. Start uw draadloze router opnieuw op. (Koppel de router los en wacht ongeveer 30 seconden voordat u de stroom weer inschakelt.)
Hoe werkt de Google Chromecast? De Chromecast werkt als het tv scherm aanstaat en je met de afstandsbediening van de tv de hdmi ingang hebt geslecteerd waarop de Chromecast is aangesloten. Om bijvoorbeeld Youtube af te spelen op de tv ga je op je telefoon naar de Youtube app en kies je een video.
Open de Google Home app (of installeer de app als je deze nog niet hebt). Druk op de knop 'toevoegen' en kies voor 'nieuwe apparaten instellen'. De app zal vervolgens een beschikbaar apparaat zoeken en verbinding maken om de configuratie te starten. Uiteindelijk zal er een code op je tv verschijnen.
Heb je dus een Chromecast met Google TV, dan beschikt deze wel over Bluetooth. Alle andere modellen hebben deze mogelijkheid niet.
1. Wat is een Chromecast? Een Chromecast is een klein, relatief goedkoop apparaatje dat je in de hdmi-poort van je televisie en via een adapter in het stopcontact stopt.
De Google Home-app leidt je door de stappen voor het instellen van Chromecast. Dit geldt voor Chromecast en voor Chromecast Ultra.
1 Maak op je mobiele apparaat verbinding met hetzelfde Wi-Fi netwerk als je Samsung Smart TV. 2 Download Samsung Smart View in de App Store, Google Play of Samsung Galaxy Apps. 3 Open de app en volg de stappen om Smart View te configureren.
Met een prijs van slechts €39 is de Chromecast zo betaalbaar dat je er misschien wel een kunt aanschaffen voor elke tv in huis. Sluit de Chromecast aan op je tv en een voedingsbron. Ga vervolgens naar chromecast.com/setup. Maak op je telefoon, tablet of laptop verbinding met hetzelfde wifi-netwerk als op je tv.
Indien mogelijk: zet het access point (of de draadloze router) uit, wacht 30 seconden en zet deze opnieuw aan. Zorg voor de laatste drivers en client software van uw draadloze netwerkkaart. Verwijder de software van uw draadloze netwerkkaart en installeer deze opnieuw.
Als je wifi-verbinding is verbroken of als je onlangs je wifi-naam, wachtwoord of serviceprovider hebt gewijzigd, moet je misschien je speaker of scherm voor Google Nest of Google Home opnieuw instellen.