Begin met een vragend voornaamwoord en vul de rest naar concreetheid van het issue aan. De praktijk is anders. Het lijkt het wel of het stellen van 'de hulpvraag' niet kan, niet mag, niet wil, niet … En ondertussen verwordt de situatie waarin hij, zij of jij zit moeilijker.
De kern: duidelijk en persoonlijk
Als mensen jouw vraag bekijken, is het slim om zo duidelijk mogelijk te zijn over wat je nodig hebt. Vertel ook waarom dat nodig is. Soms is het handig te delen wat wat er niet nodig is. Hoe meer info, hoe groter de kans op een goede match.
Voorbeelden van werk-hulpvragen:
Ik wil aan mijn money mindset werken, ik heb last van schaarste denken. Hoe kan ik mezelf afschermen voor al die negatitiviteit om mij heen? Voor mijn werk moet ik presentaties houden en ik heb last van spreekangst. Ik heb een conflict met mijn baas.
Breng de hulpvraag in kaart
Let bij het eerste gesprek ook op omstandigheden los van de hulpvraag, zoals: De situatie van het gezin op alle levensdomeinen: lichamelijke en psychische gezondheid, financiën, participatie, dagelijks functioneren, veiligheid en opvoeding.
Een hulpvraag is een vraag waarmee jij de ander(en) om hulp vraagt over: inzet, kennis, expertise, (onder)steun(ing), assistentie, medewerking, zorg, middelen, etc. Het is de start van een gezamenlijke dialoog en mogelijk aanvullende actie die jou en daarmee de organisatie verder helpt.
Formelere zinnen om om hulp te vragen
Ik zou je hulp echt kunnen gebruiken bij deze taak als je even tijd hebt .” “Hé Jackson. Zou je me willen helpen met dit rapport, als je het niet te druk hebt?” “Ik weet niet zeker of jij de juiste persoon bent om het te vragen, maar ik waardeer je tijd.
Iedere vraag kan een helpende vraag zijn als die vraag door de ander als helpend wordt ervaren. Dat wordt vaak situationeel bepaald. Het spel bestaat uit 75 kaarten, inclusief een joker (een blanco kaart voor een eigen vraag).
Kort gezegd: het stellen van vragen is altijd een slimme zet in gesprekken. Door vragen te stellen, laat je zien dat je de zaken graag volledig begrijpt, en het toont interesse in de ander. Geef de voorkeur aan open vragen, beginnend met 'wie', 'wat', 'waar', 'wanneer', 'waarom' of 'hoe'.
Sommige mensen zijn bang dat ze incompetent, zwak of minderwaardig overkomen als ze om hulp vragen – recent onderzoek van Stanford-promovendus Kayla Good laat zien dat kinderen van zeven jaar en ouder deze overtuiging kunnen hebben. Sommige mensen zijn bang om afgewezen te worden, wat gênant en pijnlijk kan zijn.
Een hulpvraag is een vraagstuk die een cliënt zelf ervaart. Een blokkade of belemmering die in de weg zit om te komen tot een gewenst resultaat. Zo zijn er diverse voorbeelden van allerlei soorten klachten te benoemen.
Bij krachtige vragen gaat het over zowel inhoud als timing!
Voor de inhoud geldt dat een krachtige vraag tot ofwel inzicht ofwel concrete actie leidt. De kracht zit hem erin dat degene aan wie je de vraag stelt het antwoord zelf bedenkt. Daarom is het in de regel een open vraag. Daarnaast is timing heel belangrijk.
Er is een consistente set van kenmerken die een sterke vraag beschrijven. Het is altijd open, tot nadenken stemmend en duidelijk . Open vragen... • zijn ontworpen om talloze reacties uit te lokken. • nodigen uit tot meerdere perspectieven en een breed scala.
Bijvoorbeeld: Zou u mij even kunnen helpen, alstublieft? Dit laat zien dat de spreker beleefd om hulp vraagt. Om vragen op een heel beleefde manier te stellen, gebruik je: Would you/ Could you (please) + simple verb + ...?
Wees zo duidelijk mogelijk over wat u nodig hebt. Probeer uw verzoek eenvoudig en specifiek te maken. Als u niet zeker weet wat voor hulp u precies nodig hebt, vraag dan of u er samen over kunt praten . Als iemand akkoord gaat met hulp, laat hem/haar dan helpen – en ontvang het dankbaar.
Mensen vinden het moeilijk om hulp te vragen om een aantal redenen: ze willen niet afhankelijk zijn van andere mensen. ze zijn geneigd om alles zelf op te lossen en hun eigen boontjes te doppen. ze willen niemand belasten met hun probleem of vraagstuk.
Geef aan wanneer en hoe vaak je hulp nodig hebt. Met een duidelijke omschrijving van jouw hulpvraag kunnen hulpaanbieders gemakkelijker inschatten of de hulpvraag bij hen past. Op die manier komen jullie beiden niet onverwacht voor verrassingen of teleurstellingen te staan.
We spreken van een complexe hulpvraag in één of meer van de volgende gevallen: • de hulpvraag is domeinoverstijgend; • de ziektebeelden zijn progressief; • er is sprake van multimorbiditeit; • bij kinderen; • er wordt bewust afgeweken van de standaard contractafspraken; • een van de betrokken partijen vindt het complex ...
Het gevoel iets niet durven kan verschillende oorzaken hebben, zoals angst voor afwijzing, angst voor het onbekende, of zelfs angst voor het maken van fouten. Het kan ook te maken hebben met een gebrek aan zelfvertrouwen of negatieve ervaringen uit het verleden die je tegenhouden.