Luister naar de ander
We hebben allemaal 2 oren en één mond, dit is om twee keer zoveel te kunnen luisteren als praten. Het draait er bij communicatieve vaardigheden om dat je luistert naar de ander. Geef de ander voldoende ruimte en tijd om zijn verhaal te kunnen doen en ga niet direct onderbreken.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Wat zijn gesprekstechnieken? Gesprekstechnieken zijn tactieken om meer uit communicatie te halen. Denk aan vraagtechnieken, non-verbale communicatie, presentatie en schakelen met de communicatiestijl van de ander.
Voorwaarden voor effectieve communicatie
Kort en bondig argumenteren, voor de ander relevante punten benoemen. Jouw eisen en verwachtingen zonder spanning op tafel leggen. Anderen motiveren en aanzetten tot actie. Je eigen doelen parkeren, actief luisteren en de juiste vragen stellen.
Communicatieve vaardigheden verwijzen naar de vermogens die een persoon heeft om effectief en efficiënt te communiceren met anderen. Deze vaardigheden omvatten het vermogen om zowel mondeling als schriftelijk helder en effectief te communiceren.
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen. Non-verbale signalen of lichaamstaal begrijpen en gebruiken (denk aan houding of gezichtsuitdrukking) Nagaan of de ander jouw boodschap goed begrepen ...
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
In gezonde communicatie loopt het contact tussen jouw en je partner soepel.Je begrijpt elkaar en interpreteert de boodschappen meestal goed. Hierdoor voorkom je miscommunicatie die ruzie of verwijdering tot gevolg hebben. Gezonde communicatie nodigt uit tot meer en nog intiemer contact.
Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
Naast actief te luisteren, respectvol en eerlijk te zijn, verbinding te maken en het maken van duidelijke afspraken, zijn er nog meer tips die kunnen helpen bij effectief communiceren. Geef anderen de tijd om te reageren en wees geduldig wanneer ze iets niet meteen begrijpen.
Communicatieve competentie is het vermogen om in de dagelijkse omgang met anderen efficiënt, duidelijk en adequaat (passend) uitdrukking te kunnen geven aan functionele behoeften, meningen, kennis en informatie. Die taaluitingen kunnen anderen ook tot intentioneel handelen aanzetten (taalhandeling).
Dit domein kent competenties die gerelateerd zijn aan het goed overbrengen van informatie; mondeling, schriftelijk en via presentaties.